Opbouw broncode website

Om hoog te scoren bij de verschillende zoekmachines zijn verschillende factoren van belang. Eén van de belangrijkste factoren waar rekening moet worden mee gehouden is de broncode van een website.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.

Analyse van uw website door zoekmachine Google

Een zoekmachine komt regelmatig bij een site op bezoek om deze te kunnen analyseren. Om een goede analyse te kunnen maken gaat de zoekmachine de broncode van jouw website even onder de loep nemen. Je kan dat trouwens ook zelf even doen door in een browservenster met je rechtermuisknop te klikken en dan te kiezen voor de optie 'broncode weergeven'. In de broncode staan niet alleen dingen die je op de website ziet. Er is ook een heleboel extra informatie te vinden.

Bij de analyse van de broncode maakt een zoekmachine gebruik van een bepaald algoritme. Na de analyse krijgt je site een bepaalde waardering toegekend. Hoe hoger de waardering, hoe hoger de positie in de zoekresultaten.

Algortime van Google 

  • kernwoordfrequentie: hoe vaak komen kernwoorden voor in de tekstelementen (title-tags, titles, content, links, ...) van je website
  • kernwoordverzadiging: de mate waarin de belangrijke kernwoorden zijn verwerkt in de tekstelementen van je website.
  • kernwoordgewicht: de positie van de verschillende kernwoorden in de tekstelementen van je website. Hoe eerder belangrijke kernwoorden voorkomen, hoe groter de kans dat jouw website beter gaat scoren dan die van je concurrenten.

De vouwlijn

Een belangrijke vuistregel die altijd moet worden toegepast is de regel van de vouwlijn. Alles boven de vouwlijn is extra belangrijker omdat de zoekmachine deze code eerst tegenkomt. Het komt er dus op aan van de broncode zo net mogelijk te houden. Zo wordt belangrijke content sneller opgenomen.

Hieronder vind je nog enkele tips voor schonere broncode:

  • verwerk alles dat met stijl te maken heeft in een extern CSS bestand. Dit is een extern bestand waarin de volledige opmaak van de site zit verwerkt. In de site zelf moet het css bestand maar op 1 plaats worden aangesproken.
  • probeer ook om javascript code zoveel als mogelijk in een extern bestand op te nemen.

Zoals eerder gezegd is dit maar een klein deel van een groter geheel. Er zijn veel factoren waar rekening moet worden mee gehouden bij zoekmachine optimalisatie.


Gerelateerde artikels

Responsive webdesign: seo voordelen voor zoekmachine optimalisatie

Responsive webdesign: seo voordelen voor zoekmachine optimalisatie

Ziet uw website er op een mobiele telefoon of tablet piekfijn uit of heeft u nood aan een responsive design?  Welke invloed heeft een responsive website op de positie in zoekresultaten van Google?

Waarom een webshop starten?

Waarom een webshop starten?

Op het internet zijn er heel wat online webwinkels te vinden omdat dit voor veel ondernemingen een belangrijke inkomstenbron vormt. Toch zijn er nog een heleboel bedrijven die geen eigen e-shop hebben. Ontdek hier de grootste redenen waarom een sterke webshop het verschil kan maken.

Verlies uw generieke domeinnaam niet!

Verlies uw generieke domeinnaam niet!

Sinds 21 juli introduceerde ICANN, de organisatie die de DNS (= Domain Name System) beheert, een gloednieuw verificatieproces voor de generieke domeinnamen.