Sociale media

Hoe lanceert u een goede Facebook actie?

Hoe lanceert u een goede Facebook actie?

Volg de regels van Facebook

Als het op promoties aankomt, heeft Facebook een strikt reglement. Wanneer u dit overtreedt, kan uw pagina verwijderd worden van Facebook.

De vaak gebruikte 'Share, Like & Win' acties zijn niet toegestaan door Facebook; het is namelijk verboden om persoonlijke tijdlijnen te gebruiken om promotie te maken. Daarom mogen uw fans ook geen foto's taggen waarop ze zelf niet staan.

Wat mag u uw fans dan wel vragen? Ze mogen berichten op uw Facebookpagina leuk vinden en erop reageren. Likes mag u gebruiken als stemmen, bijvoorbeeld bij een fotowedstrijd waarbij de persoon met de meeste likes wint. U mag uw fans ook vragen u privéberichten te sturen in het kader van een wedstrijd.

Kies de juiste wedstrijdvorm

Op Facebook zijn verschillende soorten wedstrijden mogelijk. U moet voor uw eigen bedrijf bepalen wat de beste vorm is. Dit zijn enkele voorbeelden van wedstrijdvormen:

  1. Sweepstake: bij een sweepstake worden de winnaars willekeurig getrokken uit alle mensen die deelnamen aan de wedstrijd. Met een sweepstake kunt u veel emailadressen verzamelen van fans. Zo vergroot u uw database.

    Zorg er wel voor dat de deelnemers u toestemming geven om hun emailadres toe te voegen aan uw database.
     
  2. Fotowedstrijd: een fotowedstrijd zorgt voor veel interactie tussen uw fans en uw bedrijf. Uw fans loaden hun eigen foto op en sporen hun vrienden aan om hun foto te liken. Zo kan uw wedstrijd al snel viraal gaan.

    Door de hogere inspanning die een fotowedstrijd vergt, zullen er minder deelnemers zijn dan bij een sweepstake.
     
  3. Vraag: een vraag zorgt voor interactie tussen u en uw volgers. Dit is bijvoorbeeld een vraag over uw bedrijf, een persoonlijke vraag aan uw volgers of een wedstrijd om het origineelste onderschrift bij een foto te verzinnen.
     
  4. Videowedstrijd: net als een fotowedstrijd zorgt een videowedstrijd voor interactie tussen uw fans en uw bedrijf. Ook dit soort wedstrijd heeft het potentieel om snel viraal te gaan.

    Het nadeel is wel dat een video maken en uploaden een grote inspanning vergt. Het aantal deelnemers zal dus lager liggen dan bij een simpele sweepstake.
     
  5. Like-wedstrijd: vraag uw fans om een foto te liken zodat ze kans maken op een prijs. Hierbij kan u de winnaar willekeurig kiezen uit alle mensen die de foto geliked hebben.

Belangrijk: zorg er vooral voor dat de inspanning voor uw deelnemers niet te groot is. Bij te veel moeite zullen uw deelnemers namelijk afhaken.

Kies de beste manier

Er zijn twee manieren om uw Facebookwedstrijd te organiseren: op de tijdlijn van uw pagina of via een Facebookapp. Als u de wedstrijd op uw tijdlijn organiseert, krijgt u meer fans voor uw Facebookpagina. De wedstrijd zal u ook meer visibiliteit opleveren. Bovendien kan iedereen deelnemen aan uw wedstrijd zonder daarvoor uw pagina te moeten liken.

Barbecue Facebook actie #company#

Een Facebookapp aan de andere kant heeft het voordeel dat u ook fans kunt bereiken via andere kanalen dan Facebook. De app is ook makkelijker te integreren in uw andere marketingacties dan een tijdlijnwedstrijd. Met een app kunt u ook duidelijker het wedstrijdreglement meedelen en aangeven dat de wedstrijd niet gesponsord is door Facebook, zoals in de regels van Facebook staat.

Vaak hangen er een kosten aan de creatie van een app. Er bestaan echter ook platformen om een gratis app te creëren zoals Shortstack. Dit platform biedt zowel betalende als gratis accounts aan.

Kies een relevante prijs

Zorg ervoor dat uw prijs gerelateerd is aan uw bedrijf. Als u een electrozaak heeft, geef dan een gratis toestel weg. Als u een poetsbedrijf heeft, geef dan gratis poetsbeurten weg. Op deze manier bereikt u met uw wedstrijd het juiste doelpubliek.

Zorg er ook voor dat de prijs in overeenstemming is met de moeite die uw fans moeten doen om deel te nemen aan de wedstrijd. Een vraag beantwoorden vraagt minder inspanning dan een fotowedstrijd; de waarde van de prijs zal dan ook lager liggen dan bij een fotowedstrijd.

Geef ook altijd meerdere prijzen weg. Mensen nemen sneller deel als er meerdere prijzen te winnen zijn omdat ze hun kansen dan hoger inschatten.

Promoot uw wedstrijd

Het is belangrijk dat u uw wedstrijd voldoende promoot. Plaats elke dag een post of update over de wedstrijd en vergeet niet dat posts met foto's of video's aantrekkelijker zijn voor uw volgers. Kies ook voor een omslagfoto die de wedstrijd aankondigt en een call to action bevat.

Iets wat vaak vergeten wordt, is om uw wedstrijd ook op uw website aan te kondigen. Zo zijn niet enkel uw Facebookfans maar ook de bezoekers van uw website op de hoogte van de wedstrijd.

Het is ook nuttig om promotie te voeren via Facebook advertenties. Voor een lage prijs kunt u een groot publiek bereiken dat verder gaat dan enkel uw fans. De Facebook advertenties laten u bovendien toe om precies aan te geven op welk publiek u zich wil richten.

Wilt u ook meer fans?

Bent u overdonderd door de mogelijkheden van Facebook wedstrijden, maar weet u niet hoe eraan te beginnen? Dan helpt #company# u onderweg! Contacteer ons voor meer info op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01