Meet uw sociale media met Google Analytics

Iedereen weet ondertussen wel dat sociale media onmisbaar zijn voor een bedrijf. Maar leveren die sociale media u ook echt iets op? Met Google Analytics ontdekt u dat! Het programma biedt u sociale rapporten aan die u een inzicht geven in het effect van uw sociale media.

 

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.
Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.
Donald DoornaertDetagroup getuigt over de samenwerking
Ik kreeg duidelijke antwoorden op mijn vragen en voelde algauw dat er geen loze beloftes gedaan werden.

Wat is Google Analytics?

Uw website is nog steeds waar de consument beslist om voor uw merk te kiezen. Het is daarom belangrijk dat uw sociale media de bezoekers naar uw website leiden. Om te weten of dit ook echt het geval is, gebruikt u Google Analytics. Dit programma toont u de conversiepercentages, de platformen van waar uw bezoekers op uw website terecht komen, de pagina's waarop ze terechtkomen en hoe ze de sociale media knoppen op uw website gebruiken.

Wanneer u Google Analytics gebruikt, zijn 3 zaken zeer belangrijk:

  1. Wat zijn uw doelen? 

    Eerst en vooral is het belangrijk dat u bepaalt wat u met uw sociale media wil bereiken. Wilt u dat uw bezoekers iets kopen? Of is het de bedoeling dat ze zich inschrijven voor uw nieuwsbrief? Op basis van uw doel bepaalt u op welke pagina u wil dat uw bezoekers terechtkomen. Met Google Analytics ziet u hoeveel keer uw doel al bereikt werd. Als u bijvoorbeeld wil dat de bezoekers op uw contactformulier terechtkomen, dan toont Google Analytics u hoeveel bezoekers al via uw sociale media naar deze pagina geleid werden.

  2. Wat is het effect van uw sociale media? 

    Eens u uw doelen bepaald heeft, kunt u meten wat het conversiepercentage van uw sociale media is. Als uw conversiepercentage laag is, dan is het aangeraden uw website aan te passen. Een andere mogelijkheid is om nieuwe bronnen te zoeken waarmee u klanten lokt. Naast het percentage kunt u ook de geldwaarde van de conversies meten, als dit relevant is voor u. 

    Het sociale bronnen rapport van Google Analytics toont u ook van welke sociale netwerken uw bezoekers op uw website terechtkomen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er veel bezoekers van Facebook komen en weinig van Twitter. Dan doet u er goed aan meer tijd te spenderen aan het medium dat de hoogste conversie oplevert

  3. Wat doen bezoekers op uw website?

    Met Google Analytics ziet u op welke webpagina's uw bezoekers vanuit uw sociale media landen. Het programma toont u ook naar welke andere pagina's uw bezoekers surfen en wanneer ze uw website verlaten.

    Google Analytics geeft ook informatie over het gebruik van de sociale media knoppen op uw website. U ziet er het aantal keer dat bepaalde content gedeeld werd en ook de platformen waarop de content gedeeld werd. Zo weet u welke content uw bezoekers interessant vinden en kunt u focussen op dit soort content.

Bent u nieuwsgierig?

Wilt u ook graag weten wat uw sociale media voor uw bedrijf doet? Maar weet u niet hoe u Google Analytics moet aanpakken? Doe dan beroep op #company#! Wij maken u wegwijs in Google Analytics. Contacteer ons op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in!


Gerelateerde artikels

Scoren met uw bedrijf via LinkedIn

Scoren met uw bedrijf via LinkedIn

Van alle sociale media kanalen is LinkedIn de meest gebruikte onder de professionals. Dit sociale netwerk maakt het mogelijk om potentiële klanten of werknemers te vinden. Ontdek in ons artikel een aantal tips om goed te scoren!

Facebook app maken om tabs weer te geven op jouw Facebook pagina

Facebook app maken om tabs weer te geven op jouw Facebook pagina

Jouw Facebook pagina voorzien van enkel belangrijke tabs zorgt er voor dat jouw pagina er anders uitziet dan deze van concurrenten.  Je kan hierdoor belangrijke zaken in the spotlight plaatsen.

Adverteren op Facebook en promoten van berichten

Adverteren op Facebook en promoten van berichten

U heeft het vast al opgemerkt wanneer u inlogt op Facebook. Advertenties en gesponsorde berichten verschijnen op uw startpagina. Het zijn handige marketinginstrumenten van bedrijven om extra in de kijker te komen en hun bereik te vergroten.  Misschien vindt u ze vervelnd of juist ook niet, wanneer bedrijven ze goed inzetten, lonen ze de moeite!