Communicatieboodschap: Wilt u ook iets bereiken?

Communicatie is onmisbaar. Maar het is moeilijk om de boodschap te krijgen waar we hem willen. Daarom is het van groot belang dat de communicatieboodschap goed wordt opgesteld. Indien uw boodschap geslaagd is wordt hij opgemerkt door de doelgroep en kan u uw doel bereiken.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Donald DoornaertDetagroup getuigt over de samenwerking
Ik kreeg duidelijke antwoorden op mijn vragen en voelde algauw dat er geen loze beloftes gedaan werden.
Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.

3 belangrijkste elementen van een communicatieboodschap

Inhoud, structuur en vormgeving zijn de drie belangrijkste elementen van een communicatieboodschap.

  • Wat wilt u zeggen?
  • Hoe gaat u het zeggen?
  • Hoe geeft u het vorm?

4 aspecten

Iedere boodschap kan uit 4 verschillende aspecten bestaan.

De zakelijke boodschap

Ten eerste hebben we het onderwerp van het bericht, dit is de feitelijke of zakelijke boodschap. Bij dit deel wordt geen rekening gehouden met de manier waarop u de boodschap overbrengt.

De expressieve boodschap

Vervolgens hebben we het bericht dat iets over u (als zender) vertelt, dit noemen we de expressieve boodschap. Het geeft ook aan hoe de ontvanger het bericht precies moet opvatten.

De relationele boodschap

De boodschap die de ontvanger duidelijk maakt hoe u over hem/haar denkt noemen we de relationele boodschap. Door middel van deze boodschap kunt u zien hoe u tegenover de ontvanger staat.

De appellerende boodschap

En tot slot hebben we de appellerende boodschap. Hiermee kan u een bepaald doel bereiken. Het vertelt de ontvanger wat u van hem verwacht, wat u van hem gedaan wil krijgen.

Structuur

U start met een inleiding op het onderwerp. Daarna vertelt u wat u te vertellen hebt. U kan hierbij gebruik maken van argumenten. U kan eindigen met een samenvatting van de boodschap en uiteindelijk komt u tot een conclusie, een besluit. Het is belangrijk dat de ontvanger overtuigd wordt van uw boodschap. Het is daarom verstandig dat u de boodschap verdeelt over verschillende stukjes. Het is makkelijker voor de ontvanger om toe te stemmen met kleinere delen dan wanneer hij te maken krijgt met een grote boodschap.

Medium

De vormgeving van een communicatieboodschap hangt sterk af van het medium dat gebruikt wordt. Een medium is een hulpmiddel om de communicatie over te dragen naar de anderen, bijvoorbeeld via het internet, de televisie, de telefoon, de fax, …

Als u uw boodschap weet te beperken tot de kern, des te overtuigender en meer resultaat uw verhaal zal opleveren.

Verbeter uw communicatie, laat u adviseren door Publi4U!

Wij helpen u graag verder en zoeken voor u de vorm van communicatie die het best aansluit bij uw behoeftes en uw budget. Contacteer ons vrijblijvend op het nummer 056 32 32 01 of u vult het contactformulier in. Laat ons u helpen met ons professioneel advies.


Gerelateerde artikels

Veelgemaakte fouten in e-commerce bij webshops

Veelgemaakte fouten in e-commerce bij webshops

Veel mensen hebben geen tijd om naar de winkel te gaan en shoppen dus maar online. Online shops zijn tegenwoordig in! Toch zit niet elke webshop optimaal ineen.

 

Hoe kan ik hoog staan met mijn site in Google

Hoe kan ik hoog staan met mijn site in Google

Hoe kan u hoog staan in Google met uw site? Dat is een vraag die heel veel mensen zich stellen, weinigen die het antwoord weten zou u denken. Webdesigner Publi4U geeft u enkele tips en trucs om hoger te staan in Google.

Hoog ranken in Google dankzij straffe SEO copywriting

Hoog ranken in Google dankzij straffe SEO copywriting

Schrijven voor het internet is niet hetzelfde als schrijven voor print. In het online verhaal moet u zowel rekening houden met de lezer als met de zoekmachines die uw webpagina's vindbaar zullen maken. In ons artikel komt u een aantal nuttige SEO technieken te weten.