Andere

De interne communicatie van een organisatie: wat en hoe?

De interne communicatie van een organisatie: wat en hoe?

We doen het dagelijks: communiceren. Communicatie bestaat in vele vormen en elke persoon gaat er anders mee om. Het is ook belangrijk dat er binnen een bedrijf goed wordt gecommuniceerd om zaken vlot te laten verlopen. Maar hoe doet men dat?

Voor een onderneming op een professionele manier kan communiceren met zijn klanten, dient de communicatie op de werkvloer op punt te staan. Een goede samenwerking tussen verschillende afdelingen leiden tot betere prestaties. Op lange termijn leidt dit op zijn beurt tot tevreden klanten, die meermaals beroep gaan doen op de aangeboden producten en diensten.

Interne communicatie heeft een aantal belangrijke functies:

1 – Informeren

Bij deze functie is de voornaamste doelstelling: de juiste informatie doorgeven zodat de medewerkers precies weten wat er van hen wordt verwacht. De informatie die hier wordt doorgegeven, is meestal gericht naar een specifieke werknemer of afdeling. 

2 – Verbeteren

Communicatie staat niet stil en verandert voortdurend. Het is dan ook de bedoeling dat een bedrijf zich hiernaar gaat aanpassen en dat er een verbetering te zien is. Er zijn verschillende zaken die de communicatie op de werkvloer kan verbeteren. Zoals, ervaringen delen bij een kopje koffie, een post-it actie, tips & tricks…

3 – Binden

De zaakvoerder heeft een belangrijke taak: het behouden van goede werknemers. Een goede relatie tussen de zaakvoerder en de werknemers gaan de organisatie in zijn geheel versterken. Werknemers die onderling een goede communicatie hebben en trots zijn op hun werk, gaan dit ook uitstralen naar de klanten en de concurrentie.

4 – Betrekken

Iedere organisatie heeft een bepaalde cultuur. Die cultuur wordt meegegeven aan de werknemers en zij gaan die cultuur mee helpen opbouwen. Die interne branding wordt verricht door de werknemers zelf. Zij zijn de beste ambassadeurs van de onderneming. Het is dus belangrijk dat de relatie met de werknemers optimaal is.

Deze vier belangrijke functies zijn noodzakelijk in een organisatie en zijn ook te combineren. 

Hieronder zijn nog een aantal tips te vinden die de communicatie op de werkvloer zal versterken:

Tip 1 – Het juiste medium

Er zijn verschillende manieren om nieuws en praktische informatie te delen. Bepaalde bedrijven maken gebruik van een intranet, andere van persoonlijke communicatie. Alles hangt eigenlijk af van het soort boodschap. Denk dus eerst goed na welk medium je gebruikt en welk medium er volgens jou gepast is.

Tip 2 – Betrek medewerkers

Als er belangrijke beslissingen op de agenda staan, is het belangrijk dat iedereen betrokken wordt bij de beslissing. Werknemers maken hier dus ook deel van uit. Luister dus ook naar hun mening en laat hen mee beslissen. Op die manier is er een betere verstandhouding tussen zaakvoerder en werknemers.

Tip 3 – Doelgericht communiceren

Bepaalde informatie is niet voor iedereen bedoeld. Ga je dus richten naar een specifieke interne doelgroep. Constant informatie krijgen die niet voor jou bedoeld is, gaat op lange termijn irriterend werken. Dan kan het gebeuren dat men geen aandacht gaat geven aan informatie die wel degelijk voor hen is bedoeld.

Tip 4 – Een aparte aanpak voor slecht nieuws

Het aankondigen van slecht nieuws, vraag enige voorbereiding. Neem hiervoor ruim de tijd en zorg ervoor dat je tijdens het gesprek niet gestoord kan worden. Ga direct tot de kern en versterk je beslissing met een aantal argumenten. Luisteren is hier wel de belangrijkste factor. Elke persoon reageert anders op slecht nieuws, dus luister wat de ander te zeggen heeft en toon je betrokkenheid.

Tip 5 – Ondersteun de communicatie

Indien je als zaakvoerder merkt dat de communicatie met en tussen de werknemers stroef verloopt, zijn er aanpassingen nodig. Slecht communiceren kan leiden tot fouten en misverstanden en die kan je best wel vermijden. Je kan de communicatie op de werkvloer verbeteren door bijvoorbeeld een teambuilding te organiseren.

Wanneer de interne communicatie op punt staat, kan men zorgvuldig communiceren naar de buitenwereld toe. Communicatie is de basis van een organisatie en kan mooie prestaties opleveren.

Boost vandaag nog je communicatie!

Publi4U staat voor je klaar! Contacteer ons voor een vrijblijvende babbel via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01