Wat is sociale media marketing?

Bij heel wat ondernemingen is een groeiende aandacht voor sociale media marketing aan de orde! Maar wat houdt deze sociale media marketing of SMM nu in?

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Wat betekent sociale media marketing?

Sociale media marketing (SMM) wordt veelal gedefinieerd als marketing die gebruik maakt van sociale netwerken, user-generated product reviews, weblogs,... Bij deze SMM draait het voornamelijk rond 'earned media', nl. de media waarbij de consument de content bepaalt over een specifiek bedrijf, merk, product,... Deze earned media kan bijvoorbeeld door een digitale mond-tot-mondreclame via bijvoorbeeld sociale media.

Onder SMM wordt het deel uitmaken of toepassen van een marketingcampagne of -activiteit binnen sociale media verstaan. Onder het 'deel uitmaken' kunnen we volgende zaken verstaan: het fan worden van een merk op een sociale netwerksite, delen van geposte berichten van een bedrijf, het merk of het bedrijf op de eigen pagina of naar vrienden, een bedrijf volgen, een reactie plaatsen over een bedrijf of merk,... Het 'toepassen' van sociale media marketing is eerder gericht op de activiteiten die het bedrijf zelf doet, vb. eigen weblogs delen via sociale media, adverteren via sociale media,...

Doelen van sociale media marketing

Net zoals organisatie- en communicatiedoelstellingen, bestaan er eveneens doelstellingen die u met uw sociale media marketing wenst te bereiken:

  • Leadgeneratie: Veel mensen schakelen sociale media in wanneer ze op zoek gaan naar een bepaald product. Wanneer u dat product aanbiedt en een eigen sociale media bedrijfspagina hebt, is de kans groot dat men via deze pagina meer zal te weten komen over u bedrijf en bijgevolg zullen doorklikken naar uw website.
     
  • Reputatiemanagement: u kan via sociale media nagaan hoe men over uw bedrijf of product praat (positief, negatief of neutraal?). Deze input zijn belangrijke zaken om uw sociale media marketing bij te sturen want een goede SMM kan uw bedrijfsreputatie versterken!
     
  • Klantenservice & webcare: op sociale media kan u vragen of problemen van klanten onmiddellijk oppikken en beantwoorden. Ook kan u snel reageren op klachten, waardoor dit uw bedrijfsreputatie alleen maar ten goede komt!
     
  • Onderzoek: veelal worden sociale media ook ingezet om onderzoek te doen naar de markt, naar de concurrentie, naar trends,...

Doelen van sociale media marketing

Motieven van social media marketing gebruikers (= de consument)

Indien u als bedrijf iets post op uw sociaal media kanaal, dan hoopt u dat uw (niet-)volgers dit zien en bijgevolg zullen delen onder hun vrienden. Op die manier zullen zij uw bedrijf of producten promoten waardoor zij deel zullen uitmaken van uw sociale media marketing.

De reden waarom iemand een bericht van een bedrijf zal delen, kan verschillend zijn.

Persoonlijke relevantie

Persoonlijke relevantie is het belangrijkste motief voor consumenten om een gepost bericht van een bedrijf te bekijken en door te sturen. Hoe groter de relevantie van de marketingcampagne, hoe groter het gebruik van sociale media marketing zal vergroten.

Beloning

Consumenten zullen veelal geen actie ondernemen vooraleer ze hiervoor een beloning zullen krijgen. Net daarom ziet u vaak op sociale media kanalen wedstrijden verschijnen in de vorm van 'like deze pagina en maak kans op ...'. Consumenten denken in termen van 'voor wat hoort wat'.

Sociale interactie

Uit onderzoek is gebleken dat sociale intereactie een belangrijk motief is om bij te dragen aan bedrijfsgerelateerde content op het internet (vb. het schrijven van online reviews).  Wanneer de sociale interactie in een campagne groter is, zal het gebruik van sociale media marketing ook toenemen.

Meer informatie nodig over hoe u sociale media het best kan inzetten in uw marketing?

Contacteer social media expert #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Dankzij onze basisopleidingen en opleidingen op maat leert u hoe u uw sociale media communicatie optimaal kunt inzetten!


Gerelateerde artikels

Conversation Management: een must voor bedrijven

Conversation Management: een must voor bedrijven

Door de opkomst van sociale media communiceren bedrijven directer met de consument. Conversation management is de laatste jaren dan ook steeds belangrijker geworden. Maar wat is conversation management nu precies?

Nieuwigheden bij Facebook

Nieuwigheden bij Facebook

De befaamde sociaalnetwerksite Facebook heeft een aantal nieuwigheden ontwikkeld en gelanceerd. De bedoeling van deze nieuwe ontwikkeling is het belangrijkste nieuws van je vrienden helemaal bovenaan te tonen. Er werd ook een “timeline” geïntroduceerd door de oprichter van Facebook, de wereldberoemde Mark Zuckerberg. De “timeline” is een soort tijdsbalk waar je uw hele leven kunt samenvatten. Zo kunnen je vrienden een samenvatting zien van je hele leven. 

Sociale media voor bedrijven: hoe ga je ermee om?

Sociale media voor bedrijven: hoe ga je ermee om?

Sociale media is populair, dat kan je niet ontkennen. Maar als je denkt dat dit nog altijd overbodig is voor je bedrijf, dan heb je het grondig mis. Je kan via sociale media veel makkelijker met je klanten in contact komen. De aanpak kan zeer persoonlijk gebeuren en dat zullen klanten appreciëren. Maar hoe ga je als bedrijf om met al deze nieuwe sociale media platvormen?