Sociale media

Tips voor zakelijk succes op sociale media

Tips voor zakelijk succes op sociale media

Tip 1 - Start met uw bedrijf

Alvorens u een heleboel accounts aanmaakt, is het van uiterst belang om even na te denken over de reden waarom u dit wilt doen en wat het voor u moet opleveren. Door uw bedrijf als vertrekpunt te nemen, wordt sociale media een onderdeel van uw bedrijfsactiviteiten die een bijdrage leveren aan uw resultaten.

Tip 2 - Ga op zoek naar uw doelgroep

Het belangrijkste doel van veel bedrijven die op sociale media zitten, is interactie met de doelgroep. Daarom is het noodzakelijk om te achterhalen op welke platforms ze actief zijn. Als blijkt dat uw doelgroep nog niet actief gebruik maakt van Pinterest is het vaak verloren moeite om hier uw aandacht op te richten. Focus u enkel op de sociale netwerksites waar uw doelgroep actief zijn.

Tip 3 - Committeer uzelf en uw tijd

Een extra communicatiekanaal zorgt voor extra werk. Leg uzelf op voorhand een bepaalde tijd op die u er maximaal en minimaal aan wil spenderen. Bekijk ook per platform hoe u uw tijd optimaal kunt benutten. Daarnaast is uw tijd ook afhankelijk van het kanaal. Twitter vraagt sneller om reactie dan bijvoorbeeld LinkedIn.

Tip 4 - Creëer waarde

Omdat mensen dagelijks overladen worden met pakken informatie gaan ze onbewust gaan selecteren. Om uw boodschappen te laten opvallen moet u dus een bepaalde waarde gaan creëren. Dit kan u makkelijk doen door het WIIFM-principe. Het WIFFM of "What's in it for me-principe zegt dat u informatie moet delen die een voordeel zijn naar de klant toe. Iets wat aansluit bij de behoefen en wensen van de klant zal aandachtig gelezen en gedeeld worden.

Tip 5 - Leer van uw doelgroep

Naast het gebruik van sociale media als communicatie-instrument kunt u het ook gebruiken als analyse-instrument. Door te achterhalen welke informatie uw doelgroep deelt en interesseert, kunt u inzichten opdoen waar u met uw activiteiten makkelijk kunt op inspelen.

Tip 6 - Inhoud is belangrijk

Aansluitend bij tip 4 is deze tip. Focus u zoveel mogelijk op de inhoud van uw berichten. Zorg ervoor dat deze inhoud past bij de kennis die uw bedrijf heeft. Door de inhoud als centraal punt te stellen, zal u minder commercieel overkomen en krijgen mensen een beter beeld van uw bedrijf.

Tip 7 - Aandacht

Net als de reële wereld zijn mensen in de digitale wereld gevoelig voor aandacht die u aan hen spendeert. Sociale media wordt pas echt sociaal als u oprechte aandacht spendeert aan uw volgers en likers. Door uw tijd goed in te delen en op regelmatige basis uw platforms te checken, kan u reageren (en dus aandacht geven) waar nodig.

Tip 8 - Vergroot uw netwerk

Actief aandacht geven en reacties plaatsen is belangrijk, maar betrek ook anderen bij uw gesprekken. Op deze manier kunt u makkelijk mensen met elkaar in contact brengen. Wanneer u dit doet, is de kans groot dat de andere persoon dit ook voor u zal doen. De ideale manier om uw netwerk te vergroten.

Tip 9 - Zorg voor een herkenbare en professionele uitstraling

Zorg voor een duidelijke link tussen uw verschillende sociale media. Maak steeds gebruik van dezelfde kleuren, foto's...Maak uw zichtbaarheid optimaal door zoveel mogelijk gegevens op elk platform in te vullen. Op deze manier wordt u vaker en hoger getoond in de Google zoekresultaten.

Tip 10 - Manage verwachtingen

Omwille van de openheid van sociale media hebben de platforms een andere dynamiek. Verwachtingen ontstaan op basis van uw aanwezigheid en kunnen leiden tot ontevredenheid en frustratie. Mensen die actief gebruik maken van deze kanalen hebben een eigen idee over het gebruik ervan en baseren hun verwachtingen hier op. Manage dus proactief die verwachtingen in uw communicatie via de kanalen die u gebruikt.

Sociale media activiteiten starten of uitbreiden?

Wij bieden basisopleidingen en opleidingen op maat over de meest gekende sociale mediakanalen zoals Facebook, Pinterest en Twitter. Contacteer social media expert #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. 


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01