Sociale media

Hoe optimaal gebruik maken van sociale media op evenementen?

Hoe optimaal gebruik maken van sociale media op evenementen?

Een evenement zou niet hetzelfde zijn zonder sociale media.  Je ziet het op elk event: mensen checken zich in op Swarm of Foursquare, nemen selfies en gaan dit massaal delen op verschillende sociale media kanalen. Als bedrijf kan je daar goed op in inspelen. Maar hoe precies?

Voor het evenement

Zorg ervoor dat je ruim op voorhand je evenement aankondigt aan het publiek. Dit kan je doen door gebruik te maken van on- en offline communicatie. Online kan je op Facebook en LinkedIn een eventpagina aanmaken en mensen uitnodigen. Facebook biedt ook de mogelijkheid om tegen een kleine bijdrage je event te promoten zodat het bericht regelmatig te zien is in het nieuwsoverzicht van de Facebookgebruiker. Wat ook  interessant is om te doen, zijn bloggers in te schakelen om je opkomend event te promoten. Het is hier wel belangrijk dat je goed weet wie je beoogde doelgroep is. Deze blogberichten kan je dan gaan delen in je eigen groep maar ook in groepen die gerelateerd zijn aan jouw evenement. Zo verkrijg je een groter bereik.

Creëer ook een originele hashtag op Twitter. Dit zorgt voor meer bekendheid. Hieronder een aantal kenmerken van een goede hashtag voor evenementen:

  • Uniek
  • Origineel
  • Simpel
  • Kort
  • Makkelijk te onthouden

Ga ook je bereik gaan meten. Het is interessant om te weten welke sociale content werkt en welke niet. Dit kan je doen aan de hand van Google Analytics, Facebook statistieken… Andere tools zoals Hootsuite, Tweetdeck en Klout kan je ook gebruiken om cijfers en gegevens van je evenement te beheren.

Voor offline communicatie kan je aantrekkelijke flyers en affiches laten ontwerpen en deze uitdelen op plaatsen waar je doelgroep het vaakst voorkomt. Maak ook gebruik van je persoonlijke contacten: vriendenkring, familie, buren,… Iedereen kan ervoor zorgen dat je evenement meer in de spotlight staat en dat is momenteel je voornaamste doel. Verwijs op je flyers en affiches naar sociale media en plaats je Twitterhashtag op een zichtbare plaats.

Ongeveer 3 weken voor het evenement kan je eventueel ook een wedstrijd of actie lanceren op sociale media. Geïnteresseerden kunnen dan een gratis toegangsticket winnen op voorwaarde dat ze het event delen op hun eigen pagina. Dit is louter een voorbeeld.

Tijdens het evenement

Het interessant om bij aanvang van het event iets online te posten. Mensen worden dan getriggerd om verder te klikken, want ze willen weten wat er allemaal te doen is. Regelmatig iets posten is altijd aan te raden. Je mag er niet van uitgaan dat de aanwezigen het voor u wel zullen doen. Op die manier is er ook een nauwer contact met de organisatie en de bezoekers.

Na het evenement

Vermijd het volgende: het event was een groot succes, dus ’t is in de pocket! Nee, zo werkt het niet. Het is belangrijk dat je het event opvolgt, ook al was het een flop of een groot succes. Een bedanking is altijd leuk en wordt door iedereen geapprecieerd.

Op een evenement is er in de meeste gevallen een fotograaf van dienst. Waar de aanwezigen nu op wachten, zijn de foto’s. Wacht hier niet te lang mee. Het fijne is er van af als je een maand later de foto’s online plaatst. Het ideale moment om foto’s te delen, is ongeveer twee dagen na het event. Wanneer je foto’s op de Facebookpagina terechtkomen, is het belangrijk dat elke foto voorzien van het logo of de naam van het event. Dit kan je bespreken met je fotograaf. Moedig de mensen ook aan om zichzelf en anderen te taggen en de foto te delen. Het evenement is misschien wel afgelopen, je bereik blijft op deze manier toch in stand en kan hier ook nog vergroot worden.

Sociale media speelt dus een enorm grote rol in ons dagelijks leven maar ook op de werkvloer. Je bereik en bekendheid kan heel ver gaan als men het op de juiste manier gebruikt.

Sociale media platformen koppelen aan een gebruiksvriendelijke website?

Publi4U biedt je verschillende mogelijkheden aan om zo tot een goede website te bekomen die je volledig zelf kunt beheren. Contacteer ons op het nummer 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01