Vine: uw six seconds of fame

Na microblogging op Twitter is er nu micro video-sharing met Vine. De korte filmpjes stimuleren ons om onze boodschap zo kort en creatief mogelijk over te brengen. Maar hoe werkt Vine nu precies? En hoe haalt u er als merk uw voordeel uit?

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.
Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.
Donald DoornaertDetagroup getuigt over de samenwerking
Ik kreeg duidelijke antwoorden op mijn vragen en voelde algauw dat er geen loze beloftes gedaan werden.

Wat is Vine?

Vine is een video-sharing app. Belangrijk bij Vine is dat de filmpjes maar zes seconden lang zijn. Hierdoor wordt Vine als een micro video-sharing app gezien. Alle filmpjes worden in een loop afgespeeld: wanneer ze gedaan zijn, beginnnen ze onmiddellijk opnieuw. Zo doen ze denken aan de animated gifs.

U filmt met de app door uw vinger op het scherm te houden. Wanneer u uw vinger van het scherm doet, stopt de app met filmen. Zo kunt u afzonderlijke korte stukjes opnemen. Die korte stukjes vormen dan samen een filmpje. U kunt natuurlijk ook zes seconden lang uw vinger op het scherm houden zodat u een filmpje van zes seconden aan een stuk heeft.

Vine

 

Wat kunt u ermee doen?

In tegenstelling tot grote concurrent Instagram, kunt u uw video's met Vine achteraf niet meer bewerken. Tijdens het opnemen van het filmpje heeft u ook niet veel mogelijkheden om het filmpje te bewerken. U kunt wel het laatste stukje dat u opgenomen heeft verwijderen en een nieuw opnemen. Het is echter niet mogelijk om stukjes in het midden van het filmpje te verwijderen. Als u al aan het vijfde stukje zit, kunt u bijvoorbeeld het tweede stuk niet meer verwijderen.

Vine video's kunt u delen met uw vrienden. Het platform is onderdeel van Twitter, vanzelfsprekend kunt u ze dus delen op Twitter. Doordat de twee platformen afgestemd zijn op elkaar, spelen de video's automatisch af in uw Twitterfeed. Zo is er een grotere kans dat u naar de filmpjes kijkt. Daarnaast is het ook mogelijk om Vines te delen op Facebook

Wat zijn de voordelen?

  • Uit onderzoek blijkt dat Vine-video's van merken meer gedeeld worden dan gewone video's van merken. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat mensen hun aandacht beter houden bij korte Vines dan bij lange video's.
     
  • Vine is een gemakkelijk platform om mee te werken. U hoeft simpelweg op het scherm te tikken om het opnemen te starten en te stoppen. Bovendien is er geen editeerwerk nodig. De filmpjes kunnen online zonder dat u hoeft te knippen!

Hoe gebruikt u het als marketingtool?

How-to video's

Met Vine maakt u simpele instructievideo's voor uw klanten. In zes seconden legt u uit hoe een bepaald gerecht gemaakt wordt of hoe een bepaald product gebruikt wordt. Dit maakt het interactiever en amusanter voor klanten dan een langdradige video of een uitgeschreven uitleg.

Teaser

Vine-video's zijn ideaal om als teaser te gebruiken voor een nieuw product, een nieuwe collectie of een evenement dat eraan komt. Magazines gebruiken ze bijvoorbeeld om de mensen nieuwsgierig te maken wie er op de voorpagina van de volgende editie staat. 

Achter de schermen

Neem de kijker mee achter de schermen in uw Vines. Houd een kort interview met een medewerker, film hoe het eraan toe gaat in uw kantoor of toon hoe een bepaald product gemaakt wordt. Dit is interessant voor de kijker. Bovendien toont u als bedrijf uw menselijke kant door de mensen achter het bedrijf te tonen.

Storytelling

Met Vine-video's kunt u het verhaal van uw merk vertellen. Maak een korte video die iets meer over uw merk en uw doelen vertelt of illustreer hoe uw merk over de tijd heen geëvolueerd is. Storytelling is belangrijk voor een merk; probeer dan ook op zoveel mogelijk manieren uw verhaal te vertellen.

User content

Maak gebruik van content die uw klanten creëren rond uw merk. Mensen gaan niet altijd uit zichzelf filmpjes maken waarin uw merk een rol speelt; durf hen dan ook simpelweg te vragen om filmpjes van zichzelf te maken wanneer ze uw product gebruiken. Een andere manier om mensen aan te sporen om filmpjes te maken is door een wedstrijd te organiseren. Geef hen een prijs in ruil voor een filmpje.

Klaar voor uw six seconds of fame?

Bent u benieuwd hoe het opnemen van een Vine in zijn werk gaat? Dan toont social media expert #company# u hoe het moet! Contacteer ons vrijblijvend op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Gerelateerde artikels

Klachten op Facebook: wat is de juiste reactie?

Klachten op Facebook: wat is de juiste reactie?

Ontevreden klanten die hun klachten op Facebook plaatsen: een moeilijke kwestie. Maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn als u denkt! Met de juiste reactie en respect voor uw klant komt u al een eind ver.

Fouten van bedrijven op sociale media

Fouten van bedrijven op sociale media

Heel wat bedrijven hebben tegenwoordig al hun weg gevonden in de wereld van de sociale media. Althans dat denken ze toch. Velen onder hen maken nog een aantal cruciale fouten op deze sociale kanalen waardoor ze niet het gewenste resultaat krijgen. Ontdek hieronder wat u zeker niet mag doen!

Instagram is nu ook gestart met advertenties

Instagram is nu ook gestart met advertenties

Instagram is de populairste foto-app van dit moment. Het netwerk groeit bovendien zeer snel wat betreft het aantal gebruikers. Sinds kort is Instagram net zoals sommige andere sociale netwerken ook gestart met het weergeven van advertenties.