Sociale media

Bedrijven op sociale media: de meest voorkomende fouten

Bedrijven op sociale media: de meest voorkomende fouten

Fout 1 -  Hoe meer volgers ik heb, hoe beter

Heel wat bedrijven zijn enkel bezig met het verkrijgen van zoveel mogelijk volgers/fans/likes. Maar het is niet de kwantiteit die telt, integendeel, de kwaliteit van uw fans is veel belangrijker. Zijn zij wel echt geïnteresseerd in uw bedrijf of tonen ze enkel interesse wanneer u een wedstrijd organiseert?

Fans die werkelijk geïnteresseerd zijn, zullen gemakkelijker uw sociale media posts delen, liken of erop reageren. Stop dus met obsessief likes te verzamelen.

Fout 2 - Werken zonder sociale media planning

Sommige bedrijven begaan de fout door geen sociale media planning te hanteren. Nochtans kan zo'n plan een houvast bieden want u maakt erin duidelijk wanneer u welke berichten zal verspreiden én via welke kanalen. 

Fout 3 - Overal willen aanwezig zijn

Sociale media zijn zeer uitgebreid gaande van Facebook tot Google+, Pinterest en YouTube. Als bedrijf dient u te achterhalen op welke sociale media kanalen uw fans actief zijn. Het kan perfect mogelijk zijn dat u een zodanig uitgebreide doelgroep heeft, dat een aanwezigheid op veel kanalen noodzakelijk is, maar sommige bedrijven hebben enkel baat bij een actieve aanwezigheid op één kanaal.

Fout 4 - Er vanuit gaan dat aanwezigheid voldoende is

Deze fout is de meest voorkomende. Bedrijven horen dat sociale media tegenwoordig een grote rol spelen binnen hun marketingstrategie, dus ze beginnen lukraak een sociale mediapagina aan te maken op bijvoorbeeld Facebook. Maar that's it, ze doen er niets mee, ze zijn gewoon aanwezig.

Deze niet-actieve aanwezigheid kan andere sociale mediagebruikers doen denken dat uw bedrijf het niet goed doet, niet meer bestaat, niet trendy is, enzovoort. Wanneer u actief bent op zo'n kanaal zal u uw volgers weten te boeien en anderen overtuigen om u te volgen. Hierdoor kan u een zeer groot bereik realiseren!

Fout 5 - Verzuimen om te reageren op reacties van fans

Fans kunnen reageren op de berichten die u deelt met hen. Dit is zeer goed aangezien er hierdoor een vorm van interactie ontstaat. Deze reacties zijn echter niet altijd positief, soms kunnen er negatieve commentaren tussen steken. Weiger niet om daarop te reageren. Negatieve reacties kan u steeds ombuigen tot iets positiefs.

Bovendien zullen uw volgers zich 'gehoord' voelen als u op hun positieve of negatieve reactie reageert.

Fout 6 - Inconsistentie is een slecht idee

Zorg voor regelmatige updates op elk sociaal kanaal. Wanneer u de ene week dagelijks post, en de week daarop helemaal niets maakt u immers een slechte indruk. Plan daarom vooraf goed welke zaken u wenst te delen.

Bovendien kan u op Facebook gebruik maken van de planningskalender waarbij u berichten kunt klaarzetten zodat ze op een bepaalde datum online verschijnen. Zeer handig!

Fout 7 - Copy paste naar elk sociaal kanaal

Via bepaalde programma's kan u berichten automatisch laten verschijnen op meerdere sociale netwerken en dit met het oog op tijdsbesparing. Maar updates die aangepast zijn aan het sociale netwerk zullen u veel meer opleveren dan de simpele copy paste.

Fout 8 - Sociale media activiteit meten

Elke marketinginspanning wilt u uiteraard evalueren om na te gaan of er positieve resultaten geboekt zijn. Gebruik daarom Google Analytics om verkeer van sociale media naar uw website te meten.

Ook statistieken van de sociale netwerken zelf kunnen interessante informatie bieden (vb. Facebook statistieken of Twitter Analytics). Deze geven in één oogopslag weer hoe goed u het doet op deze sociale media: het aantal volgers, likes, shares, retweets,...

Meer info nodig over sociale media voor uw bedrijf?

Aarzel niet om social media expert #company# te contacteren via 056 32 32 01 of om ons contactformulier in te vullen. Onze basisopleidingen en opleidingen op maat maken u wegwijs op dit gebied!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01