9 don'ts van social media voor bedrijven
Dat een bedrijf aanwezig moet zijn op sociale media, is ondertussen algemeen geweten. De meeste bedrijven hebben dan ook profielen aangemaakt op sociale media, maar veel van hen gaan niet op de juiste manier ermee om. Daarom maakten wij een lijstje met de 9 belangrijkste social media don'ts voor bedrijven.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
Uw klanten negeren
Als uw klanten u een vraag stellen of een klacht plaatsen, negeer deze dan niet. Beantwoord hun vragen en probeer hun klachten op te lossen. Uw klanten zullen u dan dankbaar zijn dat u hen geholpen heeft. Als u uw klanten negeert, zullen ze negatieve mond-tot-mondreclame verspreiden. Probeer ook zo snel mogelijk te reageren op commentaar van uw klanten.
Reageer niet enkel op vragen of klachten; plaats ook een reactie op leuke commentaar of nuttige feedback. Bedank hen voor hun reacties en engagement. Zo weten ze dat u ook naar hen luistert.
Uw social media verwaarlozen
Verwaarloos uw social media zeker niet! Als mensen zien dat u niets post, dan zullen ze u ook niet volgen. Bovendien ontstaat er dan geen interactie tussen de consument en uw bedrijf.
Zorg er dus voor dat u steeds weet wat u moet posten op uw sociale media. Maak een contentplan op. Op deze manier kunt u inplannen welke content u op welk moment op welke sociale media zal plaatsen.
Overal willen zijn
Probeer niet om op alle sociale media kanalen aanwezig te zijn. Als u op tien verschillende kanalen aanwezig bent, kunt u niet op elk kanaal uitblinken. Het is dan ook beter om intensief met twee of drie kanalen bezig te zijn. U kunt dan al uw inspanningen focussen op deze kanalen.
Overal hetzelfde posten
Post niet op elk kanaal hetzelfde. Elk social medium vraagt namelijk aangepaste content. Zo zijn uw Facebook posts bijvoorbeeld langer dan uw Tweets; u heeft namelijk maar plaats voor 140 tekens in uw tweet. Vermijd ook geautomatiseerde programma's die automatisch hetzelfde bericht op al uw kanalen posten. De content is dan niet aangepast aan het kanaal.
Te veel posten
Alhoewel u er niet goed aan doet uw social media te verwaarlozen, is het ook niet de bedoeling dat u uw volgers overlaadt met posts. Zo krijgen ze het gevoel dat u hen spamt. Het is vooral belangrijk om uw posts niet te dicht op elkaar te posten. Ga dus geen drie posts om 9u 's ochtends plaatsen, om dan de hele dag niets meer van u te laten horen.
Het aangeraden aantal posts per dag hangt af van het kanaal dat u gebruikt. Zo is het op Facebook aangeraden om toch 1 tot 3 keer per dag te posten. Twitter daarentegen vraagt meer posts omdat mensen de informatie op dit kanaal sneller verwerken.
Wanneer u het best post, is voor elk bedrijf anders. U doet er goed aan in de statistieken van uw sociale media te kijken wanneer uw volgers het vaakst online zijn. Post uw berichten dan op deze momenten.

Geen interactie met uw website
Gebruik uw social media om mensen naar uw website te lokken. Het is namelijk op uw website dat de consument beslist om wel of niet zaken te doen met u. Post bijvoorbeeld de link naar een blogpost op uw website op Facebook. Wanneer de mensen de post willen lezen, komen ze op uw website terecht.
Niet consistent zijn
Trek uw huisstijl door op al uw sociale media kanalen. Wanneer al uw kanalen dezelfde look hebben, herkent de consument onmiddellijk uw bedrijf erin. Bij #company# gebruiken wij bijvoorbeeld steeds dezelfde gepersonaliseerde banner. U vindt die terug op onze website en al onze sociale media.
Social media enkel voor promotie gebruiken
Gebruik uw sociale media niet enkel om uw bedrijf te promoten. Mensen gaan u niet volgen als ze enkel reclame voor u te zien krijgen. Probeer hen ook te helpen: geef hen nuttige tips, plaats artikels over uw sector en maak instructievideo's over hoe ze uw producten kunnen gebruiken. Zo gaan mensen u sneller volgen.
Uw volgers niet aanzetten tot actie
Vergeet ten slotte ook niet om op uw sociale media calls-to-action te plaatsen. Spoor hen aan om actie te ondernemen. Plaats bijvoorbeeld een kortingsbon op Facebook en spoor hen aan om die te gebruiken in uw winkel. Stel vragen, organiseer wedstrijden en plaats foto's van uw medewerkers. Zo gaan ze ook actiever zijn op uw sociale media.
Wilt u uw social media strategie verbeteren?
Wilt u beginnen met sociale media of uw social media strategie op punt stellen? Contacteer dan #company#! Wij helpen u met het uitwerken van uw sociale media en het opstellen van uw contentkalender. Contacteer ons op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in!
Gerelateerde artikels
Waarom Telenet Twitter goed gebruikt
Telenet is een schoolvoorbeeld van hoe u Twitter op een goede manier gebruikt. Ze tweeten niet enkel nuttige updates voor de Telenet-klanten, maar bieden via Twitter ook een uitstekende klantenservice aan.
Tips om meer uit uw YouTube-kanaal te halen
YouTube is sinds 2005 uitgegroeid tot de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Elke dag worden er miljoenen video's geüpload. Veel bedrijven hebben de kracht van YouTube ontdekt en promoten hun producten via deze kanalen. Hiernaast delen ze ook info en bouwen ze een netwerk uit.
Pijlers van sociale media succes
U kunt niet meer ontbreken op de sociale media! Een goed gebruik van sociale media zal er voor zorgen dat bezoekers geregeld uw verschillende accounts bekijken. Loopt het hier nog wat stroef? Ontdek hier hoe u uw succes op deze sociale media kunt verhogen.
Webdesigner Publi4U BV








©2025