Tracht de juiste doelgroep te traceren

Effectief communiceren met de consumenten start met het afbakenen van de juiste doelgroep. Dit is een belangrijk onderdeel van elke communicatiestrategie. Dankzij een goede doelgroepbepaling kan u uw communicatie daarop afstemmen!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.
Donald DoornaertDetagroup getuigt over de samenwerking
Ik kreeg duidelijke antwoorden op mijn vragen en voelde algauw dat er geen loze beloftes gedaan werden.
Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.

Waarom aan doelgroepbepaling doen?

Effectieve marketing begint met een sterke analyse van de doelgroep. Dit is een cruciaal element in uw marktbenadering. Consumenten verschillen van elkaar en reageren daarom ook anders op bepaalde marketingstrategieën.

Om optimaal te kunnen inspelen op de verlangens en behoeftes van de klant, dient u de markt dus in te delen in verschillende segmenten. Kies de segmenten die het belangrijkst zijn voor uw onderneming en probeer de specifieke behoeftes in kaart te brengen. Op die manier kan u handig inspelen op hun behoeftes via uw aanbod en marketingstrategie.

Hoe ga ik te werk?

Segmentering van doelgroepen kan op basis van allerlei verschillende parameters, gaande van geografische segmentatie tot complexe socio-demografische segmentatie. Criteria die vaak gebruikt worden voor B2C zijn bijvoorbeeld leeftijd en geslacht, maar ook opleidingsniveau, vrijetijdsbesteding, aankoopgedrag, ... Voor B2B spreken we in termen van bedrijfsgrootte, sector, omzet,...

Soorten segmentatie:

  • Geografische segmentatie: opsplitsen van een markt naar land, regio, stad, gemeente
  • Demografische segmentatie: opsplitsen van een markt naar leeftijd, geslacht, sociale klasse, fase in gezinslevenscyclus, religie, etnische afkomst..
  • Sociaal-economischesegmentatie: opsplitsen van een markt naar inkomen, opleiding, beroep
  • Psychografische segmentatie: opsplitsen van een markt naar persoonskenmerken, levensstijl
  • Gedragssegmentatie: opsplitsen van een markt naar verbruiksniveau, merkentrouw, koopbereidheid

Doelgroepbepaling voor een effectieve communicatiestrategie!

Nauwekeurige segmentatie is dus lonend! Doelgroepgerichte campagnes zorgen voor een hogere conversie dan brede campagnes.

Nood aan een goede marketingstrategie?

#company# is dankzij haar jarenlange ervaring specialist op vlak van offline en online communciatie. Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in!


Gerelateerde artikels

Het belang van een overzichtelijke contentkalender

Het belang van een overzichtelijke contentkalender

Bedrijven en ondernemingen doen zeer vaak aan marketing en communiceren dagelijks met klanten en prospects. Het spreekt voor zich dat al deze communicatie-activiteiten in goede banen moeten geleid worden. Een content kalender biedt hiervoor de ideale oplossing!

Linkbuilding, hoe je het beter niet doet

Linkbuilding, hoe je het beter niet doet

Een veel voorkomende term in de SEO wereld is linkbuilding. Dit is het geheel van links 'van' en 'naar' jouw website. Een gouden regel bij linkbuilding is eenvoudig maar efficiënt: "Stel jezelf steeds de vraag wat realistisch is".

Website optimalisatie

Website optimalisatie

SEO kent verschillende belangrijke stappen. Eén van die stappen is website optimalisatie. Indien u voor verschillende kernwoorden hoge posities wil scoren bij Google of andere zoekmachines moet u ervoor zorgen dat uw website zo goed als mogelijk geoptimaliseerd is.