Schrijf sterke content voor uw website

Een bekend fenomeen in de internetwereld is de zin 'Content is king!'. Vraag het maar na bij enkele SEO guru's en u zal hetzelfde antwoord krijgen: goede content is bepalend voor de vindbaarheid van uw website in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Belangrijk om zich in de lezer te verplaatsen

De bedoeling van uw webcontent is om de lezer te informeren en hem tot een bepaalde actie te verleiden aan de hand van call-to-actions. Begin met een moment van bezinning en verplaats uzelf volledig in een ander persoon, de lezer. Waar houdt hij zich zoal mee bezig? Wat zoekt hij op uw website? 

Verplaats uzelf zover in die persoon dat alles wat u neerpent perfect aansluit op de beleveniswereld van de lezer. Dit klinkt logisch, maar toch vergeten heel wat 'schrijvers' dit. Helaas resulteert dit dan in content die de lezer helemaal niet triggert.

Een perfecte samenhang

Heeft u al van contentstrategie gehoord? Binnen deze strategie zorgt u ervoor dat alle tekst, afbeeldingen enzovoort onderdeel vormen van een bepaalde gedachte. Losse flodders zonder samenhang hebben weinig zin. Alle content moet dezelfde tone-of-voice hebben en dezelfde sfeer uitstralen binnen één overkoepelende strategie. 

Voor deze strategie hebben we vier belangrijke factoren waaraan uw tekst moet voldoen:

Factor 1 - Tekst is afgestemd op het gedrag

Om de content af te stemmen op het gedrag van de lezer, kunt u volgende vragen beantwoorden:

  • Welke actie willen we dat onze lezer onderneemt?
  • Hoe gaan we het gedrag van deze lezer meten?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de lezer effectief overgaat tot actie?

Een mooi voorbeeld om gedrag te illustreren is bijvoorbeeld de organisaties die zich inzetten tegen zwaar dierenleed. Hun reclames zijn zodanig opgemaakt dat de adverteerder een schuldgevoel bij de ontvanger losmaakt, waardoor deze gemakkelijker de gewenste actie zal uitvoeren. Ook WWF is een goed voorbeeld. Zij gebruiken een volledig andere strategie en spelen in op het positief gevoel aan de hand van 'feel good' beelden. Hierdoor worden de ontvangers makkelijker aangezet tot een donatie.

Factor 2 - Het onderwerp is essentieel

Via uw teksten wilt u de bezoeker overtuigen met eenvoud. Gebruik daarom korte zinnen en geef hem tips, mogelijkheden die het verschil maken, enz. Kortom: geef uw ontvanger relevante, essentiële informatie. Maar wanneer bepaalt u of een onderwerp al dan niet essentieel is? Stel uzelf volgende vragen:

  • Wat is voor de ontvanger essentieel om te weten?
  • Wat is het voordeel voor de ontvanger op persoonlijk of op zakelijk vlak?
  • Welke punten moeten zeker terugkeren in de content?
  • Is de tekst zodanig opgemaakt (met headers, opsommingstekens,...) dat de lezer snel het onderwerp weet?
  • Draai ik niet rond de pot in mijn tekst?

Factor 3 - De inhoud is gericht op een specifieke doelgroep en het ultieme doel

Een tekst schrijven gebeurt altijd met een bepaald doel in ons achterhoofd. De tekst is ook steeds gericht tot een specifieke doelgroep, pas uw tone-of-voice dan ook aan aan die doelgroep. Stel uzelf volgende vragen:

  • Begrijpen we de motivatie van onze lezers?
  • Hebben de we lezer voldoende gedetailleerd in beeld gebracht?
  • Kunnen we met onze tekst ons einddoel bereiken?

Webteksten gericht op einddoel

Factor 4 - De boodschap is strategisch

Denk vooraf goed na over wat u met uw content wilt bereiken en hoe u dit gaat doen. Deze vraag dient u tijdens het schrijven constant in het achterhoofd te houden. Verplaats u opnieuw in de lezer en ga na of uzelf door te tekst tot actie wordt aangezet. 

Stel uzelf volgende vragen:

  • Past de webcontent wel bij de bedrijfsstrategie?
  • Helpt de content ons in het behalen van onze doelen? Evalueer!
  • Via welke communicatiekanalen kan ik de ontvanger best bereiken?
  • Gebruik ik een goede SEO-strategie om gemakkelijk vindbaar te zijn in zoekmachines?

Meer informatie of advies nodig omtrent copywriting online?

Contacteer ons team van copywriters via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. We helpen u graag op weg om goede webteksten te schrijven die de lezer zal aanspreken en drijven tot een bepaalde actie.


Gerelateerde artikels

SEO zoekmachine optimalisatie: doel van een zoekmachine

SEO zoekmachine optimalisatie: doel van een zoekmachine

Zoekmachine optimalisatie kan enkel toegepast worden als we het doel en de algoritmes waarmee een zoekmachine gaat zoeken door hebben.  Uw website bovenaan de zoekmachine resultaten aanmelden is geen simpele opdracht. Voor een zoekmachine is het van groot belang om relevante en correcte zoekresultaten weer te geven.

E-commerce: online winkelen of webshoppen zit in de lift

De Belgisch bedrijven doen het beter dan onze buurlanden op het vlak van e-commerce. Unizo beweert zelf dat de kleinere bedrijven e-commerce ontdekken.

Hoe creëert u content die iedereen aanspreekt?

Hoe creëert u content die iedereen aanspreekt?

Contentmarketing is een begrip dat intussen al goed ingeburgerd is in de marketingwereld. Bedrijven zetten alles op alles op nuttige content te creëren voor hun klanten. Maar niet iedereen houdt van dezelfde soort content. Hoe creëert u dan content die iedereen aanspreekt?