Het geheim van mond-tot-mondreclame online en offline

De beste manier om een boodschap gemakkelijk en snel te verspreiden is de zogenaamde mond-tot-mondreclame (of word-of-mouth) via zowel de offline als de online wereld.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.

Waarom mond-tot-mondreclame belangrijk is?

De laatste jaren wordt daarom het bereik en de impact van mond-tot-mondreclame, buzzmarketing en viral marketing steeds groter. Dit komt voornamelijk door de sterke combinatie van internet,  sociale media, mobiele telefoons en de steeds expressiever wordende consumenten.

Consumenten vertrouwen andere consumenten

Volgens enkele onderzoeken werd duidelijk dat consumenten de communicatie van bedrijven zelf veel minder vertrouwen dan hetgeen anderen over dat bedrijf vertellen. Ze zien andere consumenten als gelijkgestemde groepsgenoten en dus als een objectieve en neutrale bron. Dankzij het internet, en meer bepaald de sociale media, verbinden consumenten zich nu ook in de digitale wereld en niet enkel de fysieke.

Iedereen is een deskundige

Met de komst van het internet zijn we zelf zenders geworden waardoor de bedrijven zelf niet de enigste zenders zijn. Als consument kunnen wij zeer gemakkelijk zelf informatie zenden over ervaringen met een bepaald product of specifieke dienst van een onderneming. Iedereen is zo langzamerhand auteur, deskundige of journalist geworden. Deze informatie die verspreid wordt, zal het aankoopgedrag van medesurfers en andere consumenten in positieve of negatieve zin beïnvloeden.

Consumenten zoeken en vinden zekerheid via mond-tot-mondreclame

Het merendeel van de consumenten zal via medeconsumenten proberen te achterhalen wat hun ervaringen zijn met een specifieke producten of diensten. Deze zekerheid krijgen ze voornamelijk door aanbevelingen van vrienden.

Gouden regels om positieve mond-tot-mondreclame te verkijgen

Gouden regels om positieve mond-tot-mondreclame te verkrijgen

Onderstaande gouden regels kunnen ervoor zorgen dat consumenten graag over u praten:

  • wees echt
  • kom steeds uw belofte na
  • biedt een sociale en emotionele waarde
  • biedt oprecht een uitstekende klantenservice
  • zorg voor een ultieme klantbeleving
  • betrek uw klanten erbij, geef hen het gevoel dat ze belangrijk zijn

Word-of-mouth offline en online

Mond-tot-mondreclame is de oudste reclamevorm die er bestaat. Het gaat om reclame die door consumenten onderling gemaakt wordt. Sinds enkele jaren is de kracht van mond-tot-mondreclame nog meer versterkt door de komst van het internet en meer bepaald sociale media.

Via het internet kunnen consumentenmeningen veel gemakkelijker verspreid worden én kennen ze tevens een veel groter bereik. Bedrijven hebben hier helaas geen enkele controle over. Maar door de gouden regels (cfr. supra) te volgen, zullen consumenten wel positieve meningen over uw bedrijf verspreiden.

Meer informatie of advies nodig?

Contacteer communicatiespecialist #company# via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.


Gerelateerde artikels

Communicatieadviseur: advies nodig bij uw communicatie?

Communicatieadviseur: advies nodig bij uw communicatie?

U heeft een bedrijf of bent van plan om als zelfstandige te starten? Dan is een gedreven communicatie een must of werkt u ook nog enkel en alleen met de oeroude postduif?
Maar op vlak van communicatie en publiciteit heeft u wel nood aan wat advies? Doe beroep op communicatieadviseur #company# en geef uw communicatie een boost!

Schrijf sterke content voor uw website

Schrijf sterke content voor uw website

Een bekend fenomeen in de internetwereld is de zin 'Content is king!'. Vraag het maar na bij enkele SEO guru's en u zal hetzelfde antwoord krijgen: goede content is bepalend voor de vindbaarheid van uw website in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo.

SEM

SEM

SEM is de afkorting van search engine marketing en is een term die vaak gebruikt wordt wanneer men het heeft over het vindbaar maken van websites bij de verschillende zoekmachines. Search engine marketing bestaat eigenlijk uit 2 deelgebieden, namelijk SEO en SEA. SEO staat voor search engine optimization en SEA staat voor search engine advertising.