Google AdWords in de praktijk uitgelegd
Wat is toch dat rechthoekig, geel kader die bij elke zoekactie op Google weer maar eens voor uw neus verschijnt? Net zoals dat ene kleutertje in klas die zo nodig het antwoord wil zeggen en daar maar met zijn vinger zit te zwaaien: “kies mij, kies mij juf!” Vandaag bespreken we even kort wat AdWords zijn en hoe ze precies werken.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
AdWords, wat zijn het?
AdWords zijn advertenties die weergegeven worden op Google. Maar wees gerust, deze soort is niet van kwade aard. Ze zijn er om mensen te helpen in hun zoektocht naar bepaalde informatie. Wanneer iemand een zoekwoord ingeeft in Google, zal de AdWord die het meest bij dit zoekertje aansluit, verschijnen. Zo ontdekken mensen op de makkelijkste en snelste manier welke zoekresultaten voor hen het meest geschikt zijn.
Hoe werken Google AdWords precies?
AdWords worden door bedrijven online aangemaakt en beheert. Er wordt een advertentie opgebouwd, waaraan men enkele zoekwoorden linkt. Wanneer deze zoekwoorden terug te vinden zijn in een zoekactie, zal de advertentie weergegeven worden. De Google AdWord advertentie kan ofwel bovenaan, onderaan of rechts in de zoekresultaten verschijnen.
Maar wat is het prijskaartje die aan deze manier van adverteren hangt? Google past een PPC-Systeem toe, wat staat voor pay-per-click. Dit wil zeggen dat u enkel kosten betaalt wanneer uw advertentie effectief wordt aangeklikt. Met andere woorden, de kosten verhogen samen in lijn met uw potentiële toekomstige klanten. Maar, hier kan toch misbruik van gemaakt worden hoor ik u al denken?
Mogelijke fraude en hoe Google dit tegengaat
Zoals de juf steeds met vol optimisme zegt: “Is er een probleem, dan bestaat er ook een oplossing voor.”
Er bestaan twee vormen van fraude op dit vlak. Ik bespreek ze even kort, samen met hun oplossing.
1. Klikfraude
Hierbij klikt men kwaadwillig meermaals de advertentielink aan, om zo de kosten van dit specifiek bedrijf te verhogen. Hoe lost Google dit op? Men houdt een realtime registratie bij van de trends en klikpatronen. Zo ziet men wanneer er ongeldig geklikt wordt op de advertentie. In dat geval zal Google u de onrechtmatige kosten terugbetalen.
2. Kwaadwillig opzet
Als tweede vorm van fraude kan men een bedrijfsnaam van een concurrent als zoekterm opgeven. Deze kwaadwillige opzet houdt Google tegen door een automatisch filter op bepaalde ingegeven zoektermen toe te passen. Dit waterdicht systeem zorgt ervoor dat bijvoorbeeld merknamen (Coca-cola, Louis Vuitton,...) niet als zoekterm opgegeven kunnen worden.
Kies mij, kies mij?
Bent u overtuigd dat Google AdWords een gemakkelijke en efficiënte manier van adverteren is? Doe dan beroep op #company# voor een verdere opzet van uw online advertenties! Geef ons gerust een seintje op 056/32 32 01 of vul ons contactformulier in. Dan zitten we spoedig even samen rond tafel.
Gerelateerde artikels
SEO copywriting tips
SEO staat voor Search Engine Optimization wat zoveel wil zeggen als zoekmachine optimalisatie. Hoe zorgt u er voor dat uw website helemaal bovenaan in Google is terug te vinden? Een er van is het schrijven van teksten gericht op SEO. Naast de technische uitwerking van uw website speelt de inhoud een enorm belangrijke rol. Niet enkel wat u schrijft telt maar ook de manier waarop u schrijft en hoe de tekst wordt voorgesteld.
Internetmarketing met een beperkt budget, het kan!
Het creëren en onderhouden van een sterke online aanwezigheid van uw onderneming is praktischer dan ooit. Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan om een bedrijf online in stand te houden. Toch is het mogelijk, én zelfs met een beperkt budget!
E-mailmarketing: tips voor een beter resultaat
E-mailmarketing is en blijft een belangrijk communicatie-instrument om bezoekers naar uw website te krijgen. Ontdek hieronder een aantal interessante tips!
Webdesigner Publi4U BV







©2025