Tips & tricks voor een goede scanbaarheid van webteksten

U weet vast al dat websitebezoekers in een aantal seconden beslissen of de site de moeite waard is om door te bladeren. Teksten schrijven voor een website is een volledig ander verhaal dan teksten schrijven voor print. Internetgebruikers zijn passief en hebben haast, maak de teksten daarom niet onnodig moeilijk en zorg dat ze gemakkelijk te scannen zijn.
Een webtekst heeft een goede structuur en duidelijke taal nodig, moet betrouwbaarheid uitstralen en online vindbaar zijn!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Tip 1 – Logische structuur vereenvoudigt het lezen

De ogen scannen een tekst op relevante inhoud. Wanneer u gebruik maakt van een duidelijke en overzichtelijke structuur zal u de ogen helpen om op een doeltreffende manier de gewenste informatie op te sporen.
Webteksten krijgen structuur met volgende zaken:

Samenvattende inleiding

Voor webteksten geldt de omgekeerde piramide-regel: alle belangrijkste informatie moet bovenaan in de tekst staan, namelijk de inleiding. Lezen op een beeldscherm verloopt veel vermoeiender en dus langzamer dan lezen op papier waardoor men snel ongeduldig wordt. De kans vergroot hierdoor dat men de webtekst niet volledig zal lezen. Door uw kernboodschap in de inleiding te plaatsen bent u er vrij zeker van dat het gelezen werd.

Hoofdtitel en tussentitels met de belangrijkste kernwoorden

Hoofd- en tussentitels helpen de lezer om de tekst te begrijpen zonder uiteindelijk de alinea’s te lezen. Hierbij is het dus zeer belangrijk om de zoekwoorden waarop u in de Google zoekresultaten wilt scoren ook in deze titels te vermelden. Probeer deze vooraan in de titel te plaatsen.

Opsommingen en lijsten

Bondige opsommingen en lijsten zijn gemakkelijk leesbaar en scanbaar. Het is een fantastisch middel voor de bezoeker om de informatie tot zich te nemen zonder daarvoor eigenlijk de hele alinea te moeten lezen.
Houd er wel rekening mee dat de opsommingen niet te lang worden want dan gaat de essentie ervan verloren.

Tip 2 – Witruimte creëert rust

Hoe regelmatig komt u wel niet teksten tegen die aan één stuk geschreven zijn zonder tussenkoppen en alinea’s. U ontziet er al om eraan te beginnen! Vermijd deze fout dan ook op uw eigen website. Door regelmatig een witruimte in te lassen geeft u de lezer een adempauze. Lezen wordt hiervoor veel aangenamer en minder vermoeiend.

Tip 3 – Gemarkeerde zoekwoorden

Wanneer bepaalde zoekwoorden zeer belangrijk zijn om de tekst te begrijpen, dan plaatst u deze best in het vet. Hierdoor is het gemakkelijker voor zowel de bezoeker als de lezer om te traceren welke zoekwoorden van groot belang zijn.

Belangrijke keywords markeren in uw webtekst

Tip 4 – Schrijf kort en bondig

Overdrijf niet in de lengte van uw tekst. Draai niet rond de pot over eenzelfde onderwerp maar schrijf kort en krachtig! Sommige mensen schrijven ineens zeer omslachtig en strooien hierbij overdadig met dubbele woorden. Houd alinea’s kort! Maximaal 5 à 6 zinnen.
Over de lengte van uw webtekst zijn er geen eenduidige richtlijnen maar volgende zaken kunnen wel helpen:

•    SEO landingpagina’s: 400 – 600 woorden 
•    Inhoudelijke artikelen: 1000 – 15000 woorden
•    Productteksten: 100 – 300 woorden

Deze voorbeelden zijn slechts richtlijnen, afhankelijk van het gekozen onderwerp is het perfect mogelijk dat de lengte zal afwijken van hetgeen hier boven vermeld staat.

Vergeet hierbij ook niet dat Google niet enkel de kwantiteit bekijkt, maar voornamelijk de kwaliteit van de tekst. Vaak hoort u onder copywriters de leuze ‘less is more’ zolang het kwaliteitsvol is!

Meer informatie of advies nodig over het schrijven van goede webteksten?

Contacteer ons copywriter team vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Dankzij krachtig geschreven en gemakkelijk scanbare webteksten kan u sterke positie verwerven in de Google zoekresultaten.


Gerelateerde artikels

Mailchimp: wat is het?

Mailchimp: wat is het?

Nee, je post wordt niet geleverd door een aapje verkleed als postbode. Ook al vertelt het logo ons iets anders. Is het versturen van e-mails en nieuwsbrieven voor uw bedrijf een lastige taak?  Publi4u heeft voor u de ideale oplossing.

Website designer zet uw bezoekers aan tot actie!

Website designer zet uw bezoekers aan tot actie!

Uw website staat online maar bezoekers worden niet automatisch klanten.  U dient bezoekers aan te zetten tot actie!  Website designer Publi4u helpt u nieuwe klanten te werven via uw online communicatie.

Pay-per-click beheer

Pay-per-click beheer

Het systeem pay-per-click houdt in dat u adverteert op een website of via een zoekmachine en u betaalt per keer dat een bezoeker uw onlineadvertentie aanklikt, om zo op uw website terecht te komen.