Kleuren beïnvloeden het online koopgedrag

Heel wat merken gebruiken de psychologische kracht van kleuren om hun (potentiële) klanten te beïnvloeden. En da's slim gezien van hen gezien kleuren kunnen inspelen op de emotionele gemoedstoestand van consumenten. Ook het online koopgedrag kan u met kleuren bespelen.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Betekenissen van kleuren

De psychologische kracht achter elke kleur is sterk! Onbewust roepen kleuren bepaalde emoties op. De marketing- en reclame-industrie maken hier al geruime tijd gebruik van aangezien het het koop- en bestedingsgedrag van klanten sterk kan beïnvloeden. Hieronder een bondige lijst van de kleuren en haar associaties.

Geel Optimisme, jeugd, aandachtstrekker, blijdschap
Oranje Agressief, call-to-action, plezier, vrolijkheid, gezelligheid
Rood Energie, hartslag, urgentie
Groen Gezondheid, groei, rijkdom, natuur, ontspanning
Blauw Vertrouwen, veiligheid
Roze   Vrouwelijkheid, romantiek
Paars Zacht, kalm, luxe
Zwart Autoriteit, kracht


VOORBEELD: McDonalds gebruikt de kleuren rood en geel en wijkt hier nooit van af. De reden daarvoor is zeer simpel: de combinatie rood en geel heeft de beste uitwerking op hun omzet want mensen en vooral kinderen reageren het meest op primaire kleuren. Rood en geel stimuleren onrust (niet lang blijven stilzitten), nemen van actie én trekken de aandacht. Bovendien stimuleert de gele kleur blijdschap.

Meerdere kleuren combineren

Verschillende kleuren kan u combineren om een optimaal effect te bewerkstelligen. Er zijn verschillende kleurenschema's om combinaties van kleuren aan te duiden:

  • Monochromatisch: dezelfde kleur gebruiken maar in verschillende varianten. Dit geeft een nette look aan uw webshop
     
  • Complementair: deze kleuren hebben een contrast en staan tegenover elkaar in de kleurencirkel zoals blauw en oranje. Zo zien we een warme kleur gecombineerd met een rustige kleur
     
  • Kleuren driehoek: dit zijn de kleuren op de kleurencirkel met allen een evenwijdige afstand zodat ze samen een driehoek vormen. Hiermee kan een harmonieus geheel gevormd worden.

Kleuren hebben invloed op type shoppers

Bovenstaande kleuren hebben bovendien de unieke mogelijkheid om specifieke kopers aan te trekken. Zo zullen de kleuren rood, oranje, zwart en blauw voornamelijk impulsieve kopers (vb. fastfood, outlet winkels) aantrekken terwijl de kleuren appelblauwzeegroen en donkerblauw eerder de focus leggen op 'shoppers on a budget' (vb. banken). Roze en lichtblauw zijn dan eerder voorbehouden voor de traditionele kopers (vb. kledingwinkels)

Nood aan een webshop in de juiste kleuren?

Contacteer webdesigner #company# via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. We helpen u graag verder!


Gerelateerde artikels

Gevonden worden in zoekmachines zoals Google

Gevonden worden in zoekmachines zoals Google

Een website bouwen of restylen kan nuttig zijn, zeker als uw website niet voorkomt in de zoekresultaten van zoekmachines. Gevonden worden in zoekmachines zoals Google is een absolute must om uw website rendabel te maken.

Tips om een succesvolle online ondernemer te worden.

Tips om een succesvolle online ondernemer te worden.

De hoofddoelstelling van elke ondernemer is winst maken. Het is een feit dat het internet een winstgevend communicatietool is dat de ondernemers de kans geeft om verder te groeien.

Toch zijn veel ondernemers onwetend over de mogelijkheden van het internet als communicatiemiddel.

Domeinnamen extensies: hoe wordt een domeinnaam opgebouwd?

Domeinnamen extensies: hoe wordt een domeinnaam opgebouwd?

Een voorbeeld van een domeinnaam is publi4u.be, deze domeinnaam is gescheiden van de verschillende delen van een domein door punten.  Dat zijn dan de verschillende niveaus van een domeinnaam. Ten eerste is er het topveldomein, hier dus de extensie ’ be. Publi4u is het secondleveldomein. Het subdomein is bij de meeste websites de ‘www’ maar dit kan ook iets anders zijn, bijvoorbeeld de taalkeuze van de website: ‘nl’.