SEO zoekmachine optimalisatie: hoe werkt een zoekmachine
Zoekmachine-marketing is voor veel mensen de kip met de gouden eieren, maar wat zijn haar geheimen? Er staan miljoenen websites op internet. Zoekmachinemarketing bevordert het webverkeer naar uw website.
Zoekmachine-marketing is een belangrijk onderdeel geworden van de hedendaagse marketingmix. Het is een goed voorbeeld van pull-marketing. Potentiële klanten gaan uit zichzelf opzoek naar uw product of dienst, u dringt zich dus niet op bij de klant, de klant dringt zich op aan u. Bezoekers van uw website bepalen dus hoe en wanneer ze in contact komen met u, u hoeft in theorie enkel te verkopen. Deze vorm van marketing is geschikt voor directe response en informatieoverdracht.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
Hoe werkt een zoekmachine?
Een zoekmachine gaat webpagina's opzoeken en indexeren. Indexeren wil eenvoudig zeggen opnemen in haar index, haar zoekresultaten. Om dat te realiseren maakt een zoekmachine gebruik van een algoritme, een soort maatstaaf die gebruikt wordt om te bepalen welke website waardevol is voor welke zoekterm.
Robot / Spider / Crawler
Het algoritme is een stukje software dat een robot, spider of crawler wordt genoemd. Googlebot (Google), Ingrid (Ilse), Scooter (Altavista) zijn de namen van de robots van de verschillende zoekmachines.
Volgorde van de resultaten
Door de continue groei van het internet en de grote hoeveelheid informatie en websites die reeds op het internet aanwezig zijn is het moeilijk om een top positie binnen de zoekresultaten van een zoekmachine te verwerven. Elke zoekmachine heeft een eigen speciaal ranking-systeem of algoritme, om te bepalen hoe relevant en waardevol een bepaalde webpagina is. Het is niet voldoende voor een zoekmachine om websites zomaar te indexeren, elke website dient ook in verbinding te staan met een aantal zoektermen.
Algoritme van zoekmachines
De meeste zoekmachines houden sterk rekening met volgende elementen om uw website een hoge positie toe te kennen:
- Zoekterm in de URL
- Zoekterm in de titel
- Zoekterm in de omschrijving
- Zoekterm komt vaker voor in de tekst
- Linkpopulairiteit
Zoekmachine spam
Heel wat webdesigners en webmasters maken een heel eenvoudige redenering:
Stel ik wens te scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine met het woord "scooter". Dan maken sommige webmasters extra pagina's aan waarin ze 500 keer het woord "scooter" opnemen (of plaatsen het zoekwoord 500 keer op de indexpagina van de website), dikwijls plaatst men dan de tekst in dezelfde kleur zoals de achtergrondkleur zodat de bezoeker van de website de tekst niet te zien krijgt. In het begin heeft dit inderdaad invloed en gaan uw bezoekcijfers de eerste twee weken drastisch stijgen.
MAAR Let op: een zoekmachine gaat dit aanzien als spam door het overmatig gebruik van keywords in uw website. Dit wordt keyword stuffing genoemd en kan (zal) tot gevolg hebben dat de gehele site bestraft wordt en uit de index van de zoekmachine verdwijnt. Hierdoor zal uw website niet meer voorkomen en scoren in de zoekresultaten van de zoekmachine. Op lange termijn hebben dergelijke praktijken dus negatieve gevolgen!
Gerelateerde artikels
Foto toevoegen in Google of sterretjes plaatsen in de zoekresultaten
Sterretjes of jouw foto weergeven in de zoekresultaten van Google, doet jouw website opvallen tussen de concurrenten. Wat betekent dat de kans groter wordt dat een zoeker jouw site aanklikt in plaats van deze van de concurrentie. Pagina's met rich snippets worden tot 30 procent meer bezocht!
Internet marketing zorgt voor meer leads via uw website
Uw nieuwe website staat online maar hoe trekt u nu de juiste bezoekers aan. Hoe zorgt u voor meer leads of verkoopvia uw website? Internet marketing zorgt voor een optimale afstemming tussen het design, creatieve en technisch aspect van uw website.
Communicatiebureau Publi4U uit West-Vlaanderen helpt u verder
Aanwezig zijn op het internet om je communicatie te optimaliseren is een zekerheid! Maar het ultieme interactief karakter van dit nieuw medium eist nieuwe reflexen en dus nieuwe benaderingen. Publi4u kan u daarmee als communicatiebureau bij helpen!
Webdesigner Publi4U BV







©2025