Grafisch ontwerp

Huisstijl: de visuele identiteit van uw bedrijf

Huisstijl: de visuele identiteit van uw bedrijf

Waarom is een huisstijl noodzakelijk?

Het succes van een organisatie hangt vandaag niet alleen meer af van de kwaliteit van haar producten of diensten, ook het imago is een belangrijke succesfactor. Met uw huisstijl onderscheidt u zich van uw concurrenten. Het is ook een herkenningspunt voor uw klanten en potentiële klanten. Daarom wordt de huisstijl altijd in alle communicatie doorgetrokken om zo herkenbaarheid te creeëren.

Waaruit bestaat uw huisstijl?

De huisstijl bestaat uit verschillende onderdelen. Hieronder bespreken wij enkele belangrijke elementen.

Naam

De keuze van de naam van uw onderneming is vaak een moeilijke stap waar veel over moet worden nagedacht, want het is de dat bedoeling die jaren meegaat. Bij het bedenken van een naam houdt u best rekening met enkele zaken:

  • Passend bij het concept van de onderneming
  • Verstaanbaar in andere talen
  • Eenvoudig uit te spreken
  • Makkelijk te onthouden
  • Vlot te schrijven
  • Tijdloze naam
  • ...

Baseline

Niet elke onderneming heeft een baseline. Een baseline is een kernachtige zin die vaak de USP (Unique Selling Point) weergeeft waarvoor uw firma staat. De baseline laat mensen toe een beeld te vormen van uw onderneming. Enkele bekende voorbeelden: 'Maten. Makkers. Maes.' (Maes), 'De trein is altijd een beetje reizen.' (NMBS), 'Vanden Borre, uw akte van vertrouwen.' (Vanden Borre).

Logo

Logo's kunnen op verschillende manieren gevormd worden. U kan kiezen voor een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie van beide. Een beeldmerk is een uitbeelding van een merk dat herkend kan worden aan kleur, symbool, vorm,... Wie herkent nu niet de appel van het merk Apple? Een woordmerk is de merknaam van de onderneming geschreven in een bepaald lettertype en grootte, zoals bijvoorbeeld het logo van Publi4U. Ondernemingen gebruiken ook vaak een combinatie van een beeldmerk en een woordmerk. Een goed voorbeeld hiervan is het logo van Delhaize, met de leeuw als beeldmerk en Delhaize als woordmerk.

Kleurgebruik

Kleur moet doelgericht gekozen worden, zo kan u beter met een beperkt aantal kleuren de aandacht van de mensen grijpen. Het gebruik van veel verschillende kleuren kan al snel te druk overkomen. Kleur geeft ook uitstraling aan een organisatie. Blauw is bijvoorbeeld een rustig, koel kleur dat vertrouwen opwekt en daarom gebruiken banken en verzekeringskantoren dat kleur vaak in hun logo.

Typografie

Het ene lettertype is de andere niet. De keuze van het lettertype bepaalt ook deels de uitstraling van uw huisstijl. Als u zekerheid wil uitstralen past geen frivool lettertype, een creatief bureau dan weer zal niet afkomen met een standaard lettertype. Er kan ook een onderscheid gemaakt worden tussen schreefletters en schreefloze letters. De meningen over wat nu het beste leest, een schreeflettertype of een schreefloos lettertype, zijn verdeeld. Lettertypes met een schreef zouden vlotter lezen, omdat ze eenvoudiger van elkaar te onderscheiden zijn. Voor het snel lezen van veel tekst is het dus beter een schreeflettertype te gebruiken.

Wilt u ook een opvallende huisstijl?

Het ontwerpen van een goede huisstijl is vakwerk. Wenst u ook een professionele uitstraling? Contacteer dan Publi4U vandaag nog door te bellen naar 056/32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01