Gebruik van smartphones: een probleem?
De oudere generatie ziet het zo vaak: jongeren druk tokkelend op hun smartphone. Ze staan er meer op en gaan er mee slapen. Maar vormt het gebruik van een smartphone werkelijk een probleem?
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
De oudere generatie ziet het zo vaak: jongeren druk tokkelend op hun smartphone. Ze zijn er niet meer van weg te slaan. Ze staan er meer op en gaan er mee slapen. Maar vormt het gebruik van een smartphone werkelijk een probleem?
Een smartphone heeft vandaag oneindig veel mogelijkheden. Elk jaar werken grote bedrijven, zoals Apple of Samsung, aan nieuwe technologische snufjes. Jongeren gebruiken voornamelijk hun smartphone voor video’s, foto’s, games en muziek. Maar op de eerste plaats komen toch verscheidene sociale netwerken zoals Facebook, Whatsapp, Snapchat, Instagram…
De meeste jongeren krijgen hun eerste smartphone op de leeftijd van ongeveer 13 jaar. Ouders zijn overtuigt dat dit helpt bij de ontwikkeling van hun zoon of dochter. Ze maken zich geen zorgen, omdat ze hen begeleiden. Bij veel gezinnen is de smartphone niet toegelaten aan tafel en hebben de ouders een overzicht van de maandelijkse kosten dat het abonnement met zich meebrengt.
Een smartphone blijft nog altijd een toestel en heeft ook een aantal nadelen:
- kan verslavend werken
- beperkte batterijduur
- het bijhorend abonnement kan zorgen voor een hoge factuur
- kan asociaal gedrag veroorzaken
- vermindert de productiviteit
- veroorzaakt vermoeidheid
- …
Verder is het ook zo dat jongeren steeds meer moeite hebben om sociaal gedrag te vertonen. Een echt gesprek voeren wordt minder gedaan. Alles gebeurt via talloze afkortingen en emoticons weergegeven op een scherm. Deze situatie kan dus zeker verbetering gebruiken.
Maar mobiel zijn heeft uiteraard ook tal van voordelen. Hieronder een klein overzicht:
- je kan overal en iedereen bereiken
- gebruiksvriendelijk
- je kan veel verschillende apps installeren
- snel en eenvoudig te gebruiken
- tijdbesparend
- …
Het zijn niet alleen jongeren die met een smartphone in hun broekzak rondlopen. Maar ze zijn wel de beoogde doelgroep. De oudere generatie gaat zich ook aanpassen en genieten van deze voordelen. Ook bedrijven zien het nut ervan in. Google bijvoorbeeld, speelt hier enorm op in. Sinds 21 april 2015 hebben zij een nieuwe regel ingevoerd: websites moeten vanaf nu responsive zijn. Dit betekent dat elke website mobiel beschikbaar moet zijn. De surfer moet via zijn smartphone of tablet verscheidene websites kunnen bezoeken en dit op een gebruiksvriendelijke manier. Websites die niet mobiel zijn, worden afgestraft in de zoekresultaten van Google. Het wordt dus moelijker voor de bezoeker om jouw website terug te vinden.
Het gebruik van een smartphone is niet echt een probleem. Het moet gewoon in een zekere mate gebeuren. Men mag niet overdrijven. Te is nooit goed. Het heeft voor iedereen zijn voor- en nadelen.
Bent u ook op zoek naar een mobiele website?
Publi4U biedt u een persoonlijke aanpak en zorgt voor een effectieve werking. Bel ons voor een vrijblijvende babbel via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.
Gerelateerde artikels
De interne communicatie van een organisatie: wat en hoe?
Communicatie bestaat in vele vormen en elke persoon gaat er anders mee om. Het is ook belangrijk dat er binnen een bedrijf goed wordt gecommuniceerd om zaken vlot te laten verlopen. Maar hoe doet men dat?
SEO copywriting tips voor pakkende headlines
Wat maakt een tekst nu verleidend en doeltreffend? Een interessante vraag die u niet in enkel zinnen kan beantwoorden want schrijven voor web is geen sinecure. U dient in enkele seconden reeds de aandacht van de lezer vast te grijpen anders heb je het verkorven en heeft uw tekst weinig nut. Verzin dus pakkende headlines waarvan de lezer omvergeblazen wordt.
Internet risico's goed gekend bij jongeren
Jongeren die gebruik maken van de nieuwe media zoals internet en mobiele telefonie zijn zich bewust van de risico's en problemen die deze media kunnen veroorzaken. Dit blijkt uit een studie van de Europese Commissie die zo'n duizend jongeren in Europa ondervraagde tussen 9-10 en 12-14 jaar.
Webdesigner Publi4U BV








©2025