Website

Check-out van uw webshop optimaliseren

Check-out van uw webshop optimaliseren

1   Winkelmandje op een zichtbare plaats

Toon steeds het winkelmandje en laat de klanten zien welke producten er reeds in steken. Probeer dit liefst nog te doen met een foto en link naar de productpagina zelf.

Vermeld hierin telkens het totaalbedrag inclusief verzendkosten, BTW en eventuele kortingen. Zo vermijd u dat de klant later in het bestelproces voor verrassingen komt te staan.

2  Mogelijkheid om het winkelmandje te bewerken

Het gebeurt vaak dat de klant veel te snel wilt handelen waardoor er fouten in het winkelmandje sluipen (vb. verkeerd aantal stuks). Biedt dan ook de mogelijkheid om ten allen tijde het winkelmandje te kunnen aanpassen.

3   Uitgesteld kopen

Kopen op een ander moment kan u stimuleren door uw klanten de mogelijkheid te bieden producten op te slaan in bijvoorbeeld een verlanglijstje. Opgeslagen producten kan men snel oproepen en kopen op een ander moment.

4    Geef duidelijk het aantal stappen in het bestelproces aan

In de checkout moet u duidelijk maken hoeveel stappen de klant moet doorlopen vooraleer z'n bestelling effectief wordt geplaatst. Door duidelijk aan te geven hoeveel stappen er zijn én in welke stap men zich momenteel bevindt, zal de klant snel weten hoe snel hij z'n bestelling kan afronden.

Stappen van het bestelproces

5   Meerdere betaalmogelijkheden zijn noodzakelijk!

Wanneer u tijdens de ontwikkeling van uw webshop de klant voor ogen houdt, zal u snel opmerken dat niet iedereen over bijvoorbeeld een creditcard beschikt. Biedt daarom verschillende betaalmogelijkheden aan zodat de klant er zich comfortabel bij voelt.

Meerdere betalingsmogelijkheden

6   Meerdere verzendmethoden en leveringstijd vermelden

Zoals u meerdere betalingsmogelijkheden moet aanbieden, kan u ook meerdere verzendmethoden tonen. Producten worden vaak op werkdagen geleverd waardoor dit vaak niet aansluit bij de behoefte van de klant die tijdens z'n werkdagen op kantoor zit. Biedt dan ook de mogelijkheid om producten te leveren op z'n werkadres of om het pakketje te laten ophalen in een afhaalpunt.

De levertijd vermeldt u best ook op de site, dit schept vertrouwen naar de klant  toe.

7   Kopen zonder registratie

Heel wat consumenten houden er niet van om zich 'verplicht' te registreren op een webshop vooraleer ze verder raken in het bestelproces. Vaak zijn ze bang voor spam in hun mailbox en willen ze gewoon slechts één aankoop doen waardoor een persoonlijk account overbodig lijkt.

Biedt de 'one time buyers' daarom de mogelijkheid om te kunnen kopen zonder registratie.

8   Factuur- en leveringsadres zijn niet altijd hetzelfde

Vaak gebeurt het dat het adres waarop de bestelling geleverd moet worden verschillend is van het adres waarop de facturatie moet toekomen. Hou hier dan ook zeker rekening mee!

9   Duidelijk bestellingsoverzicht

Zodra de stappen tijdens het bestelproces binnen doorlopen zijn, geeft u best nog eens een duidelijk overzicht van de bestelde artikels en wat de totaalprijs inclusief BTW is.

10   Vergeet een candy rack niet

Tijdens het bestelproces moet u de koper zo min mogelijk afleiden met andere producten. Na de aankoop mag u dit uiteraard wel doen. Plaats daarom op de orderbevestigingspagina een 'candy rack' met producten of aanbiedingen die de koper zopas bekeken maar niet gekocht heeft. Zorg er hierbij voor dat de koper deze producten nog gemakkelijk aan z'n geplaatste bestelling kan toevoegen.

11   Bevestigingsmail is een must!

Stuur steeds een mail ter bevestiging naar de klant die een bestelling geplaatst heeft. Op die manier zal hij weten dat het bestelproces goed doorlopen werd en dat z'n bestelling zeker geplaatst is.

12   Bied steeds de mogelijkheid tot contact

Plaats op elke pagina steeds uw telefoonnummer zodat de klant snel contact kan opnemen bij vragen of problemen tijdens het bestelproces.

Nood aan een rendabele webshop die de gebruiker voor ogen houdt?

Contacteer webdesigner #company# vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01