Sociale media trends voor 2015!

Ook in 2015 blijven sociale media belangrijke communicatiekanalen voor bedrijven. Dat staat buiten kijf! Echter de manier waarop deze ingezet worden is verschillend dan voorheen. Bedrijven verschuiven het belang van tactisch naar strategisch!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.
Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.
Donald DoornaertDetagroup getuigt over de samenwerking
Ik kreeg duidelijke antwoorden op mijn vragen en voelde algauw dat er geen loze beloftes gedaan werden.

Trend #1 - Ga voor mobiel!

Sociale media is bij uitstek hét mobiele fenomeen. Sociale media gebruikers zoeken deze kanalen voornamelijk via hun mobiele toestellen zoals smartphone en tablet.  

Met uw sociale media pagina probeert u nieuwe klanten aan te trekken en klantenrelaties verder uit te bouwen. Veelal probeert u via deze kanalen website traffic te genereren. Het spreekt voor zich dat uw website dan ook optimaal moet weergegeven worden op deze mobiele toestellen! Steek uw website in een responsive jasje, want hierdoor past het formaat zich automatisch aan aan het schermformaat waarop het wordt weergegeven.

Trend #2 - Video is onmisbaar

We hebben het in vorige blogs al genoeg benadrukt, online video is in! Hiermee kunnen bedrijven de kijker een blik achter de schermen gunnen. Zo'n video straalt snel een zeker vertrouwen uit. 

U kan video's maken over uw onderneming, haar producten, haar klanten, een marketingstunt,...

Dankzij sociale media kunnen deze video's al snel een viraal karakter krijgen omdat ze zeer eenvoudig kunnen gedeeld worden.

Trend #3 - Meer luisteren is de boodschap

Het merendeel van de bedrijven heeft sociale media reeds omarmd, maar niet op eenzelfde manier. Een groot deel onder hen gebruikt deze kanalen nog als een vorm van massamedia: ze zenden, zenden, zenden,... 

In 2015 (en reeds een tijd daarvoor) kom je niet enkel weg met dit zenden. U dient ook te luisteren naar wat er gezegd wordt. Veelal wordt vergeten dat de informatie die u opvangt tijdens het luisteren naar klanten en prospects waardevolle informatie oplevert.

Trend #4 - Invloed van authentieke beïnvloeders

Wanneer iemand fan of volgers is van uw merk, betrek je hen in uw marketing! Onbewust zullen zij beïnvloeders van uw merk worden. Een oude marketingtruc is het gebruik van beroemdheden in reclame. Maar veel geloofwaardiger zijn de echte fans van een merk. Zij zijn pure ambassadeurs die uw merk aanprijzen bij vrienden en familie.

De meningen van mede-consumenten krijgen veel meer belang dan hetgeen een bedrijf zelf communiceert over haar producten.

Tip: Ga in 2015 actief op zoek naar uw grootste ambassadeurs (beïnvloeders) en verwen ze door bv. gratis producten te geven.

Trend #5 - niche sociale netwerken

Tegenwoordig zullen meer sociale netwerken de kop op steken, als het ware om zich af te zetten tegen de grotere netwerken zoals Facebook. De nieuwe sociale netwerken zullen zich meer focussen op bepaalde doelgroepen.

Pinterest kunnen we als voorloper beschouwen, want dit was het sociale netwerk dat zich voornamelijk focust op het visuele met als doelgroep voornamelijk twintigers en dertigers.

Voorbeelden van nieuwe niches zijn Ello, een sociaal netwerk dat zichzelf verkoopt als 'simple, beautiful & ad-free'. 

Nog niet gestart met sociale media? Doe het vandaag nog!

Contacteer social media expert #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Wij helpen u zeer graag verder!


Gerelateerde artikels

Hoe lanceert u een goede Facebook actie?

Hoe lanceert u een goede Facebook actie?

Een wedstrijd: leuk voor uw volgers en het levert u meer fans op. Maar vaak worden wedstrijden georganiseerd die de regels van Facebook overtreden. Hoe moet u zo'n wedstrijd nu aanpakken? En voor welk soort wedstrijd kiest het best?

Klachten op Facebook: wat is de juiste reactie?

Klachten op Facebook: wat is de juiste reactie?

Ontevreden klanten die hun klachten op Facebook plaatsen: een moeilijke kwestie. Maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn als u denkt! Met de juiste reactie en respect voor uw klant komt u al een eind ver.

Ontdek Google+

Ontdek Google+

Google Plus wordt zeer vaak gebruikt door ondernemers omdat ze via deze sociale netwerksite gemakkelijker lokaal en online vindbaar zijn. Bovendien kunnen ze er eenvoudig segmenteren, hangouts organiseren, communities vormen, evenementen aankondigen, enzovoort. Maar wat is Google Plus nu precies en welk nut heeft het voor u?