Aan de slag met Facebook Live in 6 stappen

Wanneer je jouw Facebook status zal updaten verschijnt er vanaf nu de mogelijkheid om live video op te nemen. 

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Wanneer je jouw Facebook status zal updaten verschijnt er vanaf nu de mogelijkheid om live video op te nemen. Voordat je hiermee kan beginnen bedenk je eerst een duidelijke omschrijving en een titel. Je kan kiezen voor welk publiek je de video maakt, of je kan deze gewoon openbaar plaatsen. Tijdens het filmen kan je het aantal kijkers en de namen van vrienden die meekijken. Ook kan je alle reacties in real time meevolgen. Wanneer je video de kijkers bevalt kunnen zij zich abonneren op jouw pagina, zo zullen ze een notificatie ontvangen de volgende keer dat je live bent.  

1 - Neem je mobile device en open de Facebook-applicatie.

2 - Tik op de balk “Wat ben je aan het doen?”  

3 - Je krijgt 5 verschillende opties om uit te kiezen, kies voor Live Video.

4 - Kies bij ‘aan’ met wie je de livevideo wil delen.

5 - Geef een omschrijving aan je video indien je dit wenst.  

6 - Tap onderaan op ‘Live gaan’ om van start te gaan.

Opmerking: een live-uitzending kan maximaal 90 minuten duren. Facebook heeft ook het algoritme voor het nieuwsoverzicht aangepast zodat livestreams voorrang krijgen op het moment dat ze live zijn,  zo is er een verhoogde zichtbaarheid. Eens de stream is afgelopen worden de video’s opnieuw zoals gewone video’s behandeld.

Wat na de uitzending?

Na de uitzendingen bestaat de mogelijkheid om de video op te slaan, te delen in een hogere kwaliteit of te verwijderen van je tijdlijn. Wanneer je de video deelt zal deze op je tijdlijn verschijnen zoals een normale video en ook op deze manier behandeld worden door Facebook in het nieuwsoverzicht.

Nog enkele tips

1 - Zorg ervoor dat er geanticipeerd wordt op je livestream, laat de mensen weten dat je een live uitzending zal doen en wanneer deze zal zijn. Vergeet hierbij ook andere sociale media kanalen niet!

2 - Ga live wanneer je een sterke internetverbinding hebt. WiFi werkt over het algemeen het beste, maar als je geen netwerk in de buurt kan vinden gebruik je bij voorkeur een 4G connectie. Indien je signaal te zwak is zal de knop grijs zijn. 

3 - Schrijf een aantrekkelijke omschrijving vooraleer je live gaat. De omschrijving zal de interesse van de kijker opwekken en kan hem helpen om te begrijpen waarover de uitzending zal gaan.

4 - Vraag je kijkers om jou te volgen en je livestream te delen. Wanneer ze je volgen zullen ze een notificatie ontvangen als je nog eens een andere live uitzending doet.

5 - Zeg even hallo aan de personen die een reactie schreven en geef ook antwoord op hun reacties. Creëer tweerichtingsverkeer met je klanten, dit zal de band met de klant versterken.

6 - Ga live zolang je kan, het is belangrijk om interesse te wekken voor de video. Wanneer er lang wordt uitgezonden bereik je meer mensen dankzij het domino-effect die de ‘likes’ en ‘comments’ teweeg brengen. Hierdoor zal de video in tijdlijn van vrienden van de kijkers terechtkomen. Hoe langer de uitzending duurt, hoe sneller en hoe meer mensen deze kunnen ontdekken en hun facebook vrienden kunnen uitnodigen om ook naar de video te kijken. De aanbeveling hierbij is dat je minstens 10 minuten live gaat. Je kan uitzendingen doen van maximaal 90 minuten.

7 - Wees creatief en origineel, verras de kijker. Experimenteer met verschillende soorten verhalen en bekijk welk type voor jou het beste blijkt te werken.  

8 - Ga frequent live zodat je publiek betrokken blijft.

9 - Zorg voor een goede titel, daarnaast zijn vermeldingen, #hashtags of korte URL’s geen slecht idee.

Sociale media activiteiten starten of uitbreiden?

Publi4u biedt basisopleidingen en opleidingen op maat over de meest gekende sociale mediakanalen zoals Facebook, Pinterest en Twitter. Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.



Gerelateerde artikels

Waarom is social media training belangrijk?

Waarom is social media training belangrijk?

Nu sociale media onmisbaar geworden zijn voor bedrijven, worden steeds vaker opleidingen over sociale media gegeven. Maar welk voordeel haalt u nu uit een cursus sociale media?

Bedrijven op sociale media: de meest voorkomende fouten

Bedrijven op sociale media: de meest voorkomende fouten

Bijna elke onderneming heeft tegenwoordig een eigen Facebook-pagina, maar daar is dikwijls alles al gezegd. Echt toegevoegde waarde creëren is helaas weinig bedrijven meegegeven. Ze steken meer energie in het werven van nieuwe volgers dan in het opbouwen van een relatie met hun fans. Ontdek in het artikel nog een aantal veelvoorkomende fouten die u best vermijdt!

Gebruik de kracht van LinkedIn voor bedrijven

Gebruik de kracht van LinkedIn voor bedrijven

De sociale netwerksite LinkedIn kent wereldwijd meer dan 225 miljoen professionele gebruikers. En terecht ook want het biedt hen heel wat netwerkmogelijkheden. Ontdek de grote voordelen in dit artikel.