Het is enorm populair: online shoppen. Veel mensen doen het praktisch dagelijks. Maar we merken toch een verschil tussen jongeren en volwassenen. Een minderheid van de jong volwassenen doen het helemaal niet. Dit is opmerkelijk, maar hoe komt dit?
Het is een feit dat jongeren meer online shoppen dan hun ouders. Ze staan immers dagelijks in contact met deze technologie. Maar hun ouders zijn toch met een opmars bezig. Er is een minderheid van de jongeren en jong volwassenen die liever shoppen in fysieke winkels. De meerderheid van de jongeren doen aan webrooming. Hier gaat de consument online op zoek naar een product en daarna koopt men het in een fysieke winkel. Jongeren worstelen vandaag de dag met een drang om veel te willen kopen, maar ze kunnen niet door hun beperkt budget. Ze letten echt goed waar hun geld naartoe gaat.
Het is momenteel een zekerheid dat online shoppen het fysiek winkelen niet zal overtreffen. Maar het heeft wel een grote invloed op de customer journey van de klant. De e-commerce sector verandert zo snel en voortdurend. Constante aanpassingen zijn dus zeker nodig.
Online shoppen heeft zijn voor- en nadelen. Fysiek winkelen heeft dit uiteraard ook. Hieronder een kleine vergelijking.
Voordelen van online shoppen:
- 24/7 open
- Goedkoper
- Groot gemak
- Tijdbesparend
- Groot assortiment
- Geen wachtrijen aan de kassa of paskamers
Nadelen van online shoppen:
- Kans op fraude
- Verzendingskosten
- Niet alles is leverbaar in eigen land
- Geen persoonlijke aanraking - 'human touch'
Voordelen van fysiek winkelen:
- Klantenservice
- Direct in de hand
- Product is pasbaar
- Geen verzendingskosten
Nadelen van fysiek winkelen:
- Drukte
- Wachtrijen aan paskamers en kassa
- Niet alle producten zijn beschikbaar
- Rekening houden met openingsuren
Een effectieve website met webshop nodig?
Publi4U is altijd bereikbaar op het nummer 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.