Vernuftige schrijftips om zowel bezoekers als zoekmachines te overtuigen

U kan boeiende teksten schrijven voor uw website  maar wanneer deze niemand kan vinden heeft dit helaas weinig nut. Omgekeerd kunnen we ook hebben dat teksten zodanig goed geschreven zijn voor zoekmachines, maar dat ze helaas de lezer niet weten te boeien. Het komt er dus neer om beiden te overtuigen, maar hoe doet u dit best?

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Tip 1 - De eerste alinea is een samenvatting van de tekst

Surfers zijn vaak ongeduldig wanneer ze het internet betreden om informatie op te zoeken. De eerste alinea van een tekst moet daarom duidelijk aangeven waarover de tekst handelt. Als de inleiding de surfer voldoende interesseert, zal hij beslissen om verder te lezen.

Tip 2 - Schrijf veel content

Hoe meer content u aan uw website toevoegt, hoe belangrijker de zoekmachines uw website zullen beschouwen. Bovendien kan u hierdoor uw keywords vaker verwerken in de tekst.

Ook sitebezoekers houden ervan wanneer er veel informatie voor handen is. Dankzij veel content kan u uw expertise in de verf zetten waardoor u snel het vertrouwen van de consument wint.

Tip 3 - Ga voor variaties op belangrijke zoekwoorden

Probeer in uw tekst variaties op uw sleutelwoorden te hanteren. Gebruik naast het enkelvoud ook eens het meervoud en pas synoniemen toe. Zoekmachines zullen deze varianten ook herkennen en voor een bezoeker is dit veel aangenamer om te lezen dan een tekst waarin 20 keer hetzelfde woord staat (= keyword spamming!)

Tip 4 - Gebruik de taal van uw doelgroep

Vermijd vakjargon, want dit schrikt veelal de bezoeker af. Ga dus na voor wie u de teksten schrijft en hoe zij zich willen aangesproken voelen.

Tip 5 - Plaats uw USP's duidelijk in de kijker

Vermeld duidelijk uw unique selling point (USP) in de tekst. Pas dan geeft u de bezoeker een reden waarom hij voor u moet kiezen en niet voor een concurrent.

Tip 6 - Werk met catchy headlines

Sitebezoekers lezen eerst de titels vooraleer ze beslissen om al dan niet verder te lezen. Wanneer uw headline niet catchy is, zal de tekst jammer genoeg ook niet gelezen worden waardoor uw schrijven verloren moeite is.

Tip 7 - Zorg voor een goede keyword density

Keyword density of sleutelwoorddichtheid wijst op het aantal keer dat een keyword in de tekst aanwezig is. Wanneer u een zoekmachine wilt overtuigen dat uw tekst over een bepaald onderwerp gaat, moet u ervoor zorgen dat dit onderwerp ook voldoende in de tekst aanwezig is.

Keyword seo

Overdrijf hier wel niet in (zie hierboven 'keyword spamming') want dit zal alleen maar storend werken.

Tip 8 - Verzorg de leesbaarheid van uw teksten

Teksten die niet gemakkelijk te lezen zijn, doen afbreuk aan de geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid van uw site. Lezen op een scherm gaat doorgaans 25 % trager dan het lezen van een papieren versie. De leesbaarheid kan u vergroten door voldoende contrast te hebben tussen achtergrond- en letterkleur, door korte en bondige zinnen te schrijven en door tussentitels en opsommingen te gebruiken.

Tip 9 - Leg de nadruk op bepaalde woorden

Om de nadruk te leggen op belangrijke woorden in uw tekst kunt u deze benadrukken door het gebruik van de of -tag.

Tip 10 - Sluit uw tekst af met een krachtige call-to-action

Het doel van webteksten schrijven is om de lezer te overtuigen iets te ondernemen. Dit kan een contactaanvraag zijn, het kopen van een product, een download, enzovoort. Spoor ze daarom op het einde van uw tekst aan met een krachtige call-to-action.

Nood aan goede webteksten?

Ons team van copywriters zal u met veel enthousiasme helpen! Aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren via 056 32 32 01 of om ons contactformulier in te vullen.


Gerelateerde artikels

Vloggen: wat en hoe?

Vloggen: wat en hoe?

Naast bloggen bestaat er ook zoiets als vloggen. In dit artikel wordt duidelijk wat vloggen precies is en hoe je dit kunt gebruiken.

De verschuiving van het online zoeken

De verschuiving van het online zoeken

In de wereld van online marketing, laten het zoeken en social media nog steeds een enorme groeiontwikkeling zien. De zoekmachine is niet langer de enige manier om online te zoeken. Tegenwoordig zijn ook Twitter, Youtube en Facebook zoekkanalen. Deze doorzoeken alleen binnen de eigen applicatie en worden daarom ook vertical genoemd.

De kracht van online marketinginstrumenten

De kracht van online marketinginstrumenten

Online marketing dankt haar bestaan aan de veranderende consument. Door de opkomst van het internet zijn veel consumenten geneigd om producten en diensten op te zoeken via deze online kanalen. Ontdek hieronder een aantal interessante online marketinginstrumenten!