Veelgemaakte SEO fouten
Elke website wil uiteraard hoge rankings in zoekmachines realiseren. Een straffe zoekmachine optimalisatie of SEO is hierbij essentieel. Helaas worden vaak nog fouten hieromtrent gemaakt. Ontdek ze hieronder en voorkom dat u dezelfde fouten begaat.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
Website niet of nauwelijks updaten
Zoekmachines zoals Google hechten veel belang aan websites die regelmatig nieuwe content aanbiedt (= content marketing). Deze marketingvorm is één van de belangrijkste methodes om uw website meer relevantie te geven zodat uw ranking in de zoekresultaten verbeterd wordt.
Geen on-page optimalisatie
Wanneer u gevonden wilt worden voor specifieke zoektermen, zal u moeten beginnen met deze keywords op uw site te vermelden. Maakt u de SEO-fout door dit niet te doen, dan zal u niet of veel minder gevonden worden.
De sitemap en breadcrumbs zijn ook onontbeerlijk zodat Google gemakkelijk de structuur van de site ziet en de webpagina's daardoor gemakkelijker en sneller kan indexeren.
Nauwelijks aandacht voor de mobiele surfer
Iedereen surft tegenwoordig mobiel via smartphone of tablet. Uw website dient daarom van een responsive design voorzien te zijn, zodat de websitestructuur zich automatisch aanpast aan het beeldscherm waarop het wordt weergegeven.
Google trekt tegenwoordig websites en webshops die responsive zijn voor. De mate van mobielvriendelijkheid is dus een belangrijke factor in de ranking van uw site!

Vergeten om afbeeldingen en video's te optimaliseren
Ook visuele content zoals afbeeldingen en video's kunnen een toegevoegde waarde zijn voor uw site. Maar hierbij is het wel belangrijk om deze ook te optimaliseren. Google heeft geen ogen en moet dus visuele content 'lezen' aan de hand van alt tags en de beschrijving. Gebruik daarin steeds het zoekwoord om Google duidelijk te maken waarover de afbeelding of video gaat.
Te veel interne links
Intern linken naar andere pagina's binnen uw site is een goede zaak. Maar overdrijf hier niet in want een teveel aan interne links wordt beschouwd als pure spam.
Vergeten om sociale media erbij te betrekken
Het is duidelijk genoeg: sociale media zoals Facebook, Pinterest en Twitter zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij. Het is daarom ook naïef om te denken dat zoekmachines geen rekening houden met deze mediavormen. Het sociale aspect wordt steeds belangrijker en is daarmee ook een belangrijke maatstaf voor Google om z'n ranking te bepalen.
Een nietszeggende anchortekst gebruiken
Het is zeer belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de anchortekst en titel van een link (voor zowel interne als externe links). Een nietszeggende anchortekst zoals 'Klik hier' is meer dan nutteloos. Probeer daarom uw belangrijkste keyword in deze tekst te verwerken zoals bijvoorbeeld 'meer SEO-tips vinden'. Op die manier weer iedereen waarover de link gaat.
Houd de focus
Indien u wilt gevonden worden, dan is het belangrijk om te weten waarop. Bepaal daarom 1 onderwerp waar de pagina over gaat en bepaal de zoekterm die daarop aansluit en waarvan de kansen hoog liggen om hoog te scoren. Als u zelf geen focus kan leggen op uw webpagina's, hoe kunnen zoekmachines dan weten waarover deze pagina's gaan.
Let wel op dat u niet aan keyword spamming doet wanneer u het zoekwoord te veel in een tekst vermeld. Probeer daarom met synoniemen te werken, want deze tellen ook mee!
Meer advies nodig omtrent een goede SEO?
Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. Een hoge positie in de zoekresultaten kan heel wat verkeer naar uw website leiden. Hoe meer bezoekers, hoe groter de kans dat u ze kan omtoveren tot waardevolle klanten.
Gerelateerde artikels
Google Analytics: uw beste vriend bij online marketing
Wie bezoekt uw website, waar wonen ze en waarnaar zijn ze op zoek? Belangrijke vragen waarop u ongetwijfeld een antwoord wilt! Met Google Analytics komt u dit eenvoudig te weten. Maar wat kunt u nog meer met Google Analytics?
E-commerce: online winkelen of webshoppen zit in de lift
De Belgisch bedrijven doen het beter dan onze buurlanden op het vlak van e-commerce. Unizo beweert zelf dat de kleinere bedrijven e-commerce ontdekken.
Uw online taalgebruik of web copywriting even belangrijk als uitzicht van uw site
Een blits uiterlijk doet veel, maar de inhoud en de manier waarop de inhoud wordt vertaald doet evenveel. De taal die gebruikt wordt op uw site, zorgt ervoor dat de bezoeker blijft hangen en niet afhaakt door onaangepast taalgebruik. Internet is een razendsnel medium en lezers willen dan ook snel informatie verzamelen.
Webdesigner Publi4U BV






©2025