Veelgemaakte SEO fouten

Elke website wil uiteraard hoge rankings in zoekmachines realiseren. Een straffe zoekmachine optimalisatie of SEO is hierbij essentieel. Helaas worden vaak nog fouten hieromtrent gemaakt. Ontdek ze hieronder en voorkom dat u dezelfde fouten begaat.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.
Donald DoornaertDetagroup getuigt over de samenwerking
Ik kreeg duidelijke antwoorden op mijn vragen en voelde algauw dat er geen loze beloftes gedaan werden.
Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.

Website niet of nauwelijks updaten

Zoekmachines zoals Google hechten veel belang aan websites die regelmatig nieuwe content aanbiedt (= content marketing). Deze marketingvorm is één van de belangrijkste methodes om uw website meer relevantie te geven zodat uw ranking in de zoekresultaten verbeterd wordt.

Geen on-page optimalisatie

Wanneer u gevonden wilt worden voor specifieke zoektermen, zal u moeten beginnen met deze keywords op uw site te vermelden. Maakt u de SEO-fout door dit niet te doen, dan zal u niet of veel minder gevonden worden.

De sitemap en breadcrumbs zijn ook onontbeerlijk zodat Google gemakkelijk de structuur van de site ziet en de webpagina's daardoor gemakkelijker en sneller kan indexeren.

Nauwelijks aandacht voor de mobiele surfer

Iedereen surft tegenwoordig mobiel via smartphone of tablet. Uw website dient daarom van een responsive design voorzien te zijn, zodat de websitestructuur zich automatisch aanpast aan het beeldscherm waarop het wordt weergegeven. 

Google trekt tegenwoordig websites en webshops die responsive zijn voor. De mate van mobielvriendelijkheid is dus een belangrijke factor in de ranking van uw site!

Responsive website als rankingfactor voor SEO

Vergeten om afbeeldingen en video's te optimaliseren

Ook visuele content zoals afbeeldingen en video's kunnen een toegevoegde waarde zijn voor uw site. Maar hierbij is het wel belangrijk om deze ook te optimaliseren. Google heeft geen ogen en moet dus visuele content 'lezen' aan de hand van alt tags en de beschrijving. Gebruik daarin steeds het zoekwoord om Google duidelijk te maken waarover de afbeelding of video gaat.

Te veel interne links

Intern linken naar andere pagina's binnen uw site is een goede zaak. Maar overdrijf hier niet in want een teveel aan interne links wordt beschouwd als pure spam.

Vergeten om sociale media erbij te betrekken

Het is duidelijk genoeg: sociale media zoals Facebook, Pinterest en Twitter zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij. Het is daarom ook naïef om te denken dat zoekmachines geen rekening houden met deze mediavormen. Het sociale aspect wordt steeds belangrijker en is daarmee ook een belangrijke maatstaf voor Google om z'n ranking te bepalen.

Een nietszeggende anchortekst gebruiken

Het is zeer belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de anchortekst en titel van een link (voor zowel interne als externe links). Een nietszeggende anchortekst zoals 'Klik hier' is meer dan nutteloos. Probeer daarom uw belangrijkste keyword in deze tekst te verwerken zoals bijvoorbeeld 'meer SEO-tips vinden'. Op die manier weer iedereen waarover de link gaat.

Houd de focus

Indien u wilt gevonden worden, dan is het belangrijk om te weten waarop. Bepaal daarom 1 onderwerp waar de pagina over gaat en bepaal de zoekterm die daarop aansluit en waarvan de kansen hoog liggen om hoog te scoren. Als u zelf geen focus kan leggen op uw webpagina's, hoe kunnen zoekmachines dan weten waarover deze pagina's gaan.

Let wel op dat u niet aan keyword spamming doet wanneer u het zoekwoord te veel in een tekst vermeld. Probeer daarom met synoniemen te werken, want deze tellen ook mee!

Meer advies nodig omtrent een goede SEO?

Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. Een hoge positie in de zoekresultaten kan heel wat verkeer naar uw website leiden. Hoe meer bezoekers, hoe groter de kans dat u ze kan omtoveren tot waardevolle klanten.


Gerelateerde artikels

Communicatie: uw communicatieplan door reclamebureau Publi4U

Communicatie: uw communicatieplan door reclamebureau Publi4U

Communicatie is van alle eeuwen, van rooksignalen tot sociale media. Maar slecht communiceren is niet meer van deze eeuw. Communicatiebureau Publi4U vermijdt nietszeggende boodschappen en gaat op zoek naar authenticiteit. Back to basics in een wereld die de basis al te vaak uit het oog verliest.

Do's en don'ts bij het opstellen van een e-mail

Do's en don'ts bij het opstellen van een e-mail

Het opstellen van een e-mail kan een moeilijke taak zijn. Maar in dit artikel zijn een paar do's en don’ts terug te vinden die je hierbij kunnen helpen.

Klantenloyaliteit versterken door strategische online en offline communicatie

Klantenloyaliteit versterken door strategische online en offline communicatie

Klantenloyaliteit vormt een belangrijke strategie binnen een organisatie die haar sterke positie in de markt wil behouden. Een organisatie die een band schept met haar klant kan het onderscheid maken.  Hierdoor zullen klanten minder snel geneigd zijn om over te stappen naar de concurrent.