Opvolging van een e-mailing campagne via Google Analytics

Wanneer u een mailing verstuurt is het logisch dat u achteraf een aantal interessante gegevens wenst te verzamelen in verband met de efficiëntie.  U wilt bijvoorbeeld weten hoelang een bezoeker op uw website actief was, welke pagina’s hij consulteerde of, in het geval u over een webshop beschikt, ze misschien zelfs tot een aankoop werden aangezet.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Tracking code van Google Analytics

Eigenlijk worden al deze zaken, indien u over een Google Analytics Account beschikt, reeds bijgehouden. Mensen die namelijk op een “normale” manier op uw site terecht komen (via de zoekmachines of door rechtstreeks naar uw site te surfen) worden gevolgd door de tracking code van Google Analytics.
U krijgt al deze gegevens voorgeschoteld in nette rapporten die u ten allen tijde kan raadplegen.
Het enige wat we nu nog zouden moeten kunnen is er voor zorgen dat al deze gegevens ook specifiek worden verzameld voor bezoekers die via een link in de mailing op uw site terecht komen.

Campagnes tool van Google Analytics: stappenplan

En wat dacht u? Google Analytics beschikt over een tool “Campagnes” waarmee we dit perfect kunnen realiseren.
Ok, we gaan aan de slag en tonen u in enkele eenvoudige stappen hoe u dit kan realiseren.

1. Uw Google account

Eerst en vooral moet u natuurlijk over een Google Analytics Account beschikken die correct is geïnstalleerd op uw website. Indien dit nog niet zo is kan u misschien eerst even onze tutorial hieromtrent lezen.

2. Speciale link aanmaken om te kunnen tracken

Stel nu dat we een mailing wensen te sturen waarin we onze klanten/prospecten willen wijzen op het belang van een domeinnaam.
Op onze website beschikken we reeds over een pagina met een heleboel informatie in verband met dit onderwerp: https://www.publi4u.be/nl/diensten/website/domeinnaam.htm
Indien we enkel deze link zouden opnemen in de mailing kan Google Analytics onmogelijk weten dat een bezoeker via de mailing op onze website is beland. Een heleboel gegevens gaan dus verloren.
Om dit te voorkomen gaan we onze link wat aanpassen met een aantal extra gegevens.

We doen dit via de URL Builder van Google die je kan vinden door te surfen naar http://support.google.com/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578
 
Eerst geven we de landingspagina op in het veld Website URL. In ons geval is dit: https://www.publi4u.be/nl/diensten/website/domeinnaam.htm
Daarna moeten we nog een aantal verplichte campagne gegevens invullen:
Campaign Source: De bron waar bezoekers vandaan komen. Voor ons is dit een “nieuwsbrief”
Campaign Medium: Het medium dat gebruikt wordt. In ons geval is dit “email”
Campaign Name: De naam van de campagne. Wij kiezen voor “Nieuwsbrief januari”
Daarnaast kan je ook nog iets invullen bij de velden Campaign Term en Campaign Content. Daar maken we voorlopig echter geen gebruik van.

Het resultaat is een aangepast link die we nu in onze mailing kunnen gebruiken: https://www.publi4u.be/nl/diensten/website/domeinnaam.htm?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%2Bjanuari

3. Gebruik deze link in ons mailing platform.

Log in in de e-mailingmodule met uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Start een nieuwe e-mailing op of bewerk een bestaande zodat u de link kan plakken.

4. De resultaten opvolgen via onze Google Analytics Account.

Log in in uw Google Analytics account en vraag het rapport op van uw site. Kies voor Verkeersbronnen -> Bronnen -> Campagnes

Emailacampagnes

Een e-mailing opzetten en resultaten meten

Wenst u een professionele e-mailing te laten ontwerpen en opzetten, doe een beroep op internet marketing specialist #company# uit Kortrijk.  Vul het contactformulier in of geef een telefonisch seintje via 056 32 32 01.


Gerelateerde artikels

Betaalde of natuurlijke positionering.

Betaalde of natuurlijke positionering.

U website staat online. Om meer bezoekers naar uw website te laten surfen heeft u besloten om uw website te optimaliseren. Maakt u tijdens het optimalisatieproces gebruik van betalende zoekmachine advertenties of laat u deze links liggen?

Internet: informatie zoeken alvorens een aankoop te doen

Internet: informatie zoeken alvorens een aankoop te doen

Voordat Belgen een aankoop doen gaan ze via internet opzoek naar informatie om te bepalen wat ze waar zullen kopen. Bij gewone producten zoals bijvoorbeeld kledij gaat 40 procent opzoek naar informatie op het internet alsvorens een aankoop te doen. Bij auto's kan het percentage Belgen dat eerst informatie opzoekt op het net oplopen tot 83 procent.

SEO voor website

SEO voor website

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreekt men over zoekmachine optimalisatie. SEO omvat de wetenschap om er voor te zorgen dat een website hoog in de zoekresultaten van een zoekmachine terug te vinden is. Gaat uw haar rechtstaan bij het aanhoren van deze termen, geen probleem we geven graag een woordje uitleg.