Start met een goed communicatieplan!

Er zijn veel bedrijven die een eigen communicatieplan opmaken. Het is een zeer handig hulpmiddel om alle communicatie-activiteiten in goede banen te leiden! Indien u denkt dat zo'n plan niet nodig is, dan heeft u misschien wel ongelijk!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.
Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.
Donald DoornaertDetagroup getuigt over de samenwerking
Ik kreeg duidelijke antwoorden op mijn vragen en voelde algauw dat er geen loze beloftes gedaan werden.
Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb

Communicatieplan: wat is het en waarom is het belangrijk

Het communicatieplan

Een communicatieplan is een vereiste om effectief en dus succesvol te kunnen communiceren met uw doelgroepen. Sommige bedrijven kiezen voor een intuïtieve benadering, maar toch biedt zo'n communicatieplan een zekere houvast.

Waarom een communicatieplan opstellen

Een groot voordeel hebben we reeds hierboven vermeld, nl. het bieden van een houvast. Dankzij een goed communicatieplan weet u wanneer u wat zal publiceren via welke kanalen. Maar hiernaast zijn er nog tal van andere voordelen:

  • het zorgt voor een logische samenhang van alle communicatie-uitingen
  • het helpt u prioriteiten stellen
  • het creëert orde binnen uw communicatie wanneer u met meerdere doelgroepen communiceert
  • een goed plan versterkt uw imago

Onderdelen van een communicatieplan

Een communicatieplan kan er verschillend uitzien afhankelijk van welk bedrijf het heeft opgesteld. In de meeste gevallen bevat zo'n plan volgende onderdelen (of varianten daarop).

Analyse

Elk communicatieplan start met een goede analyse zowel intern als extern. Zo kan u bijvoorbeeld nagaan hoe uw concurrenten communiceren.

Communicatiedoelstellingen

Zonder doelstelling kan u geen evaluatie uitvoeren. Bepaal dus duidelijk welke doelen u voor ogen heeft met uw communicatie. Zorg dat deze meetbaar en realistisch zijn!

Doelstellingen bepalen als onderdeel van communicatieplan

Doelgroepbepaling

Een ander onderdeel van het communicatieplan is de doelgroepbepaling waarin u duidelijk stelt tot wie u uw communicatie wenst te richten. Eens dit duidelijk bepaald is, is het eenvoudiger om uw boodschap daarop af te stemmen.

Communicatiestrategie: boodschap, middelen en planning

Eens de doelgroep en doelstellingen bepaald zijn, is het eenvoudiger om uw boodschap daarop af te stemmen. Zodra u uw boodschap heeft, kan u bepalen via welke middelen u dit tot bij de doelgroep zal brengen.

Belangrijk binnen deze communicatiestrategie is dat u een duidelijke en overzichtelijke planning maakt van wanneer u welke communicatie-activiteiten wenst uit te voeren.

Evaluatie

De evaluatie is een belangrijk onderdeel van het communicatieplan aangezien het kan nagaan of uw doelen bereikt zijn via uw communicatie. Indien dit niet het geval is, weet u dat u de communicatie-activiteiten dient aan te passen.

Nood aan een goed communicatieplan?

Communicatiespecialist #company# uit Marke is door de jarenlange ervaring uw ideale partner op vlak van zowel online als offline communicatie. Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier.


Gerelateerde artikels

Wat is de juiste marketing timing?

Wat is de juiste marketing timing?

Worstelt u ook vaak met de vraag wat de juiste timing voor marketing is? Geen wonder, want er zijn geen eenduidige regels over wat nu het beste moment is om uw klanten te benaderen.

Google AdWords in de praktijk uitgelegd

Google AdWords in de praktijk uitgelegd

Wat is toch dat rechthoekig, geel kader die bij elke zoekactie op Google weer maar eens voor uw neus verschijnt? Net zoals dat ene kleutertje in klas die zo nodig het antwoord wil zeggen en daar maar met zijn vinger zit te zwaaien: “kies mij, kies mij juf!” Vandaag bespreken we even kort wat AdWords zijn en hoe ze precies werken.

Tips & tricks voor een goede scanbaarheid van webteksten

Tips & tricks voor een goede scanbaarheid van webteksten

U weet vast al dat websitebezoekers in een aantal seconden beslissen of de site de moeite waard is om door te bladeren. Teksten schrijven voor een website is een volledig ander verhaal dan teksten schrijven voor print. Internetgebruikers zijn passief en hebben haast, maak de teksten daarom niet onnodig moeilijk en zorg dat ze gemakkelijk te scannen zijn.
Een webtekst heeft een goede structuur en duidelijke taal nodig, moet betrouwbaarheid uitstralen en online vindbaar zijn!