Internet marketing

Slimme tips voor een goede nieuwsbrief

Slimme tips voor een goede nieuwsbrief

Tip 1 - Schrijf een pakkende header

Een pakkende header is noodzakelijk om de aandacht van de ontvanger te trekken. Deze header is zeer belangrijk omdat e-mailclients als Apple, Outlook en Gmail deze tekst meteen weergeven als onderwerpregel tonen. Ook worden deze headers vaak gebruikt om te verwijzen naar de online versie van de nieuwsbrief.

Mailboxen van ontvangers zitten vaak bomvol waardoor de kans groot is dat uw nieuwsbrief snel in de prullenmand verdwijnt. Dankzij een goede onderwerpregel kan u deze kans sterk verkleinen. 

Tip 2 - Creëer een straffe call-to-action

Een call-to-action of CTA is de toegangspoort naar een potentiële download, offerte, meer informatie of sale. U moet via zo'n CTA de klanten lokken om uw uiteindelijk doel te bereiken: conversie.

Maak in de call-to-action duidelijk waarom een ontvanger erop zou moeten klikken. 'Klik hier' is bijvoorbeeld een slecht voorbeeld. De bezoeker wil voordelen weten of tenminste zien op welke pagina hij zal belanden als hij erop klikt. De CTA moet duidelijk en kort zijn waarbij gewerkt wordt met actiewoorden om de bezoeker te triggeren.

Tip 3 - Kies het juiste verzendmoment

Het juiste verzendmoment is zeer belangrijk om de kans te vergroten dat de nieuwsbrief effectief geopend wordt. Wanneer u zich richt op zakelijke ontvangers dan stuurt u best niet op vrijdag, in het weekend of op maandag. Volgens DDMA zou donderdag zelfs de meest populaire dag voor mailings zijn. Het beste tijdstip is rond de lunchpauze of naar het einde van de dag toe.

Als u wekelijks of maandelijks stuurt, probeert u best ook een vast tijdstip aan te houden zodat u structuur creëert.

Tip 4 - Ga voor een aantrekkelijke opmaak

Als de nieuwsbrief niet aantrekkelijk is, zal deze absoluut niet gelezen en snel verwijderd worden. Een winkel met een afschuwelijke etalage zal je toch ook niet zo snel binnenwandelen als een winkel waarbij alles in de etalage mooi uitgestald staat.

Tip 5 - Vergeet de mobiele gebruiker niet

Steeds meer consumenten gebruiken hun mobiele toestellen om het internet te raadplegen. Ook mails worden ook via smartphones en tablets gelezen. De nieuwsbrief moet zich dan ook aanpassen aan een kleiner schermformaat.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01