Schrijf de perfecte SEO tekst
Teksten schrijven voor het internet is een volledig ander verhaal dan het schrijven voor print. Consumenten hanteren een andere leesmethode wanneer zij teksten op hun scherm lezen: ze scannen de tekst op belangrijke informatie. Ook zoekmachines scannen de webteksten om na te gaan waarover de pagina's handelen. Ontdek hier een aantal tips om de perfecte SEO tekst op te maken.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
SEO zoekmachineoptimalisatie is hot!
Zoekmachineoptimalisatie of SEO wijst op het gratis gedeelte van de zoekmachine, nl. de organische zoekresultaten.
SEO moet beschouwd worden als basis van uw online marketingstrategie. Het zorgt ervoor dat uw website een sterke positie verwerft in deze organische zoekresultaten waardoor uw site onmiddellijk in het oog springt. Hierdoor kan u gemakkelijk website traffic genereren.
Enkele tips voor de perfecte SEO tekst
1 Bepaal de juiste zoekwoorden
Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines. Op basis van deze woorden bepaalt Google wie in de top 10 van haar zoekresultaten verschijnt en wie niet. Bij het schrijven van SEO teksten verwerkt u de belangrijke zoekwoorden strategisch in uw tekst, zodat de zoekmachine snel een signaal krijgt dat uw tekst gaat over het zoekwoord dat de surfer intikt.
Via Google AdWords keyword planner kan u de juiste zoekwoorden vinden.
2 Concentreer u op uw doelgroep
Uw tekst kan misschien wel gevonden zijn door Google, maar wanneer de surfer deze leest, is het mogelijk dat deze tekst niet beantwoord aan hun vragen. Denk dus niet altijd aan SEO maar concentreer u ook op uw doelgroep en de boodschap dat u hen wilt overbrengen.
Een hoge score op Google is één ding, bezoeker die een bepaalde actie op uw site ondernemen is een ander ding. Schrijf dus wervende tekst van minimaal 350 woorden.
3 Maak gebruik van copywrite technieken
Copywriters hanteren een aantal leuke technieken om hun teksten te doen scoren. Ze gebruiken overtuigende argumenten om lezers tot een bepaalde actie aan te sporen.
- focus op voordelen en niet op specificaties
- maak uw teksten social proof: laat klanten aan het woord over uw producten/diensten
- benadruk uw unique selling point
- ...
4 Tekst optimaliseren met zoekwoorden
TITEL
Zet uw zoekwoorden aan het begin van de titel zodat de zoekmachine direct begrijpt waarover de pagina gaat. Dankzij de CMS kan u deze titels zelf aanpassen en leuk maken voor de bezoeker. Deze titel mag niet te lang zijn want anders wordt deze door Google afgekapt
META DESCRIPTION
De meta-description of pagina-omschrijving duidt op de korte omschrijving die u aan uw pagina meegeeft. Google toont deze in haar zoekresultaten.
URL
Zoekwoorden integreert u best ook in de URL. Bovendien is het ook handig wanneer iemand die URL ergens plaatst dat u onmiddellijk kan lezen waarover het gaat.
INLEIDING
Maak in de inleiding meteen duidelijk waarover de pagina zal handelen. Daarom is het handig om reeds in de eerste tien zinnen van uw pagina de zoekwoorden te vermelden.
TUSSENKOPPEN
Tussenkoppen zijn voor zoekmachines nog belangrijker dan gewone tekst. Verwerk hier dan ook wat zoekwoorden in en maak ze op in verschillende niveaus (H1 tot H4 bijvoorbeeld).
ALT-TEKST
Bij afbeeldingen kan u een alternatieve omschrijving opgeven (= de alt-tekst). Deze verschijnt in de broncode van de pagina waardoor het handig is om hier ook uw zoekwoord(en) in te herhalen.

5 Content promotie
Teksten opmaken en op uw website plaatsen is niet voldoende. Besteed ook voldoende aandacht aan het promoten van deze content op meerdere sociale netwerken zoals Facebook, Pinterest,...
Een copywriter nodig die uw webteksten optimaliseert?
Dan bent u bij ons aan het goede adres! Contacteer #company# vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Onze team van copywriters zal ervoor zorgen dat uw teksten zullen scoren!
Gerelateerde artikels
De kracht van een website met een sterke bedrijfsidentiteit
Een sterke bedrijfsidentiteit is van onschatbare waarde voor elk bedrijf of organisatie. De bedrijfsidentiteit of de Corporate Identity gaat over meer dan alleen de merknaam en het logo, het gaat over de vertaling van wie we als bedrijf willen zijn.
Hoe uw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken?
Usability was het eerste principe dat op het web gemeengoed werd en het belang ervan is nog steeds niet te onderschatten. Wilt u zelf weten welke onderliggende concepten hierbij een rol spelen?
Online video: sterke driver binnen contentmarketing
Video's online verspreiden wordt steeds vaker gedaan, zeker nu heel wat bedrijven en consumenten zich bevinden op sociale media kanalen. Online video inzetten binnen uw contentmarketing is dus zeker een goed idee!
Webdesigner Publi4U BV








©2025