Internet marketing

Linkbuilding

Linkbuilding

De neveneffecten van linkbuilding

Voor je echter onbezonnen begint met het leggen van links naar jouw website op alle mogelijke externe websites, bedenk dan wel even dat linkbuilding ook een aan belangrijke neveneffecten heeft die evengoed een negatief effect kunnen hebben op de ranking van jouw website.

Zelf aan linkbuilding doen: enkel tips en weetjes

Hieronder vind je een lijstje met een aantal belangrijke punten die je steeds in het achterhoofd moet houden om linkbuilding voor jouw website tot een succes te laken.

  • zorg ervoor dat je gespreid over de tijd en continu back links maakt naar jouw website. Als je een grote hoeveelheid links plaats op één dag zouden de zoekmachines wel eens argwaan kunnen krijgen.
  • zorg er ook voor dat de websites waar je een link plaats relevante content aanbied. Een back link op een website met gelijkaardige content heeft een veel grotere waarde dan een link op een website die niets anders dan links aanbiedt.
  • probeer back links te leggen vanuit websites die uit dezelfde taal zijn gemaakt als jouw eigen website.
  • zorg voor variatie in de gebruikte “anchor texts”. Als je wil scoren op een bepaald zoekwoord, gebruik dit zoekwoord dan in verschillende zinnen en contexten.
  • zorg ervoor dat de verschillende websites waarvan je back links legt ook wel degelijk andere websites zijn. Ik bedoel hiermee dat de websites een ander c-class ip adres moeten hebben = op dezelfde server zijn gehost). Zo zijn de zoekmachines zeker dat de websites niet allemaal door dezelfde gebruiker zijn opgezet.
  • zelfs als alle websites op een verschillend c-class ip adres zouden zijn geplaatst (zie vorige punt) moet je er rekening mee houden dat ook de domeinnamen door verschillende personen moeten zijn geregistreerd.
  • zorg ervoor dat je links op verschillende posities staan binnen de website. Wanneer links altijd op dezelfde posities voorkomen, en ze dus zo goed als zeker aangekocht zijn, zullen zoekmachines dit al snel doorhebben en dus ook een minder belangrijke waarden hechten aan deze links.
  • plaats zowel links op oudere als nieuwe sites. Een link plaatsen op een nieuwe site is over het algemeen eenvoudiger, maar een link op een oudere site is vaak van veel grotere waarde omdat een oude site een veel grotere trust waarde heeft bij de zoekmachines.
  • laat de links niet altijd naar de index pagina van jouw website linken. Zorg ervoor dat er ook links op het internet te vinden zijn die naar een specifieke pagina binnen uw website linken. Wanneer zoekmachines dergelijke links tegenkomen zullen ze over het algemeen een positiever beeld krijgen van uw website omdat mensen ook de interne content waardevol genoeg vinden om ernaar te linken.
  • wanneer je gebruik wenst te maken van directoy’s (dit zijn sites die links catalogeren) ga je beter zeer consequent te werk. Sommige directories kunnen interessant zijn om vermeld in te staan, andere hebben eerder een negatieve invloed.
  • zorg ervoor dat de links die je plaats op verschillende sites blijvend zijn. Het is namelijk veel interessanter om een beperkt aantal blijvende links te hebben, dan een groot aantal links die maar voor een bepaalde periode op het internet aanwezig zijn.
  • voor je een link plaats doe je er vaak ook goed aan om even stil te staan bij het feit of je de link wel echt wil. Er bestaan namelijk een groot aantal sites waar je liever geen link op hebt staan die naar jouw website verwijst.

Als samenvatting kunnen we stellen dat wanneer je met linkbuilding wenst te beginnen, je er goed aan doet om niet te laks, maar eerder kritisch je netwerk aan backlinks opstelt. Stel je altijd even in de plaats van de zoekmachines en vraag je af of je pool aan links realistisch is en blijft.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01