Hoe ontwikkelt u een goede online strategie?

Een bedrijf dient online aanwezig te zijn om mee te zijn met haar tijd. Maar gewoon online 'aanwezig' zijn levert niets op. U dient over een goede online strategie te beschikken!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Een goede online strategie start met informatieverzameling

In het online spectrum van miljarden sites, heel wat sociale media en fora, ... is het van groot belang om een goede online strategie als houvast te hebben. Een goede strategie start met het verzamelen van zo veel mogelijk informatie. Deze informatieverzameling kunnen we in twee stappen uitvoeren: de analyse van de organisatie en de analyse van haar doelgroepen.

Hoe doet uw bedrijf het online?

Het startpunt van een goede bedrijfsstrategie is het bepalen van hoe uw bedrijf het doet op de online markt ten opzichte van de concurrenten. Wat is haar online positie? Dit kan u op verschillende manieren nagaan:

  • Online benchmark: hiermee vergelijk je de websites van uw concurrenten met de website van uzelf. In deze analyse kunt u een aantal factoren vergelijken zoals indruk, interactie, mobiel, sociale media, vindbaarheid,...
  • Online visibility scan: hiermee kijkt u hoe goed gescoord wordt in Google en hoe er online over uw bedrijf gesproken wordt.

Doelgroep analyse: inzicht in hun wensen en eisen

Wanneer de online doelstellingen bepaald zijn, kan u beginnen aan het analyseren van uw doelgroep: wat willen zij van uw bedrijf? Als organisatie wilt u veel, maar zit uw doelgroep daar wel op te wachten? Er moet een behoefte zijn die u met uw producten en diensten kunt invullen.

Ook om online succesvol te zijn, hebben consumenten online behoeften. Wordt de informatie duidelijk weergegeven? Welke wensen hebben ze op vlak van communicatie en service? Welke online kanalen zijn het populairst voor uw doelgroep? 

Analyse

De ontwikkeling van uw online strategie

Bepaal tot welke doelgroepen u zich richt

Om een goed beeld te krijgen van uw online doelgroepen is het handig om een stakeholderanalyse op te stellen. Hierin komen al uw belangrijkste doelgroepen met hun belang voor uw bedrijf.

Schrijf helder wat u met uw online activiteiten wenst te bereiken

Wanneer u niet duidelijk noteert wat u met elke online activiteit wilt bereiken, zal er chaos doorheen uw strategie ontstaan. U krijgt namelijk geen zicht op alle activiteiten én u kan niet nagaan of de gewenste doelen wel effectief bereikt zijn. Breng uw online inspanningen in kaart, zo weet u tot wat ze kunnen leiden en zal er geen verspilling van tijd en geld zijn!

Eenmaal uw online positie gekend is, gaat u uw online bedrijfsdoelen bepalen. Deze zijn meestal gebaseerd op de algemene bedrijfsdoelstellingen. Voorbeelden van doelstellingen zijn de volgende:

  • Marktontwikkeling: nieuwe markten/klanten gaan benaderen, expansie doorvoeren
  • Organisatieontwikkeling: medewerkerstevredenheid verhogen, efficiënter werken
  • Productontwikkeling: profilering als innovatieve speler, Top of Mind positie verwerven bij klanten
  • Klantontwikkeling: klanttevredenheid verhogen, klanten werven

Vaak worden verschillende doelstellingen gebruikt, maar let op: streef niet te veel doelen na! Wanneer u te veel doelen voorop stelt, is de kans groter dat geen enkel van hen zal bereikt worden.

Bepaal via welke kanalen u uw doelen wilt bereiken

Nadat uw weet welke doelen u met welke doelgroep wilt bereiken, moet u bepalen via welke online communicatiekanalen u welke doelen wilt bereiken. Hiervoor is het handig om een matrix op te stellen:

Hulp nodig met het ontwikkelen van een online strategie?

Online communicatiespecialist #company# helpt u in het creëren van een sterke online strategie. Succes verzekerd! Neem vrijblijvend contact op via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Gerelateerde artikels

Een goede online communicatie, hoe ga ik te werk?

Een goede online communicatie, hoe ga ik te werk?

U kan er niet meer omheen, online communiceren met klanten en potentiële klanten is van groot belang geworden! Maar hoe kan u voor een goede online marketing zorgen?

Zoekmachine optimalisatie door een goede website structuur

Zoekmachine optimalisatie door een goede website structuur

Een website moet eigenlijk op 2 manieren opgebouwd zijn: zorg voor een logische structuur voor de bezoekers. Voorzie een structuur voor de spiders zoals Googlebot. Een zeer belangrijke factoor die vaak over het hoofd gezien wordt is het “internal linking”. Interne links binnen uw website leggen naar verschillende pagina’s zorgt voor een optimale positie bij zoekmachines.

Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing staat voor het adverteren via zoekmachines en zoekmachine optimalisatie van een site. Op basis van een veilingsysteem kan u zoektermen koppelen aan advertenties die weergegeven worden in de zoekresultaten van zoekmachines.