Do's en don'ts bij het opstellen van een e-mail

Het opstellen van een e-mail kan een moeilijke taak zijn. Maar in dit artikel zijn een paar do's en don’ts terug te vinden die je hierbij kunnen helpen.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.
Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.

Het opstellen van een e-mail kan een moeilijke taak zijn. Er zijn verscheidene zaken waarmee je moet rekening houden en dat kan soms voor verwarring zorgen. Maar in dit artikel zijn een paar do's en don’ts terug te vinden die je hierbij kunnen helpen.

Do’s

1 – Een duidelijk onderwerp

Zorg ervoor dat het onderwerp van je e-mail duidelijk is voor de ontvanger. Je bent niet de enige die mails verstuurd en ontvangt. Net zoals alle andere zenders komt jouw mail terecht in een volle inbox. Met een duidelijk onderwerp kan de ontvanger direct zien waarover de mail gaat en bestaat er meer kans dat hij je e-mail zal lezen.

2 – Een respons terugsturen

Wanneer je mail ontvangt, is het aan te raden om een e-mail terug te sturen. Het hangt natuurlijk altijd af van de inhoud. Indien je een mail ontvangt die niet voor jou was bedoeld, schrijf dan een korte en beleefde mail terug om dit te melden of verwijs de zender naar de juiste persoon.

3 – Respecteer de privacy

Bepaalde mails bevatten zaken die niet voor iedereen is bedoeld. Lees dus altijd aandachtig de inhoud van de mail en let op met het doorsturen van e-mails. Als je informatie toch moet delen met iemand, doe het dan via de telefoon of contacteer de persoon in kwestie persoonlijk. Indien je twijfelt, kan je altijd toestemming vragen aan de zender.

4 – Lees je mails na

Het oogt zeer onprofessioneel als je mail vol staat met spelling- en grammaticafouten. Lees dus altijd je mail na op fouten en pas die aan.

5 – Gebruik een professionele begroeting

Een ‘hey’ of  ‘yo’, gebruiken in een e-mail is zeker niet aan te raden. Het maakt niet uit hoe goed je de andere persoon kent, probeer altijd professioneel te blijven. Als je toch de ontvanger informeler wilt aanspreken, dan kan je ‘hallo'  gebruiken. 

Don’ts

1 – Veel uitroeptekens gebruiken

Uitroeptekens, emoticons, hoofdletters, enz. zijn allemaal zaken waar je best niet mee overdrijft in een e-mail. Ook al zijn je bedoelingen positief, de ontvanger kan dit helemaal anders opvangen. Laat ze dus achterwege, tenzij je de ontvanger echt goed kent. 

2 – Humor gebruiken

Humor en e-mails zijn geen goede combinatie. Je humor in je e-mail kan verkeerd geïnterpreteerd worden bij de ontvanger of zelfs sarcastisch overkomen. Net zoals de tip hierboven kan je het wel gebruiken als je de ontvanger echt goed kent. Bij twijfel, altijd vermijden.

3 – Een boze mail sturen

Stuur nooit een e-mail wanneer je kwaad bent. Denk goed na over de inhoud van de mail. Bewaar je boze e-mail in de map concepten of drafts en kom er later op terug. Wanneer je bent gekalmeerd, kan je dan nog eens de mail overlezen en zaken aanpassen indien nodig.

4 – Er van uit gaan dat de ontvanger weet waarover je het hebt

Weet dat je niet de enige persoon bent die e-mails stuurt naar die bepaalde persoon. Zorg er dus voor dat je e-mail duidelijk en eenvoudig is opgesteld, zodat de ontvanger onmiddellijk weet waarover je het hebt. Het is tijdbesparend voor hem maar ook voor jou.

Hulp nodig bij het opstellen van e-mail of heb je nog andere vragen?

Ons communicatieteam staat voor u klaar! Bel ons via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.  


Gerelateerde artikels

Laat uw website oppikken door Google

Laat uw website oppikken door Google

Investeren in een website die niet door Google wordt opgepikt, is verloren moeite. Vergelijk het met een telefoonnummer dat niemand kent. 80% van de bezoekers komt via Google terecht op een website die zoekmachinegeoptimaliseerd is. Hoog tijd dus om ervoor te zorgen dat ook uw website Google charmeert.
 

Online strategie bepalen voor uw website

Online strategie bepalen voor uw website

De bedrijfsomgeving is de laatste jaren sterk uitgebreid. Online communiceren maakt een permanent deel uit van de strategie van een onderneming. Het is bijgevolg belangrijk deze strategie meetbaar te maken aan de hand van duidelijke doelstellingen.

Verhoog het effect van uw marketingactiviteiten met een goed marketingplan

Verhoog het effect van uw marketingactiviteiten met een goed marketingplan

Marketing is de essentie om jouw product of dienst bij uw klant te krijgen. Het geeft aan hoe uw gestelde doelen te bereiken, op welke termijn en met welke technieken en middelen. Een marketingplan zou ook de drijvende kracht moeten zijn om personeel enthousiast te houden en investeerders over de streep te halen.