10 tips om de klantloyaliteit te verhogen

Vroeger konden klanten loyaal zijn zonder enige emotionele betrokkenheid. Maar deze tijd is voorbij! De positieve ervaringen met uw merk zijn tegenwoordig van cruciaal belang. Pas onderstaande tips toe en u zal een sterke klantloyaliteit kunnen opbouwen.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.

Tip 1 - Verlies uw klant niet uit het oog

Blijf communiceren met uw klant. Enkel op die manier zal u een blijvende top-of-mind awareness (TOMA) creëren. U kan persoonlijke boodschappen sturen zoals bijvoorbeeld een nieuwjaarswens. Kortom: zorg ervoor dat uw klanten zich uniek voelen!

Tip 2 - Bepaal duidelijk de USP's

Klanten zijn helemaal niet loyaal aan 'kleurloze' producten. U dient zich daarom sterk te onderscheiden van de concurrent

Tip 3 - De klant heeft macht

De kritische klant weet wat er op de markt te krijgen is en handelt hier vervolgens naar. Via reviewsites waarop productervaringen uitgewisseld worden, kan hij snel nagaan of de concurrent al dan niet beter is en of hij gaat overstappen. Een loyale klant zal nooit twijfelen om over te stappen naar de concurrent zolang hij zeer tevreden is over uw bedrijf.

Tip 4 - Stap in sociale media in uw eigen tempo

Uw doelgroep zal steeds meer tijd doorbrengen op sociale media. Op deze communicatiekanalen kunnen aanbevelingen van individuele personen sterk de keuzes van anderen beïnvloeden.

De integratie van sociale media met uw klantenservice kan u op termijn heel wat kosten besparen en laat toe om uw service te optimaliseren.

Tip 5 - Zorg voor een perfecte eerste ervaring

Online geldt ook 'de eerste klap is een daalder waard'! Zorg ervoor dat elke nieuwe klant een bijzondere ervaring krijgt. Deze ervaring start bij de eerste kennismaking, maar eindigt niet nadat hij een product heeft gekocht. Ook de nazorg mag niet vergeten worden!

Tip 6 - Maak gebruik van een loyaliteitprogramma

Loyaliteitprogramma's zorgen ervoor dat de klant aangespoord wordt op bij uw bedrijf te blijven en later nog aankopen te doen. Deze programma's zijn er in allerlei soorten en maten. De eenvoudige loyaliteitsprogramma's zullen kortingen geven voor een volgende aankoop (vb. Zalando) terwijl de meer uitgebreidere varianten ook kortingen geven voor 'refer-a-friend' via e-mail, sociale media, het schrijven van een review over het bedrijf,...

Een leuk voorbeeld van zo'n meer uitgebreid loyaliteitsprogramma is Mobile Vikings waarbij vikingpunten kunnen gespaard worden. Wanneer u bijvoorbeeld 15 vikingpunten heeft, kan u uw belwaarde gratis herladen voor 15 euro. Deze vikingpunten kan u winnen wanneer u een vriend overtuigt om ook een mobile viking te komen.

Tip 7 - Zet e-mailmarketing in

E-mailmarketing heeft nog steeds een belangrijke invloed op herhaalaankopen en de loyaliteit van klanten. Een mooi voorbeeld is opnieuw Zalando die bij een nieuwsbriefinschrijving een kortingscode meegeeft waardoor men goedkoper kan shoppen.

E-mailmarketing om klantenloyaliteit te verhogen

Tip 8 - Vergeet re-marketing niet!

Google AdWords, het advertentieprogramma van de zoekgigant Google, is zeer geschikt voor het verhogen van de klantloyaliteit. U kan er namelijk klanten opnieuw bereiken via remarketing. Zo kan u bijvoorbeeld campagnes opmaken waarbij u kortingen geeft aan mensen die eerder op de website rond gesnuisterd hebben.

Tip 9 - Evenementen werken

Naast de online mogelijkheden om klantloyaliteit te versterken, mogen we de offline wereld zeker niet uit het oog verliezen! Denk maar bijvoorbeeld aan het organiseren van een evenement. Het is een ideale manier om persoonlijk in contact te komen met de klant waardoor de persoonlijke relatie versterkt wordt.

Tip 10 - Beloon uw klanten

Cadeaus en allerlei extraatjes zijn leuk! Beloon hier dan ook uw klanten mee. Ze zijn altijd een goede aansporing om voor uw winkel of dienst te kiezen! Klantenkaarten zijn bijvoorbeeld een goede manier om klantenloyaliteit te versterken en bijgevolg de omzet te verhogen.

De sleutel tot succes: vriendelijkheid!

Een vriendelijke klantenservice op allerlei vlakken maakt de gewone klant tot een loyale klant! Meer advies nodig hieromtrent? Aarzel dan niet om ons te contacteren via 056 32 32 01 of ons contactformulier in te vullen.


Gerelateerde artikels

Google Analytics: gedrag van website bezoekers

Google Analytics: gedrag van website bezoekers

Om het aantal bezoekers van uw website te verhogen of hoger te staan in zoekmachines is het uiteraard noodzakelijk om eerst te weten welke bezoeker naar welke webpagina's van uw website surft.

Wat moet u weten om meer klanten via het internet te bereiken?

Wat moet u weten om meer klanten via het internet te bereiken?

Internet is het communicatiemiddel van het moment. Daarom opteren vele bedrijven voor een professionele website om ook via deze weg hun klanten te bereiken.  De laatste trends op het internet zijn de webwinkels. Internetgebruikers beginnen de vele voordelen te zien van online aankopen.

Reclame advertenties plaatsen via Google Adwords

Reclame advertenties plaatsen via Google Adwords

Ongeveer 75% van uw bezoekers komen op uw website terecht via zoekmachines. Het is dus essentieel om op de bovenste plaatsen te staan in de zoekmachines. Met Google Adwords kunt u reclame advertenties plaatsen in Google die bovenaan of in de rechterrand weergegeven worden (zie pijltjes afbeelding).