Wat kan ik met Google Alerts aanvangen?

Bij heel wat mensen zullen Google Alerts weinig bekend in de oren klinken. Op zich is dit niet zo vreemd, want er is nog niet veel over geschreven geweest. Toch zag deze tool al het levenslicht in 2008. Maar wat zijn deze Google Alerts nu?

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Google Alerts: wat houdt deze tool in?

Google Alerts is een tool waarmee u uzelf op de hoogte kan houden omtrent informatie waarnaar u op zoek bent. Zo kan het handig zijn om als bedrijf of veelbesproken persoon na te gaan wat anderen over u vertellen.

Deze Alerts zijn meldingen die u via e-mail en/of RSS binnenkrijgt over onderwerpen waarin u geïnteresseerd bent. Deze meldingen kan u zelf instellen door in Google Alerts het zoekwoord in te vullen waarover u meldingen wilt krijgen.

Per dag kan u op de hoogte gehouden worden van wat er over uw bedrijf online geschreven wordt. Dit vormt een belangrijke informatiebron om in te spelen op kansen maar bijvoorbeeld ook opklachten. Negatieve reacties kan u snel traceren waarna u een gepast antwoord kunt bieden. Vergeet niet dat niet reageren op zulke reacties uit den boze is, want een gepaste reactie kan iets negatiefs ombuigen tot iets positiefs.

Waarvoor kan u Google Alerts inzetten?

Persoon volgen

Aan de hand van deze tool kan u iedereen nauwlettend in de gaten houden. Als u op de hoogte wilt gehouden worden van meldingen over iemand dan vult u de naam van die persoon in.

Concurrenten volgen

Als bedrijf is Google Alerts interessant om in te zetten omdat u hiermee ook concurrenten kunt volgen. Voor uw eigen bedrijfsnaam heeft u natuurlijk al een melding gemaakt, maar mogelijk bent u ook hartstikke benieuwd naar wat over uw concurrenten geschreven wordt.

Nagaan of uw webpagina's geïndexeerd zijn

Wanneer je niet elke dag wilt kijken of uw website al geïndexeerd is, kan u Google Alerts gebruiken. Door de zoekterm link:url in te geven kan u bijhouden wanneer deze opgenomen wordt door Google.

Hiernaast kan u ook bijhouden wanneer een andere externe site een URL naar uw site heeft opgenomen.

Google Alerts instellen

Google Alerts instellen is zeer simpel.  Surf eerst naar http://www.google.be/alerts en vul bij zoekterm uw zoekterm in.

Melding instellen in Google Alerts

Vervolgens kan u verschillende opties invullen zoals hoe vaak u uw meldingen wilt, uit welke bronnen deze moeten komen (nieuws, blogs, discussies,...), in welke taal deze moeten zijn, welke regio, enzovoort. Ook kan u aanduiden naar welk mailadres de melding moet verstuurd worden. Hierna klikt u dan op 'Melding instellen'. Vervolgens komt uw melding in de lijst te staan.

Meldingen op Google Alerts

Wenst u meer te weten te komen over Google Alerts?

Aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren via 056 32 32 01 of om ons contactformulier in te vullen.


Gerelateerde artikels

Is ons geheugen beinvloedbaar door het Internet

Is ons geheugen beinvloedbaar door het Internet

Het onthouden van informatie is volgens psychologen sterk veranderd. En dit heeft hoofdzakelijk te maken met het Internet. Een leven zonder Internet kunnen we ons niet meer voorstellen. De mens rekent teveel op het Internet om zaken te zoeken en informatie te onthouden daar alles erop te vinden is.

Netwerken: wat, waar en met wie?

Netwerken: wat, waar en met wie?

Het is belangrijk voor een organisatie om een zo groot mogelijk netwerk te hebben. Dit kan je het best doen via netwerken. In dit blogbericht hanteren wij de drie W’s: wat, waar en met wie?

Belgische gezinnen: zestig procent heeft internet

Belgische gezinnen: zestig procent heeft internet

Begin 2007 beschikte zestig procent van de Belgische gezinnen over internet toegang. Dit is een stijging van zes procent in vergelijking met twaalf maanden eerder. Het aantal internetaansluitingen in Europa blijft stijgen