Tips voor een gebruiksvriendelijke website
Tegenwoordig heeft elk bedrijf een eigen website om met haar (toekomstige) klanten te communiceren, maar vindt uw klant gemakkelijk de informatie waarnaar hij op zoek is? Wanneer een website niet de nodige gebruiksvriendelijkheid voor ogen houdt, zullen heel wat bezoekers afhaken. Ontdek hieronder een aantal tips om de website usability te verbeteren.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
Een duidelijke navigatiestructuur is een must
Een duidelijke navigatie bestaat vaak uit een primaire navigatie (1) en een secundaire navigatie (2). Zorg ervoor dat het duidelijk is dat deze items clickable zijn en geef aan waar de bezoeker op geklikt heeft. Op de foto hieronder bevinden we ons op de home-pagina, dit zien we door de afwijkende kleur. Een andere manier om dit aan te tonen is door het woord in het vet te laten verschijnen of het te onderlijnen.
.jpg)
Een vlugge way home
Wanneer de bezoeker volledig verkeerd zit, wil hij snel terug naar de home-pagina. Maak het hem makkelijk door een link naar deze homepage te leggen achter het logo of zorg voor het woord "home" onderaan elke pagina.
Zorg voor een zoekfunctie
Deze functie is het ultieme middel om de bezoeker snel te tonen wat hij zoekt.
Maak gebruik van broodkruimels
Wanneer uw website meerdere pagina's omvat, is het vaak voor de bezoeker onduidelijk waar hij zich precies bevindt. Dit kunt u vermijden door gebruik te maken van broodkruimels, een voorbeeld: Home > Realisaties > Website
Maak uw tekst scanbaar
Mensen lezen niet graag, en al zeker geen informatie waarnaar ze niet op zoek zijn. U kan hen helpen om te bepalen wat ze al dan niet willen lezen door het gebruik van tussentitels. Daarnaast kunt u woorden in het vet plaatsen en zorgt u best voor voldoende witruimte. Zorg er bovendien voor dat de tekstgrootte voldoende groot is en kies voor een goed leesbare letter.
Vermijd small talk
U kent het wel: websites die u welkom heten, u bedanken voor uw vertrouwen... Allemaal overbodige informatie die het scannen tegengaan.
Hoe kunt u small talk nu herkennen? Wanneer u de tekst leest en u een klein stemmetje in uw hoofd hoort "bla bla bla" zeggen dan is het duidelijk: dit is small talk!
Vermeld de contactgegevens
Zeg nu zelf: hoe vaak bezoekt u een website niet om gewoon het adres of telefoonnummer te weten? Zorg voor een pagina "contact" of plaats deze gegevens onderaan op elke pagina.
Bouw een call-to-action in
Zet uw bezoeker aan om een formulier in te vullen, contact op te nemen, een afspraak te maken, een reactie achter te laten....
Nood aan een gebruiksvriendelijke website?
Twijfel niet en contacteer ons vrijblijvend voor een eerste kennismakingsgesprek via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.
Gerelateerde artikels
Content Management Systeem: CMS op maat
CMS staat voor Content Management Systeem en is afkomst van het Engelse content management system. Deze web-applicatie laat toe om, zonder enige technische kennis, gegevens op het internet te publiceren. De web-applicatie staat online op een server zodat er op de computer van de gebruiker geen extra software dient te worden geïnstalleerd.
.EU domeinnamen worden meer en meer geregistreerd
In de maand september van het jaar 2007 werden gemiddeld 2760 nieuwe .EU domeinnamen per werkdag geregistreerd.
Website maken: webdesign is braintraining
Een website maken of een website laten maken lijkt op het eerste zich een eenvoudige klus. We plaatsen wat informatie online en wachten tot de bezoekers op onze website komen. Hopelijk vullen ze dan nog een contactformulier in of bestellen ze een product. Dat is natuurlijk niet de goede houding om een website te maken.
Webdesigner Publi4U BV







©2025