Tips voor een gebruiksvriendelijke website

Tegenwoordig heeft elk bedrijf een eigen website om met haar (toekomstige) klanten te communiceren, maar vindt uw klant gemakkelijk de informatie waarnaar hij op zoek is? Wanneer een website niet de nodige gebruiksvriendelijkheid voor ogen houdt, zullen heel wat bezoekers afhaken. Ontdek hieronder een aantal tips om de website usability te verbeteren.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Een duidelijke navigatiestructuur is een must

Een duidelijke navigatie bestaat vaak uit een primaire navigatie (1) en een secundaire navigatie (2). Zorg ervoor dat het duidelijk is dat deze items clickable zijn en geef aan waar de bezoeker op geklikt heeft. Op de foto hieronder bevinden we ons op de home-pagina, dit zien we door de afwijkende kleur. Een andere manier om dit aan te tonen is door het woord in het vet te laten verschijnen of het te onderlijnen.

Duidelijke navigatiestructuur

Een vlugge way home

Wanneer de bezoeker volledig verkeerd zit, wil hij snel terug naar de home-pagina. Maak het hem makkelijk door een link naar deze homepage te leggen achter het logo of zorg voor het woord "home" onderaan elke pagina.

Zorg voor een zoekfunctie

Deze functie is het ultieme middel om de bezoeker snel te tonen wat hij zoekt.

Maak gebruik van broodkruimels

Wanneer uw website meerdere pagina's omvat, is het vaak voor de bezoeker onduidelijk waar hij zich precies bevindt. Dit kunt u vermijden door gebruik te maken van broodkruimels, een voorbeeld: Home > Realisaties > Website

Maak uw tekst scanbaar

Mensen lezen niet graag, en al zeker geen informatie waarnaar ze niet op zoek zijn. U kan hen helpen om te bepalen wat ze al dan niet willen lezen door het gebruik van tussentitels. Daarnaast kunt u woorden in het vet plaatsen en zorgt u best voor voldoende witruimte. Zorg er bovendien voor dat de tekstgrootte voldoende groot is en kies voor een goed leesbare letter.

Vermijd small talk

U kent het wel: websites die u welkom heten, u bedanken voor uw vertrouwen... Allemaal overbodige informatie die het scannen tegengaan.
Hoe kunt u small talk nu herkennen? Wanneer u de tekst leest en u een klein stemmetje in uw hoofd hoort "bla bla bla" zeggen dan is het duidelijk: dit is small talk!

Vermeld de contactgegevens

Zeg nu zelf: hoe vaak bezoekt u een website niet om gewoon het adres of telefoonnummer te weten? Zorg voor een pagina "contact" of plaats deze gegevens onderaan op elke pagina.

Bouw een call-to-action in

Zet uw bezoeker aan om een formulier in te vullen, contact op te nemen, een afspraak te maken, een reactie achter te laten....

Nood aan een gebruiksvriendelijke website?

Twijfel niet en contacteer ons vrijblijvend voor een eerste kennismakingsgesprek via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Gerelateerde artikels

Een doordachte website-architectuur: de start van uw online succes

Een doordachte website-architectuur: de start van uw online succes

U dient goed na te denken over de structuur van uw website. Deze kunt u vergelijken met de funderingen van een gebouw, één kleine fout en het gewenste resultaat zal u missen. Net daarom is het zo belangrijk om in onze eerste fase het structuurdocument van uw website goed te bekijken.

Tips voor een slimme mobiele webshop

Tips voor een slimme mobiele webshop

Online shoppen is in! Denk maar aan gekende webshops als Zalando, CoolBlue en Bol.com. Helaas houden heel wat webwinkeliers geen rekening met het feit dat er steeds meer online geshopt wordt via mobiele toestellen als smartphones en tablets waardoor de presentatie van hun aanbod de wensen overlaat. De usability-tips in deze blog kunnen helpen!

Webshop

Webshop

Een webshop opstarten is de droom van iedere ondernemer. Een webshop biedt uiteraard tal van voordelen ten opzicht van een fysieke winkel, maar er komt ook een en ander bij kijken waar je op het eerste zicht niet zou bij stilstaan.