Eyetracking onderzoek bij webdesign
Eyetracking is een techniek waarbij men nagaat welke delen van een website eerste en meest worden bekeken. Aan de hand van deze gegevens kan men beslissen hoe men zijn website gaat opbouwen.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
Tips en regels voor Eyetracking
Na analyse van verschillende eyetracking onderzoeken zijn er ook een aantal algemene regels die kunnen worden opgesteld. Houd bij het opstellen van het ontwerp van jouw website dan ook altijd rekening met deze regels.
- advertenties die bovenaan en links op een website staan worden het meest bekeken
- advertenties naast de core (belangrijkste) content worden het vaakst opgemerkt
- banners worden meer en meer genegeerd
- van alle formaten worden tekst advertenties nog het meest gelezen
- grote tekstblokken worden over het algemeen genegeerd
- tekst trekt eerder de aandacht dan afbeeldingen
- de grootte van een tekst beïnvloedt sterk het kijkgedrag
- korte paragrafen doen het beter dan lange
- witruimte is zeker niet slecht
- hoe groter de afbeelding, hoe meer aandacht ze krijgt
- heldere en nette gezichten in een afbeelding zorgen voor een hogere oogfixatie
- te opzichtige lettertypes worden genegeerd
- formatting kan de aandacht trekken
- meerdere kolommen lay-outs doen het slechter dan 1 kolom lay-outs op het niveau van oogfixatie
- headings trekken de aandacht
- subtitels worden slechts bekeken als het de bezoeker interesseert
- gebruik nummers in een opsomming
- lijstjes houden een lezer langer aandachtig
- in eerste instantie wordt naar de linkerbovenhoek van een website gekeken
- na de initiële oogbeweging die links vanboven ligt, dwaalt het ook af naar rechts beneden
- content die onderaan op een pagina staat wordt doorgaans gescand
- bezoekers kunnen lang en intensief naar menu's en knoppen kijken
- navigatie werkt beter als ze bovenaan te vinden is
Gerelateerde artikels
Waarom starten met een webwinkel? Enkele tips!
U wil een winkel beginnen of u bent reeds een retailer? Al eens nagedacht over het opstarten van een webwinkel? Met een bedrijf op het internet is uw afzetmarkt veel groter en liggen de kosten lager dan bij een fysieke winkel. Eigenlijk zou u gek zijn om als ondernemer niet voor een webshop te kiezen. In de afgelopen jaren is het online winkelen sterk gegroeid.
Professionele website bouwer uit West-Vlaanderen maakt uw site
Een website nodig die voldoet aan uw noden en wensen? Een website die u zelf kan beheren? Sitebouwer Publi4u zorgt voor de perfecte oplossing voor uw probleem. Onze troeven: een mooi, gebruiksvriendelijk design gegoten in een overzichtelijke CMS, content management systeem. Zo kan u zelf ten allen tijde pagina's, foto's en dergelijke aanpassen zonder dat hiervoor enige voorkennis voor nodig is.
CMS-pakketten: kiezen van een Content Management Systeem
CMS is de afkorting die gebruikt wordt voor ‘Content Management Systeem’, ook wel ‘web content management genoemd. Concreet is een CMS een softwaretoepassing, veelal een webpublicatie, die het mogelijk maakt om eenvoudig informatie op het internet te publiceren. Dankzij een CMS kan u met andere woorden, zonder al te veel technische kennis, informatie publiceren op het internet.
Webdesigner Publi4U BV






©2025