Eyetracking onderzoek bij webdesign

Eyetracking is een techniek waarbij men nagaat welke delen van een website eerste en meest worden bekeken. Aan de hand van deze gegevens kan men beslissen hoe men zijn website gaat opbouwen.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Tips en regels voor Eyetracking

Na analyse van verschillende eyetracking onderzoeken zijn er ook een aantal algemene regels die kunnen worden opgesteld. Houd bij het opstellen van het ontwerp van jouw website dan ook altijd rekening met deze regels.

  • advertenties die bovenaan en links op een website staan worden het meest bekeken 
  • advertenties naast de core (belangrijkste) content worden het vaakst opgemerkt
  • banners worden meer en meer genegeerd
  • van alle formaten worden tekst advertenties nog het meest gelezen
  • grote tekstblokken worden over het algemeen genegeerd
  • tekst trekt eerder de aandacht dan afbeeldingen
  • de grootte van een tekst beïnvloedt sterk het kijkgedrag
  • korte paragrafen doen het beter dan lange
  • witruimte is zeker niet slecht
  • hoe groter de afbeelding, hoe meer aandacht ze krijgt
  • heldere en nette gezichten in een afbeelding zorgen voor een hogere oogfixatie
  • te opzichtige lettertypes worden genegeerd
  • formatting kan de aandacht trekken
  • meerdere kolommen lay-outs doen het slechter dan 1 kolom lay-outs op het niveau van oogfixatie
  • headings trekken de aandacht
  • subtitels worden slechts bekeken als het de bezoeker interesseert
  • gebruik nummers in een opsomming
  • lijstjes houden een lezer langer aandachtig
  • in eerste instantie wordt naar de linkerbovenhoek van een website gekeken
  • na de initiële oogbeweging die links vanboven ligt, dwaalt het ook af naar rechts beneden
  • content die onderaan op een pagina staat wordt doorgaans gescand
  • bezoekers kunnen lang en intensief naar menu's en knoppen kijken
  • navigatie werkt beter als ze bovenaan te vinden is

Gerelateerde artikels

De heilige graal voor een goede site: een uitgekiende website architectuur

De heilige graal voor een goede site: een uitgekiende website architectuur

Het idee om een website te bouwen start met het uitdokteren van wat er allemaal op de site moet verschijnen. Vervolgens gaat u na hoe u alles tactisch op de site positioneert. Hieronder leest u enkele tips voor een goed uitgekiende website architectuur.

Website maker Publi4U uit Kortrijk maakt professionele websites op maat

Website maker Publi4U uit Kortrijk maakt professionele websites op maat

Een website maken doe je best niet zomaar.  Er bestaan reeds miljoenen websites dus wordt het een hele opdracht om er voor te zorgen dat zoekers uw website er uit pikken in plaats van deze van uw buurman.   Doe beroep op een professionele website maker en scoor hoog in zoekmachines.  We geven tips bij het maken van uw site!

Waarom bedrijfswebsites belangrijke communicatiemiddelen zijn

Waarom bedrijfswebsites belangrijke communicatiemiddelen zijn

Het merendeel van de bedrijven zetten hun website in als het meest belangrijke communicatiemiddel. Een slimme zet van hen, aangezien zo goed als alle consumenten eveneens hun weg gevonden hebben op het internet en hier ook informatie omtrent producten en bedrijven opzoeken.