Website

Een gebruiksvriendelijke website, daar scoort u mee!

Een gebruiksvriendelijke website, daar scoort u mee!

Hoe gebruiksvriendelijk is uw website?

Uw bedrijfswebsite moet toegankelijk zijn voor alle gebruikers uit uw doelgroep! Dit betekent dat uw website mooi moet weergegeven zijn (ongeacht via welk toestel of browser het bekeken wordt) en dat de site ook volledig bruikbaar is voor mensen met een beperking zoals bijvoorbeeld slechtzienden.

Ontdek hieronder een aantal tips om uw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

Tip 1 - Test de site in verschillende browsers en op verschillende schermresoluties

Niet elke bezoeker van uw site maakt gebruik van Google Chrome. Zo kan men bijvoorbeeld ook Internet Explorer gebruiken, maar ook Mozilla Firefox, Safari, Chrome,... Ook de schermresolutie verschilt telkens. Hoewel steeds meer gebruikers een scherm met hoge resolutie hebben, zijn er nog steeds anderen die dit niet hebben. Ga dit dan ook zorgvuldig na!

Tip 2 - Vergeet de mobiele gebruiker niet!

Uw website moet ook perfect te raadplegen zijn via mobiele toestellen zoals smartphones en tablets. Deze toestellen hebben veel kleinere schermen dan dat van een desktop. Net daarom wordt er in de ontwikkelingsfase van de website ook een grafisch responsive webdesign opgemaakt. Een repsonsieve website is een site waarbij de pagina layout automatisch wordt aangepast aan de schermgrootte van het toestel waarmee de gebruiker de site bekijkt.

Tip 3 - Belangrijkste informatie bovenaan

Mensen houden er niet van om veel tekst te lezen op een scherm waardoor ze vaak niet tot het einde door lezen. Plaats de belangrijkste informatie daarom steeds bovenaan de pagina.

Dit principe geldt ook voor de rest van uw website: plaats belangrijke informatie helemaal bovenaan in de hiërarchie, zo dicht mogelijk bij de homepage. Informatie die dieper steekt in deze hiërarchie wordt vaak ook over het hoofd gezien.

Tip 4 - Gebruik breadcrumbs

Laat bezoekers ten alle tijde weten waar ze zich op de site bevinden! Zij komen via allerlei wegen op uw website terecht, en dus vaak niet enkel via de homepagina. Zorg er daarom voor dat op elke pagina breadcrumbs (geven het gevolgde pad weer) getoond worden.

Tip 5 - Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond

Een tekst die nauwelijks te onderscheiden is van de achtergrond is zeer moeilijk leesbaar. Probeer daarom hierin een voldoende groot contrast te behouden.

Vermijd eveneens een te drukke achtergrond of afbeelding achter de tekst.

Tip 6 - Consistentie in het gebruik van lettertype, - grootte en spatiëring

Een verschil in lettertype, -grootte en spatiëring kan helpen om bepaalde elementen te groeperen, vb. om verschil te maken tussen een quote van een klant en informatieve tekst. Maar wees hier dan wel consistent in! Elementen met eenzelfde functie (zoals bv. quotes) krijgen telkens hetzelfde lettertype en -grootte.

Overdrijf niet in het gebruik van verschillende lettertypes, want zo kan uw site rommelig overkomen.

Tip 7 - Houd online invulformulieren bondig

Een invulformulier waar veel zaken moeten ingevuld worden, schrikt af! Mensen hebben niet de tijd (of willen de tijd er niet aan besteden) om een uitgebreid formulier in te vullen. Focus u daarom op de meest belangrijke informatie zoals bv. naam, mailadres en bericht.

Tip 8 - Besteed voldoende aandacht aan de navigatiestructuur

Wanneer een surfer uw website bezoekt, navigeert hij tussen de pagina's totdat hij de gewenste informatie teruggevonden heeft. De navigatiestructuur die duidelijk de structuur van de site weergeeft, helpt de surfer om sneller de nodige informatie terug te vinden. 

Tip 9 - 404 pagina is een must

Zorg voor een gepersonaliseerde 404-pagina! Deze pagina wordt getoond wanneer een webpagina niet meer gevonden wordt doordat deze niet meer bestaat of een andere URL heeft. Hierdoor weet de gebruiker onmiddellijk dat de pagina niet meer bestaat. Ook staat meestal op vermeld dat men kan contact opnemen indien men vragen heeft.

Page not found

Tip 10 - Vermijd ongevraagde pop-upvensters

Ongevraagde pop-upvensters wekken irritatie op en zijn afleidend en verwarrend. Deze vensters kunnen enkel wanneer ze door een actie van de gebruiker geactiveerd worden of de taak van de gebruiker ondersteunen.

Meer advies of hulp nodig?

Contacteer webdesignbureau #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Wij helpen u graag verder in het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van uw site!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01