De inzet van sociale media door politici

Dat sociale media een meer dan interessant medium zijn, hebben ook politici geweten. Dankzij deze communicatiekanalen kunnen zij inzicht krijgen in de maatschappelijke burger. Maar welke redenen spelen nog een rol? Ontdek ze in ons artikel!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.
Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.

Politiek 2.0: politici op sociale media

Om deze term te kunnen uitleggen, dienen we eerst en vooral de term web 2.0 toe te lichten.

Web 2.0

Deze term verwijst naar de ontwikkeling van het internet tot een interactief medium waarbij internetgebruikers informatie kunnen posten en delen, met elkaar  kunnen communiceren, enz. Web 2.0 laat gebruikers toe om zelf informatie te publiceren (denk maar aan Wikipedia). Hierbij kunnen we spreken van user generated content. Web 2.0 maakte sociale media mogelijk: iedereen wordt zender van informatie!

Politiek 2.0

Dankzij deze sociale media heeft de burger meer dan ooit de macht in handen om zijn mening te delen met anderen. Ook politici is dit fenomeen niet ontgaan! Sociale mediagebruikers verspreiden hun meningen over politieke partijen, hun partijstandpunten,... Bovendien gaan ze met elkaar in discussie. Voor politici is dit een meer dan uitgelezen kans om na te gaan over welke issues de maatschappelijke burger communiceert. Het spreekt voor zich dat dit hen zeer waardevolle informatie biedt om te ontdekken wat er binnen de maatschappij leeft!

Personal branding via sociale media

Het merendeel van de politici zetten sociale media in om aan personal branding te doen (zelfpromotie). Abstract omschreven betekent deze term dat een politica zichzelf probeert te verkopen als merk. Maar hier schuilt al een grote valkuil: wie deze sociale kanalen slechts gebruikt als middel tot zelfpromotie zal er vroeg of laat de gevolgen van dragen. Men mag de interesse van de volgers/fans niet kwijtspelen! Om dit scenario tegen te gaan, dienen politici naast zelfpromotie ook interessante content aan te bieden. Ga in dialoog met uw fans, post eens wat ludieks,...

Naast personal branding worden sociale media nog voor andere redenen ingezet:

  • naamsbekendheid van partij vergroten
  • 'gratis' campagne voeren
  • kiezers voor zich winnen door sterke sociale activiteit
  • up-to-date informatie bieden
  • groot publiek aanspreken
  • inspelen op maatschappelijke issues

Als bedrijf aan corporate branding doen op sociale media?

Hetgeen hiervoor geschreven werd, kan perfect toegepast worden op bedrijven! Ook jullie kunnen aan branding doen, nl. corporate branding. Deze term betekent dat u van uw onderneming een commercieel merk gaat maken. Corporate branding helpt om uw onderneming een goede reputatie te geven. Bent u als onderneming nog niet actief op sociale mediakanalen? Geef ons vrijblijvend een seintje via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.


Gerelateerde artikels

Tips om meer uit uw YouTube-kanaal te halen

Tips om meer uit uw YouTube-kanaal te halen

YouTube is sinds 2005 uitgegroeid tot de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Elke dag worden er miljoenen video's geüpload. Veel bedrijven hebben de kracht van YouTube ontdekt en promoten hun producten via deze kanalen. Hiernaast delen ze ook info en bouwen ze een netwerk uit.

Scoren met uw bedrijf via LinkedIn

Scoren met uw bedrijf via LinkedIn

Van alle sociale media kanalen is LinkedIn de meest gebruikte onder de professionals. Dit sociale netwerk maakt het mogelijk om potentiële klanten of werknemers te vinden. Ontdek in ons artikel een aantal tips om goed te scoren!

Waarom als bedrijf voor sociale media kiezen?

Waarom als bedrijf voor sociale media kiezen?

Sociale media zijn alomtegenwoordig en dus niet meer weg te denken uit het online gebeuren. Als bedrijf kan u deze media optimaal benutten als marketinginstrument! U kan er de juiste mensen op de juiste wijze en tijd bereiken. Dit artikel zal u overtuigen waarom u als bedrijf op sociale media moet springen!