Zoekgedrag analyse: hoe zoeken mensen via Google

De manier waarop mensen omgaan met zoekmachines verandert constant. Voor iemand die zijn website wil optimaliseren voor zoekmachines en dus ook een bepaald doelpubliek is het belangrijk om te weten hoe mensen omgaan met zoekmotoren en de resultaten die ze te zien krijgen.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.
Frank Lagae praat over onze samenwerking
Frank LagaeFrank Lagae praat over onze samenwerking
Publi4u heeft perfect kunnen realiseren wat Immo Lagae verlangde. Zij slaagden erin een professionele en toch klantvriendelijke website te creëren.
Donald DoornaertDetagroup getuigt over de samenwerking
Ik kreeg duidelijke antwoorden op mijn vragen en voelde algauw dat er geen loze beloftes gedaan werden.
Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb

Er bestaan verschillende methodes om onderzoek te den naar het zoekgedrag van mensen

  • Eyetracking: Bij eyetracking probeert men aan de hand van de nodige soft- en hardware te analyseren naar welk deel van een website met zoekresultaten mensen vaak kijken. Men kan dus te weten komen welk deel van de zoekresultaten vaak bekeken worden en waar het dus interessant is om een link te plaatsen naar uw website
  • Zoekwoorden onderzoek: Het is ook belangrijk om te weten welke zoekwoorden er allemaal gebruikt (zouden kunnen) worden om websites in verband met een bepaald thema te vinden. Zo kan u uw website content gaan afstemmen op deze zoekwoorden.

Manieren om op zoek te gaan naar kernwoorden

Er bestaan verschillende manieren om op zoek te gaan naar deze kernwoorden. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de bezoekerstatistieken van uw website. De kernwoorden worden daar vaak weergegeven. Ook kan je bijvoorbeeld een Google AdWords campagne opzetten. Zo kan je niet alleen te weten komen welke zoekopdrachten vaak gebruikt worden maar ook hoeveel van deze zoekopdrachten leidden tot een effectieve klik.