Internet marketing

Wees uw concurrenten voor dankzij een goede online analyse!

Wees uw concurrenten voor dankzij een goede online analyse!

Wat is een concurrentie-analyse?

Een concurrentie-analyse brengt de externe omgeving van het bedrijf in de kaart. Belangrijk in deze analyse is om de concurrentievoordelen te identificeren en de eigen zwaktes te verhelpen.

Stappenplan voor de online concurrentie-analyse

Stap 1 - Opsomming eigen productportfolio

Hierin beschrijft u kort de producten die u verkoopt of de diensten die u levert.

Stap 2 - Identificatie van de concurrenten

Maak een duidelijk onderscheid tussen directe en indirecte concurrenten.

  • directe: bedrijven die gelijkwaardige alternatieven aanbieden
  • indirecte: bedrijven die niet hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden maar een alternatief voor de productcategorie

Stap 3 - Doelen en strategieën van directe concurrenten

Traceer de belangrijkste directe concurrenten en ga na welke strategie zij volgen en hoe zij marketinginstrumenten inzetten.

Stap 4 - Sterktes en zwaktes van de directe concurrenten

Geef in een tabel de succesbepalende factoren in de bedrijfstak weer met daarin de belangrijkste concurrenten. Gebruik per bepalende factor een wegingsfactor (voorbeeld 1 is zeer zwak, 10 is zeer sterk).

Stap 5 - Conclusie concurrentie-analyse

Omschrijf de belangrijkste bevindingen en speel hierop handig in!

Tips voor een online concurrentie-analyse

Welke trefwoorden gebruikt uw doelgroep tijdens het zoeken?

Deze trefwoorden worden in Google ingetikt. Indien u kan nagaan welke termen het meest gebruikt worden, dan kan u nagaan welke concurrenten in de zoekresultaten worden weergegeven. Indien u er zelf niet tussen staat, dan is het dringend tijd om uw website te optimaliseren.

concurrentie identificeren in google aan de hand van ingetikte zoekwoorden doelgroep

Hoeveel concurrentie is er in de betalende zoekresultaten?

Boven, rechts en onder de organische zoekresultaten (de zoekresultaten waarvan u de positie kunt versterken door een goede zoekmachineoptimalisatie strategie) staan de betalende zoekresultaten van Google AdWords. Voor zo'n advertenties betaalt u een bedrag per klik.

Hoe meer concurrenten bieden op uw trefwoorden, hoe meer u hiervoor zal moeten betalen. Net daarom is het handig om het aantal concurrenten na te gaan.

Wees uw concurrenten voor en blijf niet achterop hinken!

Een optimale communicatie die zowel offline als online op elkaar afstemt, zal u zeker helpen een krachtige positie t.o.v. de concurrentie te bemachtigen! Contacteer communicatiespecialist #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. We helpen u zeer graag verder!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01