Wees uw concurrenten voor dankzij een goede online analyse!

Bedrijven, ondernemingen en winkels kennen steeds concurrenten. Door goed naar deze concurrenten te kijken, kan u nagaan hoe u zich kunt onderscheiden van de rest. Dit is enorm handig indien u als nieuw bedrijf start of een nieuw product op de markt brengt!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.

Wat is een concurrentie-analyse?

Een concurrentie-analyse brengt de externe omgeving van het bedrijf in de kaart. Belangrijk in deze analyse is om de concurrentievoordelen te identificeren en de eigen zwaktes te verhelpen.

Stappenplan voor de online concurrentie-analyse

Stap 1 - Opsomming eigen productportfolio

Hierin beschrijft u kort de producten die u verkoopt of de diensten die u levert.

Stap 2 - Identificatie van de concurrenten

Maak een duidelijk onderscheid tussen directe en indirecte concurrenten.

  • directe: bedrijven die gelijkwaardige alternatieven aanbieden
  • indirecte: bedrijven die niet hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden maar een alternatief voor de productcategorie

Stap 3 - Doelen en strategieën van directe concurrenten

Traceer de belangrijkste directe concurrenten en ga na welke strategie zij volgen en hoe zij marketinginstrumenten inzetten.

Stap 4 - Sterktes en zwaktes van de directe concurrenten

Geef in een tabel de succesbepalende factoren in de bedrijfstak weer met daarin de belangrijkste concurrenten. Gebruik per bepalende factor een wegingsfactor (voorbeeld 1 is zeer zwak, 10 is zeer sterk).

Stap 5 - Conclusie concurrentie-analyse

Omschrijf de belangrijkste bevindingen en speel hierop handig in!

Tips voor een online concurrentie-analyse

Welke trefwoorden gebruikt uw doelgroep tijdens het zoeken?

Deze trefwoorden worden in Google ingetikt. Indien u kan nagaan welke termen het meest gebruikt worden, dan kan u nagaan welke concurrenten in de zoekresultaten worden weergegeven. Indien u er zelf niet tussen staat, dan is het dringend tijd om uw website te optimaliseren.

concurrentie identificeren in google aan de hand van ingetikte zoekwoorden doelgroep

Hoeveel concurrentie is er in de betalende zoekresultaten?

Boven, rechts en onder de organische zoekresultaten (de zoekresultaten waarvan u de positie kunt versterken door een goede zoekmachineoptimalisatie strategie) staan de betalende zoekresultaten van Google AdWords. Voor zo'n advertenties betaalt u een bedrag per klik.

Hoe meer concurrenten bieden op uw trefwoorden, hoe meer u hiervoor zal moeten betalen. Net daarom is het handig om het aantal concurrenten na te gaan.

Wees uw concurrenten voor en blijf niet achterop hinken!

Een optimale communicatie die zowel offline als online op elkaar afstemt, zal u zeker helpen een krachtige positie t.o.v. de concurrentie te bemachtigen! Contacteer communicatiespecialist #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. We helpen u zeer graag verder!