SEO voor beginners: on-page en off-page factoren

We willen allemaal een hoge positie binnen de zoekresultaten van Google verwerven en de beste manier om dit te bereiken is door middel van SEO (search engine optimization).
Om goed van start te gaan met SEO is het verstandig om enkele basisprincipes onder de knie te hebben

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Hoe werkt Google Ranking werkt

Google gebruikt een geavanceerd algoritme voor de rangschikking van websites in haar zoekresultaten. Hiervoor gebruikt ze meer dan 200 verschillende criteria. Dit algoritme is steeds aan verandering onderhevig waardoor het optimaliseren van uw website niet beschouwd mag worden als een eenmalige taak. Je moet altijd proberen om uw teksten aan te passen.

Google-algoritmes kunnen worden onderverdeeld in twee grote groepen van factoren:

On-page SEO factoren

On-page SEO factoren zijn de factoren die specifiek op de pagina zelf staan. 

De content van de pagina

De tekst, afbeeldingen, video’s en andere soorten content zijn niet enkel de belangrijkste on-page SEO factoren, content is namelijk dé factor die het meest bijdraagt een goede online vindbaarheid.

De structuur van uw website

Naast een goed geschreven inhoud, kijken zoekmachines ook naar hoe de inhoud is opgebouwd. De HTML tags vertalen een zoekmachine hoe de tekst, afbeeldingen en andere content zijn opgebouwd.

De URL

De URL geeft het adres van uw website aan en voor elke webpagina zal de URL dus verschillend zijn. Hierdoor wordt de hiërarchie van de website duidelijk in kaart gebracht waardoor Google en websitebezoekers snel weten waarover de pagina gaat.   Vb. www.publi4u.be/nl/blog/hoog-ranken-in-google-seo-voor-beginners

Off-page SEO factoren

Off-page factoren heeft dus tot doel zo populair mogelijk te worden op het internet. Deze factoren omvatten de hoeveelheid en kwaliteit van links die naar uw website verwijzen. Hoe meer links naar uw site verwijzen, hoe populairder u kan geacht wordt en hoe meer autoriteit uw website heeft. Hiernaast is ook de kwaliteit en hoeveelheid links ook belangrijk want niet elke link wordt hetzelfde gewaardeerd. Deze link factoren bepalen dus het paginabelang en hebben betrekking op de Google PageRanking (PR)

Linkpopulariteit van de hele website

Links afkomstig van een webpagina met een relatief hogere linkpopulariteit dan de website waarnaar verwezen wordt, zijn van groot belang. Inkomende links (backlinks) naar uw website kunnen dus een belangrijke rol spelen.

Achor tekst of link tekst

De anchor tekst is de tekst waarachter een link schuilgaat. Een slechte anchortekst is bijvoorbeeld ‘https://www.publi4u.be’. Beter is om de tekst te wijzigen naar ‘Website nodig? Klik hier’ want hierin wordt een zeer belangrijk keyword vermeld waarmee zoekmachines rekening houden.

Meer advies nodig over een goede zoekmachineoptimalisatie?

Contacteer online communicatiespecialist #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Gerelateerde artikels

Een goede online communicatie, hoe ga ik te werk?

Een goede online communicatie, hoe ga ik te werk?

U kan er niet meer omheen, online communiceren met klanten en potentiële klanten is van groot belang geworden! Maar hoe kan u voor een goede online marketing zorgen?

Toppositie Google

Toppositie Google

Wanneer u meer rendement wenst te halen uit u website is een toppositie binnen Google zeker een must. Het mag echter geen doel op zich zijn. Een toppositie brengt namelijk een groot aantal andere voordelen met zich mee zoals meer bezoekers of een grotere naambekendheid.

Gebruikersgemak vergroten op uw website

Gebruikersgemak vergroten op uw website

Uw website scoort hoog in Google, great! Maar hoe ervaren bezoekers het gebruiksgemak op uw website?  Vinden uw gebruikers gemakkelijk wat ze zoeken?  Weet u wat het meest op uw site bekeken wordt?  Zet u bezoekers aan tot het invullen van een contactformulier?  Kortom, is het gebruikersgemak op uw website voldoende of voor verbetering vatbaar?