Schrijven van webcontent: 10 vernuftige tips
Schrijven voor print is een volledig ander verhaal dan schrijven voor web. Op het internet moet u enerzijds de lezer zelf snel weten te bekoren, maar anderzijds moet u ook zoekmachines tevreden stellen zodat u een hoge positie in de zoekranking krijgt. Ontdek in ons artikel tien vernuftige tips om dit te realiseren.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
1 Gebruik sleutelwoorden
Definieer vooraf een aantal sleutelwoorden die samenvatten vat uw bedrijf precies doet en hou deze in het achterhoofd tijdens het schrijven. Deze sleutelwoorden zijn veelal de zoekwoorden waarop u hoog wilt scoren.
Door regelmatig het zoekwoord in uw tekst te laten terugkeren, stijgt de kans dat u een hoge zoekresultatenpositie krijgt. Let hierbij wel op dat u niet overdrijft in het vermelden van het zoekwoord want dit wordt gauw als spam bestempeld. Maak bijvoorbeeld gebruik van synoniemen.
2 KISS-principe: eenvoud siert
Het KISS-principe verwijst naar 'Keep It Stupid & Simple' en wil gewoon zeggen dat uw tekst niet te moeilijk moet zijn. Hou het eenvoudig en simpel. Giet uw webteksten in een mooie grafische lay-out die past binnen de huisstijl en begin niet te experimenteren met verschillende kleuren en lettergroottes. Deze doen afbreuk aan de grafische eenheid van uw site.
3 Schrijf vanuit uw doelpubliek
De teksten zijn geschreven om uw doelpubliek te informeren en te boeien. Houd daarom altijd uw doelpubliek in uw achterhoofd en vul de site op met informatie die voor hen nuttig is.
Weet ook dat de online lezer weinig geduld heeft en u ze dus snel moet overtuigen.
4 Zorg dat de webteksten 'scanbaar' zijn
Onderzoek van usability expert Jakob Nielsen wees uit dat zo'n 80 % van de online lezer eerder de neiging heeft om de teksten te scannen in plaats van deze woord per woord te lezen. Door met alinea's, tussenkoppen en vetgedrukte woorden te werken kan u de tekst eenvoudig scanbaar maken.
5 Wees kort en krachtig: draai niet rond de pot
Schrijven is schrappen! Na het schrijven van een webtekst laat u deze best even liggen om ma een heerlijke koffiepauze de tekst met andere ogen te bekijken. Vaak gebruiken we te veel woorden terwijl we het geheel veel korter en krachtiger kunnen overbrengen.

Vermeld de belangrijkste informatie eerst, en maak u geen illusies: het merendeel van de lezer haken af voor ze het einde van de tekst gelezen hebben. Vermeld dan ook de essentie niet in de conclusie!
6 Updaten is noodzalelijk
Zorg dat u regelmatig nieuwe webcontent toevoegt op uw site. Een website die nauwelijks up-to-date is, verliest veel van z'n waarde voor bezoekers. Ook zoekmachines houden niet zo van websites waar nauwelijks iets nieuws op verschijnt.
7 Hou alinea's kort
Zoals in de dagdagelijkse kranten korte alinea's geschreven worden, geldt hetzelfde voor uw webcontent. Korte alinea's van 4 à 5 zinnen zijn aangenaam om te lezen.
8 Gebruik betekenisvolle teksten in links
Voor een bezoeker moet het duidelijk zijn waarnaar een link op een pagina leidt. Gebruik daarom geen nietszeggende teksten zoals 'Klik hier' maar 'Meer tips voor SEO webcontent'. Zo weet Google onmiddellijk waarover het gaat.
Meer advies nodig voor het schrijven van goede webcontent?
Contacteer online communicatiespecialist #company# vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.
Gerelateerde artikels
Lead generation: uw website gebruiken om Leads te genereren
Leads zijn enorm belangrijk in het proces om nieuwe klanten te creëren. Een lead is een prospect de interesse toont in uw bedrijf. U kunt deze interesse afleiden uit een bezoek aan uw winkel, maar dit kan ook via uw website. Via bijvoorbeeld een analyse van zoekopdrachten in Google Analytics kan u afleiden op welke woorden prospecten uw site terugvinden.
Een zoekmachine vriendelijke wachtpagina of under construction
Starten met het bouwen van een website lijkt voor heel wat ondernemers een hele opgave. Los daarvan staat nog eens de complexiteit om een website een toppositie te bezorgen in de zoekresultaten van diverse zoekmachines.
Hoe ziet uw online marketing strategie er uit?
Uw bedrijf beschikt over een sterke strategie. Dankzij deze strategie ziet de toekomst van uw bedrijf er rooskleurig uit. Wordt deze bedrijfsstrategie ook doorgetrokken in uw online media? Past u online marketingstratie toe in uw website, op uw sociale media pagina's, in de nieuwsbrieven die u eleketronisch verstuurt?
Webdesigner Publi4U BV








©2025