Schrijven van webcontent: 10 vernuftige tips

Schrijven voor print is een volledig ander verhaal dan schrijven voor web. Op het internet moet u enerzijds de lezer zelf snel weten te bekoren, maar anderzijds moet u ook zoekmachines tevreden stellen zodat u een hoge positie in de zoekranking krijgt. Ontdek in ons artikel tien vernuftige tips om dit te realiseren.

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

1    Gebruik sleutelwoorden

Definieer vooraf een aantal sleutelwoorden die samenvatten vat uw bedrijf precies doet en hou deze in het achterhoofd tijdens het schrijven. Deze sleutelwoorden zijn veelal de zoekwoorden waarop u hoog wilt scoren.

Door regelmatig het zoekwoord in uw tekst te laten terugkeren, stijgt de kans dat u een hoge zoekresultatenpositie krijgt. Let hierbij wel op dat u niet overdrijft in het vermelden van het zoekwoord want dit wordt gauw als spam bestempeld. Maak bijvoorbeeld gebruik van synoniemen.

2    KISS-principe: eenvoud siert

Het KISS-principe verwijst naar 'Keep It Stupid & Simple' en wil gewoon zeggen dat uw tekst niet te moeilijk moet zijn. Hou het eenvoudig en simpel. Giet uw webteksten in een mooie grafische lay-out die past binnen de huisstijl en begin niet te experimenteren met verschillende kleuren en lettergroottes. Deze doen afbreuk aan de grafische eenheid van uw site.

3    Schrijf vanuit uw doelpubliek

De teksten zijn geschreven om uw doelpubliek te informeren en te boeien. Houd daarom altijd uw doelpubliek in uw achterhoofd en vul de site op met informatie die voor hen nuttig is.

Weet ook dat de online lezer weinig geduld heeft en u ze dus snel moet overtuigen.

4    Zorg dat de webteksten 'scanbaar' zijn

Onderzoek van usability expert Jakob Nielsen wees uit dat zo'n 80 % van de online lezer eerder de neiging heeft om de teksten te scannen in plaats van deze woord per woord te lezen. Door met alinea's, tussenkoppen en vetgedrukte woorden te werken kan u de tekst eenvoudig scanbaar maken.

5    Wees kort en krachtig: draai niet rond de pot

Schrijven is schrappen! Na het schrijven van een webtekst laat u deze best even liggen om ma een heerlijke koffiepauze de tekst met andere ogen te bekijken. Vaak gebruiken we te veel woorden terwijl we het geheel veel korter en krachtiger kunnen overbrengen.

Webcontent schrijven is schrappen

Vermeld de belangrijkste informatie eerst, en maak u geen illusies: het merendeel van de lezer haken af voor ze het einde van de tekst gelezen hebben. Vermeld dan ook de essentie niet in de conclusie!

6    Updaten is noodzalelijk

Zorg dat u regelmatig nieuwe webcontent toevoegt op uw site. Een website die nauwelijks up-to-date is, verliest veel van z'n waarde voor bezoekers. Ook zoekmachines houden niet zo van websites waar nauwelijks iets nieuws op verschijnt.

7    Hou alinea's kort

Zoals in de dagdagelijkse kranten korte alinea's geschreven worden, geldt hetzelfde voor uw webcontent. Korte alinea's van 4 à 5 zinnen zijn aangenaam om te lezen.

8   Gebruik betekenisvolle teksten in links

Voor een bezoeker moet het duidelijk zijn waarnaar een link op een pagina leidt. Gebruik daarom geen nietszeggende teksten zoals 'Klik hier' maar 'Meer tips voor SEO webcontent'. Zo weet Google onmiddellijk waarover het gaat.

Meer advies nodig voor het schrijven van goede webcontent?

Contacteer online communicatiespecialist #company# vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.

 


Gerelateerde artikels

Call-to-actions: zo doe je dat!

Call-to-actions: zo doe je dat!

Het maakt niet uit waarover u schrijft of hoe lang uw tekst is, vaak heeft u maar één doel: de mensen aanzetten om iets te doen. In de marketingwereld noemen we dit een "call-to-action". Maar, welke kleur moet uw button hebben? Welke tekst gebruikt u? Ontdek het hier!

Website ontwikkelen om hoog in Google te staan

Website ontwikkelen om hoog in Google te staan

U start binnenkort met een eigen zaak of u bent momenteel reeds ondernemer? Dan stelt u zich ongetwijfeld de vraag wie u gaat aanstellen om uw website te ontwikkelen. Eerlijk gezegd, geen eenvoudige keuze. Er is een ruim aanbod aan website ontwikkelaars. Maar hoe maakt u nu de beste keuze.

Communicatiebureau Publi4U uit West-Vlaanderen helpt u verder

Communicatiebureau Publi4U uit West-Vlaanderen helpt u verder

Aanwezig zijn op het internet om je communicatie te optimaliseren is een zekerheid!  Maar het ultieme interactief karakter van dit nieuw medium eist nieuwe reflexen en dus nieuwe benaderingen. Publi4u kan u daarmee als communicatiebureau bij helpen!