Hogere positie met uw site in Google: Tips en trucs
Uw website een hogere positie geven in Google of andere zoekmachines is een hele opgave. Zoekmachine optimalisatie is namelijk geen exacte wetenschap. Vandaar dat het belangrijk is er voor te zorgen dat uw website ten minste aan een aantal basisregels voldoet voordat u begint aan SEO.
Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk
De taak van Google
Je kan er van op aan dat iedereen die een website bezit het liefst zo hoog mogelijk gepositioneerd staat in Google. Om ervoor te zorgen dat ook jouw website gezien wordt tussen de sites van al jouw concurrenten is het belangrijk een aantal regels in verband met SEO in acht te nemen. Hier onder overlopen we een aantal punten die ervoor kunnen zorgen dat uw website hoger scoort binnen de resultaten van de verschillende zoekmachines.
Tip 1 hogere positie van uw site: Breadcrumbs
Breadcrumbs zijn links die een bezoeker duidelijk maakt waar hij zich binnen de website bevindt. De bezoeker kan ook onmiddellijk zien welke weg hij reeds binnen de website heeft afgelegd. Een ander voordeel is dat een bezoeker die op uw website komt via een diepere pagina ook sneller zijn weg zal vinden.
Tip 2 hogere positie van uw site: voorkom en optimaliseer 404 meldingen
Wanneer men aan het surfen is gebeurt het wel eens dat men een pagina niet word gevonden. Dit omdat ze niet bestaat, of omdat de url foutief werd ingegeven. Van zodra een pagina niet gevonden wordt zal de webserver een 404 pagina sturen naar de browser. Als die niet kan worden gevonden zal de browser zelf een foutboodschap tonen. Probeer in de eerste plaats om 404 fouten tot een minimum te beperken. Daarnaast is het ook belangrijk om zelf een 404 pagina op te stellen die zeer nauw aansluit bij de layout het de website. Geef de bezoeker ook uitleg in verband met het probleem en een aantal opties om verder te surfen binnen uw site.
Tip 3 hogere positie van uw site: zoekwoord gericht
Een zoekmachine zal voor een deel bepalen waarover een bepaalde pagina binnen uw site gaat aan de hand van de zoekwoorden dat ze kan vinden. We spreken dan over de dichtheid van een zoekwoord op een webpagina. Het is dus belangrijk om de zoekwoorden waarrond u wenst te werken te verspreiden over een pagina, wetende dat het toch beter is om de focus iets hoger in de pagina te leggen.
Tip 4 hogere positie van uw site: W3C validatie
U doet er goed aan de broncode van uw website te laten valideren tegen de W3C web normen. Dit zijn de algemeen geldende normen binnen de wereld van de webdesign. Het valideren op zich zal niet zorgen voor een hogere positie, maar het kan wel zorgen voor nettere broncode. Die zorgt dan weer voor een betere 'code to content' ratio of een snellere website.
Tip 5 hogere positie van uw site: voortdurend proces
SEO is een voortdurend proces. De site moet van in het begin goed zijn opgebouwd. Later moeten dan aanpassingen of bijsturingen volgen die uw website verder optimaliseren. De duur hangt af van de doelstellingen die gerealiseerd wensen te worden.
Tip 6 hogere positie van uw site: statistieken
Wanneer een website volledig klaar is en online gaat duiken er aantal nieuwe vragen op. Hoeveel bezoekers lok ik naar mijn site, wat zijn de meest bezochte pagina's, welke kernwoorden leveren het gewenste resultaat, enz. Een statistiekpakket biedt hier de oplossing. Je kan dergelijke pakketten vinden in allerlei vormen. Van eenvoudig tot complex, van gratis tot betalend.
Tip 7 hogere positie van uw site: gebruiksvriendelijk
Uw website is het uithangbord van uw bedrijf. Zorg ervoor dat mensen er makkelijk hun weg en de informatie die ze zoeken vinden. Een niet gebruiksvriendelijke site kan nefaste gevolgen hebben voor de populariteit van uw website. Vraag ook even aan vrienden of kennissen wat ze van uw site vinden en waar volgens hen de pijnpunten liggen.
Tip 8 hogere positie van uw site: 301 redirects
Een 301 redirect wordt gebruikt om aan te duiden dat een pagina binnen een website vervangen is door een andere pagina. 301 Moved Permanently is daarom een gouden regel binnen de SEO technieken. De 301 redirect is zowel goed voor de echt bezoekers, als voor de zoekrobots. De zoekspiders weten aan de hand van een 301 redirect dat de oorspronkelijke pagina definitief is verwijderd en niet langer moet worden opgenomen in de index. Daarnaast weet de zoekmachine ook dat de links naar de oude pagina onmiddellijk moeten mee tellen voor de nieuwe. Een laatste voordeel van een 301 redirect is het vermijden van foutmeldingen, want vooral Google heeft de nijging om website's met veel fouten lager te waarderen.
Tip 9 hogere positie van uw site: navigatie
Let er op om geen gebruik te maken van javascript in de navigatie van uw website. Javascript is een script taal die webmasters in staat stelt om websites interactiever te maken. De zoekrobotos zijn echter niet in staat om Javascript code te lezen. Bijgevolg zullen de zoekmachines moeilijker de structuur van uw website kunnen opnemen.
Tip 10 hogere positie van uw site: taal van de bezoeker
Mensen die op het internet op zoek gaan naar informatie hebben de nijging om de gevonden informatie op een andere manier te interpreteren dan wanneer ze dit in het dagelijkse leven zouden doen. Teksten worden niet volledig gelezen, ze worden eerder gescand. Daarom is het van groot belang dat een bezoeker van uw website snel datgene vindt waarnaar hij op zoek is.
Enkele nuttige tips zijn bijvoorbeeld:
- spreek de taal van uw doelgroep
- onderzoek wat uw bezoekers proberen te vinden op uw website
- zorg ervoor dat teksten duidelijk en begrijpbaar zijn
Tip 11 hogere positie van uw site: dubbele inhoud
Dubbele content is een probleem dat nogal eens durft op te duiken wanneer er gebruik gemaakt wordt van een CMS systeem. In de praktijk komt het er op neer dat er binnen uw site verschillende pagina's voorkomen die er voor de bezoeker volledig hetzelfde uitzien. vb.: http://www.publi4u.be of http://www.publi4u.be/index.html
Dubbele content wordt best vermeden omdat er een aantal negatieve aspecten aan verbonden zijn. Zo zal de interne linking binnen uw site verzwakken. De zoekmachine bepaalt bovendien zelf welke pagina ze uiteindelijk zal gebruiken en in feite zal er binnen uw site een interne concurrentie ontstaan.
Tip 12 hogere positie van uw site: aantal pagina's
Er bestaan geen vaste regels over de hoeveelheid pagina's een website zou moeten hebben om als volwaardig te worden aanzien, maar algemeen wordt aangenomen dat een website met 20 pagina's goed content het absolute minimum is. Een trend die de laatste jaren wel vaker opduikt zijn de zogenaamde 'Micro sites'. Dit zijn websites die niet groter zijn dan een handvol pagina's en volledig zijn opgebouwd rond een aantal specifieke kernwoorden. De bezoekers worden via deze mini-sites dan doorgelinkt naar de eigenlijke hoofdsite.
Tip 13 hogere positie van uw site: pagerank
PageRank is een begrip dat enkele jaren geleden door Google werd geïntroduceerd. Staar er u echter niet blind op. De PageRank wordt gebruikt om de populariteit van een pagina aan te duiden. Deze populariteit wordt gemeten door het aantal interne en externe links naar een pagina te tellen. Het is wel belangrijk dat niet enkel de hoeveelheid links een doorslag geven, ook de waarde van de links speelt een grote rol. Ga daarom doelgericht te werk bij het kiezen van links.
Gerelateerde artikels
zoekmachine optimalisatie bureau
Zoekmachine optimalisatie is de laatste jaren een hot item geworden binnen de wereld van het internet. Vandaag de dag is gewoon aanwezig zijn op het internet met een aantrekkelijke bedrijfswebsite lang niet meer voldoende.
Internet marketing: enkele voordelen op een rijtje.
Het verhogen van het marketingbudget kan er voor zorgen dat je website de nodige bekendheid krijgt. We kunnen stellen dat wanneer je 20-tot 30% meer investeert in je marketingbudget, je de mogelijkheid creëert dat er 20% meer bezoekers zullen zijn op je website. Maar dit klopt niet helemaal. Er zijn namelijk goedkopere manieren om de aandacht te vestigen op je website.
Internet marketing biedt enkele unieke voordelen aan ten opzichte van de traditionele media. Met traditionele media bedoelen we adverteren in de krant, vaktijdschriften, radio reclame, tv reclame.
E-mailmarketing ontwikkelt zich razendsnel
E-mail is nog steeds een enorm belangrijk communicatie-instrument als het om marketing gaat. Uiteraard is het niet voldoende om e-mailadressen te verzamelen en lukraak een mail uit te sturen. Er schuilt veel meer achter deze trend.
Webdesigner Publi4U BV







©2025