Hoe uw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken?

Usability was het eerste principe dat op het web gemeengoed werd en het belang ervan is nog steeds niet te onderschatten. Wilt u zelf weten welke onderliggende concepten hierbij een rol spelen?

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.

Wat is gebruiksvriendelijkheid (usability) van uw website?

Gebruikersvriendelijkheid voor websites heeft alles te maken met hoe gebruikers omgaan met applicaties en specifiek met de gebruikersinterface. Dus met andere woorden de voorkant (front-office) van uw website. De gebruikersinterface bestaat uit alle onderdelen die de gebruiker in staat stellen om met de computer te communiceren. De muis, het toetsenbord en de monitor zijn onderelen van de gebruikersinterface. Let op, de dag vandaag surfen mensen ook heel vaak met hun smartphone of tablet.  Deze zijn niet met een muis uitgerust.

6 regels en principes 

Bij het ontwikkelen, lanceren en positioneren van uw website moet u rekening houden met enkele basisbegrippen. Het is niet noodzakelijk dat al deze elementen aanwezig zijn op uw site, dit hangt totaal af van het doel van uw website.

Zoek een middenweg

Uit verschillende studies is gebleken dat de capaciteit van het menselijk brein ongeveer 5 tot 9 elementen kan onthouden. Ons brein wil namelijk alles verdelen in complexe vlakken en delen. Deze elementen worden dan opgeslagen in ons korte termijn geheugen. 7 elementen zijn daarbij de goudenmiddenweg. Deze theorie wordt ook vaak gebruikt voor het ontwerp van de navigatiestructuur.

2-seconden regel

Een gebruiker wil nooit meer dan twee seconden wachten op een reactie van het systeem. Wanneer dit wel zo is, dan verliest de gebruiker zijn aandacht en zal hij waarschijnlijk uw site verlaten. 

3-klik regel

Een gebruiker wil binnen de drie muisklikken of binnen de drie vingerveeg bewegingen de gewenste content op uw website bereiken. Het is dus van belang dat de structuur op uw site logisch en niet te uitgebreid is

Fitts regel

Zorg ervoor dat de gebruiker makkelijk van A naar B kan. Dus is het aangewezen dat de content gepresenteerd wordt op een manier die het aantal kliks op de website verlaagd. 

Gouden vuist regels voor de interface

Voor uw website zijn er een aantal vuistregels die zo goed mogelijk moeten worden doorgevoerd. 

  • Zorg voor consistentie;
  • Zorg voor informatieve reacties op vragen en problemen;
  • Zorg voor een dialoog zodat het onderwerp actief blijft;
  • Bezoekers moeten acties makkelijk ongedaan kunnen maken;
  • Stel uw bezoekers op hun gemak door een overzichtelijke navigatiestructuur.

Omgekeerde piramide

Hierbij is het de bedoeling dat u eerst kort de inhoud van het betreffende stuk opsomt voor de gebruiker. Dit begint met een conclusie waarna er verschillende belangrijke punten worden aangehaald met meer details. Hierdoor kan de gebruiker direct oordelen of het artikel intressant is voor hem/haar.

Wilt u zelf een website die vlot en gebruiksvriendelijk is? 

U wil een eigen webiste die uiterst toegangelijk is voor uw potentiële klanten? Doe dan nu beroep op website specialist #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. 


Gerelateerde artikels

Sitelinks via uw Google account beheren

Sitelinks via uw Google account beheren

Soms genereert Google extra links uit de inhoud van een website. Dit zijn sitelinks die het de bezoeker gemakkelijker maken door uw site te navigeren.

Hoe schrijft u een goed videomarketing script?

Hoe schrijft u een goed videomarketing script?

Video marketing is een krachtig marketingtool. Het inzetten van video is eenvoudig en vaak relatief goedkoop. Bovendien is een goede marketingvideo onbeperkt inzetbaar op vrijwel alle kanalen. Maar een video ontwikkelen is niet zo simpel als het lijkt. Een goede voorbereiding zorgt voor de beste resultaten!

Website hoger in Google

Website hoger in Google

Uw website hoger plaatsen in Google? Dat kan gebeuren via zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. In dit artikel leggen we uit wat u moet doen om uw website hoger in Google te krijgen.