Internet marketing

De sales funnel: consumenten omtoveren tot waardevolle klanten

De sales funnel: consumenten omtoveren tot waardevolle klanten

Sales funnel

1   Top of the funnel (TOFU)

Bovenaan de funnel vinden we de potentiële kopers terug die een behoefte hebben aan een bepaald product of bepaalde dienst. Ze hebben dus een probleem waarvoor ze een oplossing zoeken. Zij zijn actief op zoek - meestal via zoekmachines - naar een geschikte oplossing waardoor ze misschien wel op uw site zullen terechtkomen omdat u hun probleem kan oplossen.

Helaas is de waarde van deze leads zeer laag omdat de kans klein is dat ze in deze fase al onmiddellijk zullen overgaan naar een aankoop. Elke business kent een heleboel potentiële klanten binnen z'n doelgroep, maar dit betekent niet dat zij ook allemaal effectief klant zullen worden.

In deze fase van het sales proces moeten we proberen om geschikte leads te vinden waarvan de waarschijnlijkheid erg hoog is dat ze iets meer van uw bedrijf wensen. Wanneer u online vindbaar bent, zal het aantrekken van websitebezoekers vlotter verlopen dan wanneer u in de online wereld niet actief bent. Maar deze bezoekers zijn niet voldoende! Het grote doel van TOFU is om bezoekers om te toveren tot echte leads en hun gegevens te capteren.

Tips om online vindbaar te zijn

Een online vindbaarheid krijgt u niet zomaar! Een sterke professionele website vormt de basis van uw online vindbaarheid en dus succes. 

  • verwerk zakelijke blogs in uw bedrijfssite en optimaliseer deze voor zoekmachines
  • promoot deze blogs via sociale media
  • indien u nog steeds niet gemakkelijk online vindbaar bent, probeer dan online adverteertechnieken zoals Google AdWords.

2   Middle of the funnel (MOFU)

Het midden van de sales funnel helpt u om slechte van goede leads te onderscheiden. Potentiële klanten in de MOFU kunnen hun probleem benoemen en zijn vastbesloten om deze dan ook op te lossen. De kans is hierdoor groter dat ze effectief zullen overgaan tot een aankoop.

In deze fase dient u verder te gaan dan het aanbieden van content. Zo moet u proberen om de contactgegevens van de potentiële klanten te verkrijgen in ruil voor waardevolle informatie (vb. inschrijvingsformulier voor nieuwsbrief). Deze contactinformatie kan u gemakkelijk gebruiken om lead nurturing campagnes te voeren en bijvoorbeeld e-mails te personaliseren.

Een goede bottom of the funnel strategie is ontzettend belangrijk om de goede leads in de MOFU te converteren naar klanten.

3   Bottom of the funnel (BOFU)

Wanneer de goede leads de bodem hebben bereikt, zijn ze in de eindfase van hun aankoopproces. De enige vraag die hen nog resteert, is wie ze zullen kiezen om hun probleem op te lossen. Een juist BOFU-aanbod kan de snelheid van het uiteindelijke beslissingsproces verhogen.

Deze BOFU aanbiedingen zijn 'bel nu voor een afspraak', 'vraag nu een offerte aan', 'gratis demo', enz. Vaak worden deze aanbiedingen ook wel call-to-actions genoemd. Deze dient u best te combineren met MOFU aanbiedingen (relevante content) zodat u de bezoeker effectief iets te bieden hebt. Dit zal de conversie-ratio sterk verhogen!

Meer informatie nodig?

Contacteer webdesignbureau en online communicatiespecialist #company# uit Marke via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. We helpen u graag verder!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01