De sales funnel: consumenten omtoveren tot waardevolle klanten

Potentiële klanten uit uw doelgroep zullen een aantal fases doorlopen vooraleer zij uiteindelijk echt klant worden. Deze fases kunnen we samenbrengen tot de 'sales funnel'. Deze start u met een hoop niet-gekwalificeerde leads waaruit u de gekwalificeerde dient te vinden om deze vervolgens om te zetten tot leads. Deze leads zullen uiteindelijk moeten overtuigd worden om klant te worden bij u!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Yoeri LefevreYoeri Lefevre van Yuna Wellness uit Marke getuigt!
Creatieve opmaak van stijlvolle websites, kwalitatieve communicatie, snelle respons, ...en dit alles aan een meer dan correcte prijs.
Steven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Steven OpbrouckSteven Opbrouck uit Waregem getuigt!
Geweldige samenwerking en resultaat!Ik ben ontzettend tevreden met de diensten van Publi 4 You Webdesign.
Henk FeysHenk Feys praat over de samenwerking met Publi4u
Trots om samen te werken met Publi4u.  Ze staan altijd klaar voor een woordje uitleg (en een koffie...)
Anne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
Anne VertongenAnne Vertongen van B&B Au Grenier aan het woord
We hebben reeds jarenlange een vlotte samenwerking.  De professionele inbreng van het team die een duidelijke meerwaarde aan de website heeft gegeven.

Sales funnel

1   Top of the funnel (TOFU)

Bovenaan de funnel vinden we de potentiële kopers terug die een behoefte hebben aan een bepaald product of bepaalde dienst. Ze hebben dus een probleem waarvoor ze een oplossing zoeken. Zij zijn actief op zoek - meestal via zoekmachines - naar een geschikte oplossing waardoor ze misschien wel op uw site zullen terechtkomen omdat u hun probleem kan oplossen.

Helaas is de waarde van deze leads zeer laag omdat de kans klein is dat ze in deze fase al onmiddellijk zullen overgaan naar een aankoop. Elke business kent een heleboel potentiële klanten binnen z'n doelgroep, maar dit betekent niet dat zij ook allemaal effectief klant zullen worden.

In deze fase van het sales proces moeten we proberen om geschikte leads te vinden waarvan de waarschijnlijkheid erg hoog is dat ze iets meer van uw bedrijf wensen. Wanneer u online vindbaar bent, zal het aantrekken van websitebezoekers vlotter verlopen dan wanneer u in de online wereld niet actief bent. Maar deze bezoekers zijn niet voldoende! Het grote doel van TOFU is om bezoekers om te toveren tot echte leads en hun gegevens te capteren.

Tips om online vindbaar te zijn

Een online vindbaarheid krijgt u niet zomaar! Een sterke professionele website vormt de basis van uw online vindbaarheid en dus succes. 

  • verwerk zakelijke blogs in uw bedrijfssite en optimaliseer deze voor zoekmachines
  • promoot deze blogs via sociale media
  • indien u nog steeds niet gemakkelijk online vindbaar bent, probeer dan online adverteertechnieken zoals Google AdWords.

2   Middle of the funnel (MOFU)

Het midden van de sales funnel helpt u om slechte van goede leads te onderscheiden. Potentiële klanten in de MOFU kunnen hun probleem benoemen en zijn vastbesloten om deze dan ook op te lossen. De kans is hierdoor groter dat ze effectief zullen overgaan tot een aankoop.

In deze fase dient u verder te gaan dan het aanbieden van content. Zo moet u proberen om de contactgegevens van de potentiële klanten te verkrijgen in ruil voor waardevolle informatie (vb. inschrijvingsformulier voor nieuwsbrief). Deze contactinformatie kan u gemakkelijk gebruiken om lead nurturing campagnes te voeren en bijvoorbeeld e-mails te personaliseren.

Een goede bottom of the funnel strategie is ontzettend belangrijk om de goede leads in de MOFU te converteren naar klanten.

3   Bottom of the funnel (BOFU)

Wanneer de goede leads de bodem hebben bereikt, zijn ze in de eindfase van hun aankoopproces. De enige vraag die hen nog resteert, is wie ze zullen kiezen om hun probleem op te lossen. Een juist BOFU-aanbod kan de snelheid van het uiteindelijke beslissingsproces verhogen.

Deze BOFU aanbiedingen zijn 'bel nu voor een afspraak', 'vraag nu een offerte aan', 'gratis demo', enz. Vaak worden deze aanbiedingen ook wel call-to-actions genoemd. Deze dient u best te combineren met MOFU aanbiedingen (relevante content) zodat u de bezoeker effectief iets te bieden hebt. Dit zal de conversie-ratio sterk verhogen!

Meer informatie nodig?

Contacteer webdesignbureau en online communicatiespecialist #company# uit Marke via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. We helpen u graag verder!


Gerelateerde artikels

Betaalde of natuurlijke positionering.

Betaalde of natuurlijke positionering.

U website staat online. Om meer bezoekers naar uw website te laten surfen heeft u besloten om uw website te optimaliseren. Maakt u tijdens het optimalisatieproces gebruik van betalende zoekmachine advertenties of laat u deze links liggen?

Zoekmachine optimalisatie: indexatie component

Zoekmachine optimalisatie: indexatie component

Als uw website voldoet aan de zoekmachine optimalisatie tekst component komt uw site nog niet voor in de zoekresultaten. Zoekrobots zullen uw website pas indexeren als uw koppelingen zoekmachine vriendelijk zijn.

Positionering website: bovenaan in zoekmachines Google

Positionering website: bovenaan in zoekmachines Google

Een positonering met uw website bovenaan in zoekmachines zoals Google, Yahoo, Live,... is afhankelijk van de zoekmachine optimalisatie die u toepast. Een correcte optimalisatie zorgt voor een goede positionering in zoekmachines.