Internet marketing

Call-to-actions: zo doe je dat!

Call-to-actions: zo doe je dat!

De tekst

Een goede call-to-action moet kort zijn, zolang hij maar voldoende en duidelijke info geeft. Een "klik hier" button is weinigzeggend en kan uw lezer vaak naar iets leiden waar hij helemaal geen interesse in heeft. Het resultaat: een boze lezer. Gebruik liever: bel nu, registreer hier, koop dit product, enzovoort.

Enkele tips voor het schrijven van een doeltreffende call-to-action:

Tip 1 - Werk met een imperatief

Een imperatief zet aan tot actie en laat weinig ruimte voor een andere gedachte, handeling of mening. Benut dit retorisch middel dan ook. De bezoeker leest onmiddellijk hoe hij moet handelen.

Deze gebiedende wijs kan u nog krachtiger maken door in te spelen op een voordeel: profiteer nu, grijp uw kans, bespaar, verdien, enzovoort.

Tip 2 - Gebruik de juiste taal

Een sterke CTA gebruik een actieve taal, namelijk een werkwoord dat een handeling uitdrukt zoals kopen, bestellen, downloaden, etc.

Tip 3 - Keep it simple

Een goede call-to-action is simpel en begrijpelijk. Gebruik daarom dagelijkse taal en geen vakjargon. De pagina die volgt na een klik op de CTA moet het logische gevolg van deze klik zijn, anders bent u de bezoeker snel kwijt.

De vorm

Wanneer u de call-to-action in een kader plaatst gebruik u er best één met afgeronde hoeken. Dit ziet er niet alleen professioneler uit maar geeft ook de indruk dat het aanklikbaar is. Het gebruik van schaduw versterkt de "klikbare" indruk.

Maar hé, heeft u een minimalistische website met een "cleane" lay-out? Gebruik gerust rechte hoeken. De regel is: test wat het best bij uw website past!

De grootte

Hoe groter, hoe belangrijker. Overdrijf natuurlijk niet, een té grote button is namelijk storend.

De positie

Plaats de button bovenaan of in het midden van uw pagina. Hoe beter u hem plaatst, hoe hoger de kans dat deze wordt opgemerkt door de bezoeker. Plaats hem bovendien in de centrale kolom naast de bijhorende tekst.

De kleur

De beste kleur voor een CTA is oranje. Oranje zet namelijk aan om iets te doen, net nog dat ietsje meer gas geven bijvoorbeeld bij het stoplicht. Heeft uw website een oranje kleur als basis? Dan neemt u beter een andere kleur die verder niet op uw website wordt toegepast. Hieronder geven we kort wat uitleg bij de betekenis achter bepaalde kleuren:

  • Geel: optimisme en jeugdigheid. Vaak gebruikt om de aandacht te trekken van 'etalageshoppers'
  • Rood: energie en kracht. Het verhoogt de hartslag, creëert urgentie. Vaak gebruikt bij stockverkoop
  • Blauw: vertrouwen en veiligheid. Vaak gebruikt door banken en grote bedrijven
  • Groen: welzijn, gezondheid, natuur en jeugdidheid. Het is de gemakkelijkste kleur dat ons oog kan verwerken
  • Oranje: agressief, creëert een call-to-action
  • Roze: romantisch en vrouwelijk
  • Zwart: macht en klasse. Vaak gebruikt in de markt voor luxe producten
  • Paars: zacht en rustig kleur. Vaak gebruikt bij schoonheidsproducten

Een goede calls-to-action op uw website? 

Wilt u ook enkele CTA's op uw website? Doe dan beroep op website desinger #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01