Internet marketing

Bezint eer ge begint: zorg voor een optimaal communicatieplan!

Bezint eer ge begint: zorg voor een optimaal communicatieplan!

Wat is een communicatieplan?

Een communicatieplan is de grote vereiste om effectief te kunnen communiceren met uw doelgroepen. Zo'n plan biedt u een houvast, het vormt de rode draad doorheen al uw communciatie-activiteiten. Dankzij dit communciatieplan weet u wanneer u wat zal publiceren en via welke kanalen u dit zal doen.

Hiernaast zijn er nog andere voordelen:

  • het helpt u om prioriteiten te stellen
  • een goed communicatieplan versterkt het bedrijfsimago
  • het creëert orde binnen uw communicatie 
  • ...

Onderdelen van een communicatieplan

De analyse

Een communicatieplan start telkens met een grondige analyse van interne en externe factoren. Onder interne analyse bedoelen we o.a. de werking binnen het bedrijf, het bedrijfsimago,... Met een externe analyse kunnen we bijvoorbeeld nagaan hoe de concurrentie het doet en hoe zij communiceren.

De doelgroep- en doelstellingenbepaling 

Het doel van uw communicatie is om uw doelgroep te overtuigen van iets (vb. contact opnemen, een product kopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief, ...). Het spreekt voor zich dat u bij het opstellen van uw communicatieplan duidelijk bepaalt wie uw doelgroep is (of doelgroepen zijn). Dankzij een duidelijke doelgroepbepaling is het gemakkelijker om uw communicatiestrategie op te maken.

Uw communicatiedoelstellingen zijn afgeleiden van de marketingdoelstellingen. Wanneer u bijvoorbeeld uw omzet met 10 % wilt verhogen, zal u eerst uw doelgroepen moeten bereiken en bekend maken met uw bedrijf en haar producten en/of diensten.

De communciatiestrategie (boodschap, middelen en planning)

Zodra de doelgroep en doelstellingen bepaald zijn, kan u overgaan naar het volgend onderdeel binnen uw communicatieplan, nl. het bepalen van uw boodschap, de middelen en de communicatieplanning. De boodschap dient afgestemd te zijn op uw doelgroep(en) en doelstelling(en). Eens deze boodschap bepaald is, kan u bepalen via welke middelen en kanalen u de boodschap zal uitsturen. Middelen zijn bijvoorbeeld bedrijfsfilm, flyer of nieuwsbrief, terwijl de kanalen bijvoorbeeld sociale media of website zijn.

Hierna kan u een duidelijke en overzichtelijke planning opstellen waarin duidelijk weergegeven wordt wanneer u welke communciatie-activiteiten gaat uitvoeren.

De evaluatie

De evaluatie van het communicatieplan is zeer belangrijk om na te gaan of uw doelen effectief bereikt zijn. Wanneer de gewenste resultaten uitblijven, weet u onmiddellijk dat u uw communicatie-activiteiten dient bij te sturen.

Evaluatie van het communicatieplan: zijn de doelen bereikt?

Meer informatie of advies nodig omtrent het opstellen van een communicatieplan?

Contacteer communicatiespecialist #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Dankzij onze jarenlange ervaring zijn we uw ideale partner op vlak van offline en online communicatie!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01