Tevreden klanten vormen de basis van een goede relatie. Het is een veel betere manier dan reclame maken. Wanneer je goede video’s maakt zullen je klanten terugkomen bij jou. De sleutel voor een succesvolle video is voornamelijk een goede planning.
1. Onderzoek
Bekijk op voorhand de beste reclamespotjes of marketing filmpjes die over een vergelijkbaar product of service handelen. De stijlen of technieken van andere filmpjes aanpassen is een aloude traditie, zorg er echter wel voor dat je geen inbreuken maakt tegen auteursrechten. Daarnaast kan het een handige low-budget techniek zijn om tevreden klanten te interviewen over hun ervaringen met uw bedrijf. Zo hoeft u geen dure acteurs in te huren.
2. Doelpubliek
Je publiek is de hoofdzakelijke reden waarom je zelfs begint aan een marketing video, daarom is het ook heel belangrijk om je doelpubliek zo verfijnd mogelijk te bepalen. Hierbij moet je zeker en vast rekening houden met hun dromen en zorgen. Zorg ervoor dat je enkele grote voordelen (USP ofwel Unique Selling Points) van jouw zaak uitlicht. Toon hen hoe jouw bedrijf hun problemen makkelijk kan oplossen, geld kan helpen besparen of hun leven kan helpen verbeteren.
3. Distributieplan
Maak op voorhand een plan voor de verspreiding van je video vooraleer je hem gaat producen. Bekijk via welke kanalen je deze zal verspreiden, je kan kiezen voor YouTube, Facebook, Vimeo en nog vele andere kanalen. Bekijk ook de mogelijkheid om de video in de website te integreren. Vergeet niet dat een video steeds oneindig na elkaar kan worden afgespeeld, dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om op een scherm in de zaak af te spelen. Denk er aan dat je de video bijvoorbeeld ook kan linken in een nieuwsbrief, artikels… Een video die wijdverspreid wordt helpt zowel jou als maker en de klant vooruit.
Wanneer we de video op internationaal vlak de wereld kunnen insturen, merk dan op dat een vreemde taal steeds makkelijker te verwerken is wanneer er een verteller gebruikt wordt. Daarnaast gebruik je beter tekstuele getuigenissen dan wanneer je mensen op de camera laat spreken.
4. Script
Zorg op voorhand voor een goed script, dit word de blauwdruk voor de productie en het monteren van de video. Een script beschrijft zowel alle visuele elementen als alle geluidsaspecten van het filmpje, je kan het vergelijken met een architect die een volledige plattegrond uittekent van een gebouw. De meeste zaken worden tegenwoordig eerst op papier gemaakt, denk hierbij maar aan een architect die een plattegrond uittekent van een gebouw, of een webdesigner die eerst wireframes en screen designs maakt voor de site echt gecodeerd zal worden. Je kan er voor kiezen om het script zelf te bedenken en uit te schrijven, of je kan hiervoor iemand inhuren. Zorg er wel voor dat je er de tijd voor neemt om een goed script te bedenken, vooraleer je veel tijd en geld stopt in het produceren van een video die misschien toch minder oplevert dan je gehoopt had. Zorg ervoor dat je video beknopte informatie bevat, voor meer informatie verwijs je de kijkers best naar je website, facebook of zelfs naar drukwerk. De duur van de video wordt ook door het script bepaald. In video’s met marketing doeleinden hou je dit best onder de 2 à 3 minuten.
5. Montage
Naast een goed script is ook de montage een belangrijk aspect in het succes van een film. Zorg ervoor dat elke vorm van zwak beeldmateriaal geëlimineerd wordt. Hou hierbij in het achterhoofd dat korte marketingvideo’s meestal een groter effect hebben dan de langere video’s. Alsook een professionele verteller en de juiste muziek zijn een essentieel onderdeel van de video.
6. Aantrekkelijke foto’s
Wanneer uw klant aantrekkelijke publiciteitsfoto’s heeft, denk er dan eens over na om deze te gebruiken in de video. Soms kan je een aantrekkelijke en effectieve video produceren aan de hand van foto’s. Hou er hier wel rekening mee dat een foto voor slechts een beperkt aantal seconden op het scherm kan verschijnen.
7. Close-ups
Terwijl je aan het filmen bent zorg ervoor dat je voldoende close-ups hebt genomen. Op kleine schermen komen close-ups beter over dan wide shots. Door de grote groei in de markt van smartphones kan je er wel van uitgaan dat veel mensen je video op een klein scherm zullen bekijken. Daarnaast zijn close-ups steeds goedkoper en makkelijker om te belichten en te filmen.
8. Animaties
Motion graphics en animaties kunnen je video net dat tikkeltje meer geven, het is wel iets duurder om dit te realiseren. Wanneer er met een klein budget gewerkt moet worden, wordt de focus beter op een goed verhaal gelegd.
9. SEO
Leer omgaan met google want SEO (Search Engine Optimization) is een van de meest waardevolle zaken die je kan doen om een video te promoten. Bij Google Adwords en Bing Ads kan je enkele dingen uitproberen en bekijken wat voor een bereik bepaalde keywords kunnen hebben, zonder dat je hiervoor geld hoeft uit te geven. Aan de hand van goede keywords, titels, tags, omschrijvingen en andere metadata kan je een enorm verschil maken in hoe de zoekmachines jouw video terugvinden. Daarnaast is ook de thumbnail van de video belangrijk.
10. Belofte maakt schuld
Beloof nooit meer aan je klant dan je kan waarmaken. Een klant behoudt je liefst voor een langere tijd, en je hebt in de toekomst nog steeds de mogelijkheid om meer video’s voor deze persoon te producen.
Hulp nodig bij het maken van een succesvolle bedrijfsfilm?
Publi4u kan je hierbij begeleiden! Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 3201 of vul ons contactformulier in.