De beste websitekleuren dankzij de kleurentheorie

Kleuren op een website zijn zeer belangrijk om een bepaald gevoel bij de bezoeker te creëren. Bovendien kunnen meerdere kleuren gecombineerd worden, maar hierbij is het zeer belangrijk dat er geen kakofonie aan kleuren gecreëerd wordt waar de bezoeker van afknapt!

Wat klanten te vertellen hebben over webdesigner Publi4u uit Kortrijk

Greet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Greet GevaertGreet Gevaert uit Kortrijk getuigt
Ik ervaar de samenwerking als heel goed, er is een snelle opvolging bij de vragen die ik heb en ik krijg alle hulp die ik nodig heb
Dranken Pauwels aan het woord
Dominique VanderstraetenDranken Pauwels aan het woord
Hun passie en overtuiging tot het welslagen van de doelstelling waren de grootste redenen om met hen in zee te gaan.
Auto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
Christ DerieAuto Center Harelbeke praat over onze samenwerking
We hadden slechts 1 afspraak nodig vooraleer ze bij Publi4U aan de slag gingen. Het eerste ontwerp was meteen raak! Een bewijs dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Bart De MalscheBart De Malsche van bouwbedrijf Qubo
Publi4u leverde ons een snelle, gebruiksvriendelijke site met een mooi design. En dit binnen de afgesproken termijn en budget.

De combinatie van kleuren op basis van de kleurentheorie

Kleuren en haar psychologische associaties

Kleuren roepen bepaalde psychologische associaties op. Zo zal de blauwe kleur een gevoel van veiligheid en vertrouwen opwekken terwijl een gele kleur staat voor jeugdigheid, creativiteit en optimisme. Deze psychologische associaties zijn interessant bij het bepalen van de kleuren voor uw huisstijl en bijgevolg website.

De kleurentheorie fascineert onderzoekers al tijden en is een veel besproken onderwerp. Onderzoek over kleuren is belangrijk om ervoor te zorgen dat de kleuren op uw website op de juiste manier gecombineerd worden.

Verschillende kleurdimensies

De meest moderne kleurentheorie is ontwikkeld door de Amerikaanse docent Munshell in het begin van de 20ste eeuw. In plaats van de drie hoofdkleuren werk Munsell vanuit drie kleurdimensies:

  1. TOON: de algemene kleur  (vb. groen)
     
  2. HELDERHEID: dit bepaalt in welke mate er zwart en wit is toegevoegd aan de kleur (vb. donkergroen)
     
  3. VERZADIGING: hiermee wijst men op de zuiverheid van de kleur, hoe minder de kleur gemengd is met andere kleuren, hoe zuiverder.

Deze kleurdimensies zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat u op uw website de juiste combinatie van kleuren gebruikt. Dankzij een kleurenwiel kunnen er verschillende kleurschema's gebruikt worden om tot de juiste kleurcombinaties te komen. De belangrijkste vier die u kunt onderscheiden zijn de volgende:

                       Kleurencirkel 
  1. ANALOGE KLEUREN: dit zijn kleuren die dicht bij elkaar in het wiel staan waardoor er steeds één kleur zal zijn die overheerst
     
  2. COMPLEMENTAIRE KLEUREN: dit zijn twee kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenwiel. Deze kleuren worden ook wel contrastkleuren genoemd (vb. rood en groen, paars en geel, blauw en oranje)
     
  3. TRIADISCHE KLEUREN: dit zijn drie kleuren die op gelijke afstand zijn op het kleurenschema liggen.
     
  4. TETRADISCHE KLEUREN: vier kleuren die in een vorm van vierkant of rechthoek tegenover elkaar staan. Hierbij kunnen we ook spreken van dubbel-complementaire kleuren (vb. paars en geel, blauw en oranje).

Goede kleurcombinaties scoren bij de websitebezoeker

Een goede combinatie van kleuren zal ervoor zorgen dat uw website aangenaam is om te doorbladeren. Het roept de juiste gevoelen op, zorgt voor overzichtelijkheid en bevordert de leesbaarheid. Bovendien zal het ook de juiste focus bepalen op belangrijke elementen zoals bijvoorbeeld de call-to-action.

Nood aan een grafisch aantrekkelijke website?

Contacteer webdesigner en grafisch ontwerp #company# vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. 


Gerelateerde artikels

De 3 soorten papier op basis van de herkomst van de pulp

De 3 soorten papier op basis van de herkomst van de pulp

Er bestaan verschillende soorten papier, maar wat zijn nu juist de verschillen? Het onderscheid wordt reeds gemaakt bij het maken van de pulp. Hieronder vindt u de drie verschillende manieren waardoor men de vezels kan bekomen. 

Naamkaartjes laten maken

Naamkaartjes laten maken

Uw naamkaartje of visitekaartje is professioneel van groot belang. U moet er daarom voor zorgen dat uw visitekaartje de doelstellingen en het imago van uw bedrijf uitdraagt. Grafischbureau #company# uit Kortrijk kan u perfect helpen om de impact van uw visitekaartje te vergroten.  

Kenmerken van een goed logo

Kenmerken van een goed logo

Een logo is het belangrijkste onderdeel van een herkenbare huisstijl. Daarom is het van uiterst belang dat dit goed zit. Maar waar moet een goed logo aan voldoen? Deze kenmerken helpen u alvast op weg.